Sida 1 av 1
Byta th350 mot th700!?
Postat: sön jan 06, 2008 11:33
av Jonathan
Hej!
Har en kompis som har en corvette coupe -72:a med csb 350 och th350.
Han är ute efter lägre varv vid motorvägsfart. Och undrar vad det är som krävs för att byta hans nuvarande th350 mot en th700 med lockup!?
Passar det rakt av eller vilka modifikationer behöver man göra?
Postat: sön jan 06, 2008 11:51
av KrilleN
Finns väl 350 med lockup också....borde u vara ännu lätare att byta till.
Postat: sön jan 06, 2008 12:05
av Jonathan
Ok!
Vart hittar man en sådan låda?
Men då får han ju inte ner varvet i motorvägsfart. Mer än att den låser 3:e växeln. Han vill ha en 4:e växel!
Tack för svar..
Postat: sön jan 06, 2008 13:03
av KrilleN
Jag vet faktiskt inte i vilka bilar de satt. Men vet att det finns iallafall.
Postat: sön jan 06, 2008 15:10
av Stingray
Jag har en 700 låda i garaget jag kan sälja billigt
Postat: sön jan 06, 2008 19:19
av janbanan24
Jag är osäker på vilka modifikationer som måste göras.
...tror man måste flytta eller modda tvärbalken.
Kan ta detaljkort om du vill, för på min -79:a sitter det nämligen just en TH700
Postat: sön jan 06, 2008 19:49
av Chrippe
Jag har för mig att man bör ha 3.08 utväxling bak , annars
har du ingen nytta av 4e växeln.
Samt kortare kardan axel.
Postat: sön jan 06, 2008 20:25
av Jake
Chrippe skrev:Jag har för mig att man bör ha 3.08 utväxling bak , annars
har du ingen nytta av 4e växeln.
Samt kortare kardan axel.
c4an har ju 2.73 å th700
Postat: sön jan 06, 2008 20:40
av Jonathan
Kortare kardan är jag rätt övertygad om att jag måste fixa!
Varför har jag ingen nytta av 700 lådan om jag inte 3.08 3:an växel på 700 lådan har om jag inte är ute och cyklar 1:1 samma som 3:an på hans th350 låda!
Vilket borde resultera i markant lägre varvtal med en växel till!
Han har 3.70 i baken..
Hur mycket skiljer tvärbalken som lådan fäster emot?
Postat: sön jan 06, 2008 21:18
av Chrippe
Det är rätt Jake till och med 2.73 ska det nog va annars får man
en väldigt lågt utväxlad 700 låda .
Håkan på Corvette sweden sa till mig att jag skulle behöva
byta bakaxel utväxling också.
Postat: mån jan 07, 2008 0:17
av MickeW
Jake skrev:Chrippe skrev:Jag har för mig att man bör ha 3.08 utväxling bak , annars
har du ingen nytta av 4e växeln.
Samt kortare kardan axel.
c4an har ju 2.73 å th700
Vet ej om ni syftar på den lägsta?
Men min orginal är 2.59 om någon undrar om den lägsta?
mvh
MickeW
Postat: mån jan 07, 2008 22:07
av Jake
Klart man kan ha nytta av att skaffa en OD låda oavsett utväxling.
Enligt matematikens under
du har ex 3000 varv i 90 knyck och 3.8 i bakaxeln och TH350
med en TH700 och en OD ger dig en 1:0.75 istället för 1:1 och 0.75x3000 =2250 varv i 90 knyck
För att få samma totalutväxling på högsta växeln med en TH350 0.75x3.8=2.85. ALTSÅ om du byter bakaxelutväxlingen till 2.85 och behåller lådan kommer du att varva 2250 varv i 90 precis som du skulle med en th700 MEN bilen kommer att bli rejält slö i starterna på 1an
om du byter både bakaxel utväxling OCH lådan kommer det att ge 0.75^2*3000 = 1687 varv i 90..
Med lätthet inses att man genom att byta till en th700 alltid får ett lägre varvtal i motorvägsfart utan att det påverkar buskörningkapaciteten, oavsett bilken bakaxelutväxling mar har innan. samt att man inte kan gå hur lågt som helst i bakaxeln. Men vem med 2.11 i bakaxeln byter till en th700???