Sida 1 av 1

Rag Joint från Kina, skräp eller inte?

Postat: ons jan 02, 2008 14:46
av gbak
Jag sitter just nu med en Kina kopia på orginal en GM Rag Joint.
Tror den kommer från Corvette Central.

GM orginalet består ju av flera i gummi ingjutna metall nät, som gör att hela konstruktionen blir ganska styv och hård.
Den här kopian har ingjutna obesämbart tyg (möjligen nylon), den är också rätt så eftergivlig och svampig minst sagt.

Är det någon som köpt och monterat in en dylik kopia och är nöjd med den?
Funderar på att skicka den i soptunnan omgående!

Postat: ons jan 02, 2008 15:16
av antos
Jag skulle inte chansa i vart fall. Enkel lösning; Åk och köp en på Hansen det gjorde jag för några år sedan och den var av "rätt" kvalité.

Postat: ons jan 02, 2008 15:29
av gbak
Ringde precis till Hansen och det är samma kinesiska junk (utan metallnätet) som jag redan har.

Postat: ons jan 02, 2008 16:44
av Turbojet
Jag köpte China gummit på Hansen men ratade det och investerade i en orginal GM. Det är en helt annan grej och den var komplett ihopsatt från fabriken. Givetvis dyrare men har du sett en ny så tror jag att du inte du tvekar trots att det kostar mer. (Det har ju varit på tapeten förut och då läste jag något repotage om mannen som hade lagt ned sitt liv på konstruktionen)

Postat: ons jan 02, 2008 17:15
av gbak
1416:- kostar en GM orginal på Klinberg's, rätt så saftigt för en liten gummiplatta med 5 hål i.
Är den kpl med axelfästena så är väl priset möjligen ok.

Får nog bli Kina rag ändå, skall testa under veckan om den flexar för mycket.

Postat: ons jan 02, 2008 19:03
av Turbojet
Hupp! Det var nog ca 500kr mer än jag gav för ett par år sedan??? men det var inte hos Klintberg(den var komplett med axelfästen i GM kartong) om du inte blir nöjd kan du kanske kolla med Corvette sweden eller en snabb Speedshopsägare.

Postat: ons jan 02, 2008 19:50
av Mr SIXPACK
Tjenare Gbak.
Kan detta vara något? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NOS-CHEV ... enameZWDVW

//Svempa

Postat: tor jan 03, 2008 9:21
av frisk
20$ på mid america. men då e det fiberförstärkning.
Men det är väl bättre med fibrer än metallnät? Metall som rör sig hela tiden kan väl aldrig fungera??? För om det inte e armeringsnät typ 5mm så är ju tunna metallnät lika böjliga som fibrer. Det är ju gummit som avgör hur styvt det är!?

Postat: tor jan 03, 2008 10:04
av gbak
Borrade bort min orginal igår kväll och kunde konstatera att nätet bara sitter längst ut på gummit.
Metallnätet har också spruckit sönder.
Misstänker att det är till för att överföra jord till tutan och inget annat. En ev jordfläta löser det problemet.
I mitten på orginalet är det också någon form av fiber/tyg nät som liknar kopian

Dock är kopian ett par mm tunnare och därmed också lite vekare, men jag tror inte att det i slutändan kommer att påverka styvheten speciellt mycket.

Postat: tor jan 03, 2008 16:48
av Johan Fräjdin
Jag har satt i en Kinavariant i min. Alla hävdar ju att man inte skall använda dessa, men jag kunde inte riktigt se vad som skulle vara så dåligt eller kunna gå fel. Än funkar styrningen iallafall.
Kan tillägga att jag även har en ratt från Kina...

Postat: tor jan 03, 2008 18:00
av janbanan24
Vet inte om det hjälper dig i ditt beslut, men här finns lite tidigare diskussioner:

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... c&start=90

...och en fin avhandlig om "Ragjointen":
http://jimshea.corvettefaq.com/wp-conte ... 03JN05.doc

Mvh. Janne