Sida 1 av 1

Lite frågor...

Postat: mån dec 31, 2007 17:15
av DeffeDefect
Bild

Så har rivningsjobbet börjat och frågorna hopar sig…

Hittade varför min låda läcker olja. De främre skruvarna till kåpan går bara runt så de spänner inte kåpan ordentligt. Därför tror jag att jag måste ta ut lådan för att går igenom den. Dessutom var min läckande servostyrning bara en nippel som läcker men…

Lite frågor:
- Tänkte inte demontera kylaren men jag får inte bort fläktkåpan på ett enkelt sätt. Ska jag dessutom tabort motor + låda så måste jag väl ta bort kylaren? Någon som har några bra tipps på detta? Har en fungerande AC som jag tänker behålla…
- Om jag ska låta lådan sitta kvar på motorn när jag tar ut den, hur får jag enklast ut kardanen. Någon som har några instruktioner på detta? Och var i #%# sitter oljepluggen till växellådsoljan?
- Jag tyckte lådan växlade sent när man växla manuellt. Den reagerade en stund efter man petade in en växel. Finns det nått kit man kan stoppa in i lådan för att snabba upp växlingarna.
- Jag tror det ska sitta en M40 låda i bilen men hur kan man utröna om det verkligen är det?

Bild

Mvh/
DeffeDefect

Re: Lite frågor...

Postat: mån dec 31, 2007 18:00
av gbak
DeffeDefect skrev: Lite frågor:
- Tänkte inte demontera kylaren men jag får inte bort fläktkåpan på ett enkelt sätt. Ska jag dessutom tabort motor + låda så måste jag väl ta bort kylaren? Någon som har några bra tipps på detta? Har en fungerande AC som jag tänker behålla…
När jag skall ut med motorn så plockar jag alltid loss kylaren, brukar inte vara något större problem, det blir så mycket enklare att mecka utan den.
Plocka bort fläkten och remskivorna så går det nog. Vill du inte ta bort kylaren så kan du alltid snitta upp fläktkåpan i botten, skruvas sedan ihop med nåt litet bleck. Då är det mycket lätt att få bort den


- Om jag ska låta lådan sitta kvar på motorn när jag tar ut den, hur får jag enklast ut kardanen. Någon som har några instruktioner på detta?
Det går att lossa motor och låda tillsammans eller var för sig.

Innan du lossar kardanen. så märk upp hur de olika delara sitter så att du kan montera tillbaka på samma sätt efteråt, då kardanen är balanserad


Och var i #%# sitter oljepluggen till växellådsoljan?
Finns ingen plugg på orginal tråget :D
Vill du byta olja får du lätta på skruvarna och låta oljan strömma ut i en balja.
Ta svärmor till hjälp så slipper du bli kladdig!


- Jag tyckte lådan växlade sent när man växla manuellt. Den reagerade en stund efter man petade in en växel. Finns det nått kit man kan stoppa in i lådan för att snabba upp växlingarna.
Ett shiftkit gör att växlingarna blir mer disinkta och hårdare, kostar inte många kronor.

- Jag tror det ska sitta en M40 låda i bilen men hur kan man utröna om det verkligen är det?
M40 är väl samma som TH400 och har elektrisk kickdown switch, sitter en liten kontakt på vänstra sidan av lådan.
TH350 har väl en mekanisk wire om jag inte har fel.
Det finns ett antal trådar om du söker, där samma fråga ställts och där det finns länkar för att komma vidare


Mvh/
DeffeDefect