Sida 1 av 1

Cylinderformad behållare kopplad till kylare

Postat: fre dec 21, 2007 1:28
av wolv
Jag analyserade mitt mototrum idag, På vänster sida, mot skärmen sitter en kromad cylinderformad sak, ca 6-7 cm i diameter och ca 30 cm hög. Upptill finns en gängad skruvkork, även den kromad. Innuti i mitten av cylindern går ett rör (5-10mm i diameter) från botten som slutar ca 5 cm från toppen. Behållaren i sig är tom, sånär som på lite lite kladdig grönaktig gojja i botten. Röret ansluter undertill till en slang som går till kylaren.

Frågan jag ställer mig är: Vad är detta? Jag kan tänka mig att det är här jag fyller på kylarvatten, men det går inte riktigt ihop med röret inne i behållaren. En annan teori jag har är att det är någon sorts övertrycksskydd där behållaren fylls när trycket blir för stort i det "ordinarie" systemet...?
Ja, som ni märker har jag dålig koll. Är lite av en mekarnoob, men jag lär mig.... :D

Postat: fre dec 21, 2007 9:01
av Don Tomaso
Hej!

Låter som ett expansionskärl, vatten har den egenheten att volymen ökar när temperaturen stiger och då måste det ha någonstans att ta vägen, tex. ett exp.kärl. 8)

Postat: fre dec 21, 2007 11:03
av wolv
Precis enligt min 2:a teori, tack för svaret :P

Postat: lör dec 22, 2007 10:21
av Målarn59
Har själv inget expansionkärl ..men finns det ingen markering på kärlet
typ ett streck mini-max...?
Där har du nivån dit det ska va vatten"glykolblandat"
Den gröna geggan du har i behållaren är troligtvis gammal glykol

Postat: sön dec 23, 2007 1:38
av wolv
Hej Målarn,
Nej, ingen sådan markering vad jag minnas. Är det meningen att denna behållare ska fyllas när vätskan når arbetstemp eller används den bara i undantagslägen?

Postat: sön dec 23, 2007 2:25
av Målarn59
Som sagt har ju inget expansionkärl själv men ..andra bilar man haft så har det i alla fall funnits ett mini streck och ett max streck och då ska det ju va vätska till ngn stans i mellan dessa..typ minst till mini och som mest till max...kanske ngn med expansionkärl kan reda ut begreppen här...jag far ju bara runt med gissningar...men jag kan ju inte tro att det ska va helt tomt i alla fall och glykol ska du ha i för det motverkar rost :roll:

Postat: sön dec 23, 2007 13:25
av frisk
Med expansionskärl fyller man på så mycket man kan. Det som är för mycket spottas ut senare när motorn blir varm. :wink: