Sida 1 av 1

Varvräknare

Postat: tor dec 20, 2007 23:39
av Henrixon
Varvräknaren fungerar inte på min -72:a,men mätarnålen rör sig när man snurrar på vajern.Har införskaffat renoveringssats till fördelaren,nu till frågan:Hur komplicerat är det att byta dreven i fördelaren?Kan det göras på plats eller måste man ta ur fördelaren? :roll:

Postat: fre dec 21, 2007 1:16
av wolv
Hoppas du inte tycker att jag sabbar din tråd....
Jag har också en 72:a och min beter sig inte heller som den ska. Under de första 5 minuterna är den helt död, men sedan kommer den så sakteliga igång, men den hänger inte riktigt med. Om jag varvar upp till exempelvis 3000 varv så rör den sig sakta till ca 1500-2000. Den hänger liksom inte med. Jag lossade vajern idag och rengjorde pinnen som sitter på vajern, men fattade inte riktigt vad jag ska leta efter...... det var lite oljigt där inne, ska det vara det? :oops:

Postat: fre dec 28, 2007 0:50
av Henrixon
Ingen som bytt drevsatsen till varvräknaren?? :?

Postat: fre dec 28, 2007 12:09
av wolv
Inte jag.
Kanske är det som behövs. Men det är inte helt trivialt, va?

Postat: fre dec 28, 2007 14:32
av gbak
wolv:
Det är inte helt ovanligt att den är varvräknaren i sig som kärvar.
Skulle tro att du behöver se över och smörja upp den.

Postat: fre dec 28, 2007 18:31
av arilau
i min 74 bytte jag hela fördelarn axeln i axeln finns ju drev?spår som var ut slitna .det tog ca 1 timme för mej lyfta ut fördelarn byta axeln sätta tillbaks skiten .inget svårt alls.ari

Postat: mån dec 31, 2007 1:37
av wolv
gbak: Tack för tipset. Då måste jag när med instrumentpanelen, va.....? :?

Postat: mån dec 31, 2007 12:50
av gbak
Ja du måste lossa instrumentbrädan med allt vad det innebär.
Vilket finns beskrivet i ett antal tidigare trådar.

Postat: tor jan 03, 2008 16:35
av Johan Fräjdin
Jag skulle kolla varvräknaren först. Låter som dreven i den är slut, eftersom nålen rör sig när du skruvar på kabeln. Detta är ett ganska vanligt fel.
Du kan köpa utbytesdrev, och det finns även drev som är nållagrade.
Tänk på att om drevet är slut (dvs kuggarna på vinkeldrevet) så är säkerligen även kuggarna på varvräknaraxeln skadade och då måste hela axeln bytas. Så var fallet för mig, så kolla detta innan du beställer delar.

Vinkeldrevet kan bytas med varvräknaren kvar i motorn, men det är väl knappast att rekommendera eftersom du inte kan inspektera axeln då. Sätter du i ett nytt drev på en skadad axel så förstörs det nya drevet direkt.

Att ta ur varvräknaren är enkelt, håll bara koll på ung. vilken vinkel den satt i innan du drar upp den.

Postat: fre jan 04, 2008 15:14
av wolv
Johan Fräjdin skrev:Jag skulle kolla varvräknaren först. Låter som dreven i den är slut, eftersom nålen rör sig när du skruvar på kabeln. Detta är ett ganska vanligt fel.
Johan, när du säger varvräknaren så menar du den i fördelaren, va?
Jag provade att snurra min kabel igår och mätarnålen rör sig, men jag kommer inte så högt upp i varvtalsskalan. :?
Medsols hände ingenting, men motsols funkade det.

Postat: fre jan 04, 2008 15:47
av Johan Fräjdin
Öh ja det där var väl lite förvirrat kanske :) Jo, jag menar fördelaren.

Nålen skall bara röra sig åt ett hål, och du kommer inte så högt upp på skalan om du snurrar med fingrarna. Det går ju att koppla på en borrmaskin tex., men jag är inte säker på att utväxlingen i drevet är 1:1 så varvtalet kanske inte stämmer.

Postat: lör jan 05, 2008 14:34
av wolv
Vart köper man en renoveringssats till fördelaren billigast och smidigast? Hansen?

Postat: mån jan 07, 2008 14:09
av wolv
u2slow:
Var köpte du din renoveringssats och vad kostade den?

Postat: mån jan 07, 2008 18:23
av Henrixon
Wolv:
Jag beställde min renoveringssats hos Mid America Motorworks (usa) kostade 99.99$

http://www.mamotorworks.com/corvette.ht ... ds=613-050