Sida 1 av 1

Köpråd och allmänna tips för stingray

Postat: mån nov 12, 2007 13:28
av Naza
Hej!

Jag vet att denna frågar dyker upp med jämna mellan rum, men jag försöker i allafall ;)

Jag äger en C4 men har länge trånat och längtat efter en stringray dvs en riktig corvette, ps nämn inte det för andra i forumet.

Det som skrämde mig så att jag inte vågade köpa stingrayen var att jag har hör att den kräver mycket meckande. Är det sant och i såfall vad brukar gå sönder och hurmycket kostardet att fixa, kan man fixa det själv, behöver man garage, vilka modeller och växellåder etc bör undivkas? uppskattar alla svar utgå iinte frå att jag kan någont om stingrayen.

Postat: mån nov 12, 2007 14:04
av frisk
mm Du hittar ju allt du behöver veta här på forumet om du söker lite men att hitta en enklare bil att meka med vet jag inte om du kan. Väldigt enkel för det finns ju ingen dator och annat nymodigt krångel. Sen e det ju helt upp till dig hur mycket du klarar av eller vill meka. Själv lämnar jag bort den oftast för reparation då jag helt enkelt inte kan eller har rätta verktyg/ utrymme. Sen gör jag alla enklare saker själv som elfel, givare, mätare, inredning m.m. Motorn låter jag proffsen pilla med.

Postat: mån nov 12, 2007 15:54
av Jonathan
Det är en underbar bil att äga/köra..
Men det stämmer att det är en del mekande. Dels är det en gammal bil och dels är den Amerikansk! =)

Men som sagt. Det finns nästan inga arbeten på bilen som man inte klarar av sälv om man är lite händig och har utrymme för det.
Ett inomhus garage är att föredra.

Sök vidare på forumet så hittar du många svar.

Det finns ingen direkt motor/växellåda som är bättre/sämre på dom.
Man kan väl säga att -73 o uppåt började det bli lite lite mos i maskinerna. Men det är så få som är orginal idag så när man ändå har renoverat så har man skrämmt upp dom lite.
En 350 i bra skick brukar ligga på 240-300hk. Undantag finns givetvis.

Det finns två olika automatlådor en som heter th350 o en som heter th400. Den förstnämda klarar inte lika mycket effekt standard, med stjäl å andra sidan inte lite mycket från motor.

Så har du tänkt att köra med en Snäll SB så är en 350 att föredra. (Pga den marginellt minder effektförlusten samt soppa.)

Postat: mån nov 12, 2007 16:24
av Mr. Beam
Lustigt - jag köpte min just för att ha något att skruva med. Behövde något som håller tankarna borta från jobbet på fritiden.

Köper du en orörd originalare, så är väl det trevligt - men räkna med att steg för steg byta bromsar runt om,styrväxel, styrleder, alla detaljer i servostyrningen, gummibussningar i hjulupphängning, stötdämpare, fjädrar, hjullager.....det är en 30+ år gammal bil trots allt.
Här har du runt 20.000 extra att ta med i beräkningarna - bara för att slippa att den beter sig som en kåt snok på vägen.

Motor och transmission håller, är väl kam/lyftare och ventiltätningar som ger sig först på en bruksmotor. Inte hela världen att byta.

Men var lugn - det blir värre när du kommit över den första smällen.

För tids nog så börjar du läsa Summit katalogen, börjar rabbla saker som AFR, Trickflow, Dart, CompCams, duration, kompression, ringgap. Köper ett par böcker med rubrik "How to Hot Rod your Chevy Smallblock". Läser forum, postar inlägg.... Alla är tydliga tecken på att du blivit besatt av Corvette trimmar demonen som slutligen slukar dig hel när du beställer grejjor för mer än vad du har råd med.

Men glöm inte att det är det roligaste man kan ha med kläderna på och fortfarande vara något sånär laglig... :lol:


mvh
/ Mr. Beam

Postat: mån nov 12, 2007 16:50
av Naza
:D Det är det som jag är rädd för!!

Vad kan det kosta (mellan tumme och pekfinger) att köpa en som är i bra skick och någon annan redan har gjort allt det där, behöver inte vara värsta monter bygget, utan bara välskött och i bra skick?

Postat: tis nov 13, 2007 9:15
av frisk
130,000kr till 1,000,000kr :wink:

Postat: tis nov 13, 2007 11:06
av Sandberg
Jag skulle tippa att du får en fin C3'a för ca 200 till 300 tusen då tänker jag mig 1968 till 1973 chrome bumper om du väljer nyare skulle jag dra av ca 50 tusen vill du ha bigblock lägg till ca 50.
Vill du ha orginal matching number så kan det läggas till hur mycket som helst beroende på skicket, options och hur ovanlig bilen är men jag tolkade det som din prio var pris, skick och driftsäkerhet.

I detta fall tror jag det också är ekonomisk lönsamt att köpa en som redan är renoverad för man får aldrig tillbaka pengarna som man lägger ner, dock så ser ju många det som en hobby och tycker att renoveringen är en del i glädjen att äga en sån bil och att sätta sin egen prägel på bilen.

Postat: tis nov 13, 2007 11:09
av Stingray
Du har ju min "Köpa Corvette Guide" på min hemsida, www.stingray.nu

Tommy

Postat: tis nov 13, 2007 12:01
av frisk
Du får helt enkelt säga vad det e för en C3:a du är intresserad av så kan vi komma med lite mer ingående info om just den bilen.


Crome?
SB eller BB?
Manuell eller automat?
orginal eller unik(?)?
pristak?
Ändamål med bilen... Cruising eller tävling eller bägge?

Postat: tis nov 13, 2007 13:35
av Naza
Grymt fin sida Tommy!

Jag läste följande på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette):

In 1969, GM enlarged their small block again to 350 cu in (5.7 L), and in 1970, the 427 big block was enlarged to 454 cu in (7.4 L). Power peaked in the 1970 and 1971 models, with the 1970 LT-1 small block putting out 370 hp (276 kW) and the 1971 454 big block having its last year of big power with 425 hp (317 kW). In 1972, GM moved to the SAE Net measurement for power (away from the previous SAE Gross standard), which resulted in lower values expressed in HP. Along with the move to unleaded fuel, emission controls, and catalytic converters, power continued to decline and bottomed out in 1975 — the base ZQ3 engine put out 165 hp (123 kW), and the optional L82 engine put out 205 hp (153 kW). Power remained fairly steady for the rest of the C3 generation, ending in 1982 with the 200 hp (149 kW) L83 engine.

Så jag tänkte mig lite mer kraft innan utsläpps kraven kom typ 70-71:a small block LT-1 har inget krav på vad det ska vara för låda, hur är de bilarna är de väldigt exklusiva eller anses de vanliga?

Postat: tis nov 13, 2007 13:50
av frisk
så du vill ha en SB då. Ska det vara orginal? För en 350 kan du skrämma upp i rätt så mycke hk för en billig peng. Alt. köpa en redan uppskrämd c3:a. Avgaskrav i den bemärkelsen som får betydelse för dig kom först 1974 då man skulle ha katalysator på bilen. Sen om man plockar bort den och SBP inte märker det är ju en annan sak.

Postat: tis nov 13, 2007 14:51
av Naza
Vad menas medd BB och orginal matching number, jag antar att SB står för Standard Bil är BB Bus Bil :D

Den behöver inte vara orginal (ska inte vara någon peguet ombyggd till stingray, dvs ingen replika), jag har egentligen inget emot att kavla upp armarna, tvärt om tycker jag det är väldigt roligt, jag kommer inte ha någon vill med garage på ett bra tag. Jag skulle kunna meka om jag kan hitta ett garage (gärna dela med andra medlemmar i klubben i stockholms trakterna)

Postat: tis nov 13, 2007 15:29
av frisk
BB= Big Block dvs. stor motor
SB= Small Block dvs. liten fjuttfjuttmotor :lol:

matching numbers= matchande nummer på delarna i bilen dvs. dom ska ha samma chassinummer m.m. Enl. min mening helt ointressant om bilen inte ska stå på ett museum?? Men jag vet också att en del vill ha det så och därför får man oftast betala mer för sånna bilar. Det är helt upp till den som köper bilen vad han vill ha. Det är som Tommy skrev i sin artikel, hittar du bilen du vill ha, köp den!! :wink:
Och om du inte vet vad matching numbers är då ska du inte betala extra för en sån bil enligt mig. Så när du snackar med en försäljare och han säger att det är Matching numbers så svarar du bara med - Det låter som om inga delar e bytta på den här gamla bilen... så mycket vill jag inte betala för gammalt junk! :lol:

Postat: tis nov 13, 2007 16:52
av Naza
Ha ha :D rätta takter!

BB verkar väldigt läcker men tycks kosta dubbelt så mycket som SB?

Postat: tis nov 13, 2007 18:01
av Stingray

Postat: tis nov 13, 2007 20:58
av CoolvetteC3
Som nybliven ägare till en Stingray, förvisso av årsmodell 1973, så har jag lite subjektivt att komma med...

Min historia före Corvetten är långt längre än jag vill återge här men några ord på vägen kan du ändå få av mig.

Jag fastnade för tidiga C3´or i början av 80´talet, att det sedan tog 27 år att "hitta hem" beror på att jag fastnade djupare i hojträsket...

Redan då var det 1968-73 som gällde och när jag tillslut tog mig samman att göra slag i saken blev det en 73á som blev min bil.

Saker som jag upptäckt sedan Juli är bland annat följande:

* Automatlåda är socialt bra, är man gift så är det nyttigt att kunna dela hobbyn med frun. En V8 med manuell växellåda är oftast olämplig på grund av den återkommande rörelsen som oftast är mycket tungarbetad.

* BigBlock, OK, jag skulle hellre vilja ha 500 hkr än de kanske 250 som min sura 350 småblockare ger men jag vet samtidigt att en bigblock kostar mer i bränsle (om det är ett kriterium?) underhåll (i form av dyrare renoveringar) samt risken för att hamna i en fartfälla där man har att välja mellan stanna eller sticka...

Summasummarum är att min gamla häck ger mig mycket tillbaka, jag får vind i håret, dyra bensinkostnader och ett brett leende varhän jag än kör, allt är värt varenda spänn av mina skattade kronor... :D :D :D

Köp en bil som du tror (du har eget ansvar här) är värd sina pengar och njut av vad du får.

Postat: tis nov 13, 2007 21:38
av COOLMACHINE
Har du linelock, Ducster900 ? :lol:

8)

Postat: tis nov 13, 2007 22:16
av Johan Fräjdin
frisk skrev:Avgaskrav i den bemärkelsen som får betydelse för dig kom först 1974 då man skulle ha katalysator på bilen. Sen om man plockar bort den och SBP inte märker det är ju en annan sak.
Katalysator kom 1975... 8)

Postat: tis nov 13, 2007 22:27
av Peter
Köp en så dyr bil som du har råd med. 8)

Postat: ons nov 14, 2007 10:56
av ornet
Johan Fräjdin skrev:
frisk skrev:Avgaskrav i den bemärkelsen som får betydelse för dig kom först 1974 då man skulle ha katalysator på bilen. Sen om man plockar bort den och SBP inte märker det är ju en annan sak.
Katalysator kom 1975... 8)
Å den behöver du inte ha på. Vet inte vid vilken årsmodell det är krav att katalysatorn skall sitta kvar eller måste sitta för att klara avgasvärdena, men det är senare när kraven på avgasvärdena blir högre :)

Postat: ons nov 14, 2007 11:25
av CoolvetteC3
COOLMACHINE skrev:Har du linelock, Ducster900 ? :lol:

8)
Om du syftar på burnisarna i min lilla film så är det inte så dramatiskt:
trots en sur småblockare, med frambromsar som tar bättre än bakbromsarna i kombination med däck som är så gamla att mjukhet och grepp är som gamla hockeypuckar, så kan man klara sig långt utan linelock... :wink:

Värre blir det väl nästa sommar, med nya, greppvänliga däck bak, hur skall det då gå att spinna loss... 8)

Postat: ons nov 14, 2007 16:04
av frisk
Johan Fräjdin skrev:
frisk skrev:Avgaskrav i den bemärkelsen som får betydelse för dig kom först 1974 då man skulle ha katalysator på bilen. Sen om man plockar bort den och SBP inte märker det är ju en annan sak.
Katalysator kom 1975... 8)
Jo jag hade fel där sry :wink:

Postat: tor nov 15, 2007 14:01
av Naza
Japp! Har läst artikeln! Den är riktigt bra! Introduktionen stämmer in så bra på mig, jag var visserligen 5 år, verkar som att det är fler än jag som har fått det kroniska tillståndet ;)

Låter som att jag borde börja med att se om jag hittar några trevliga människor att dela mek. garage med.

Postat: tor nov 15, 2007 14:26
av frisk
Naza skrev:Japp! Har läst artikeln! Den är riktigt bra! Introduktionen stämmer in så bra på mig, jag var visserligen 5 år, verkar som att det är fler än jag som har fått det kroniska tillståndet ;)

Låter som att jag borde börja med att se om jag hittar några trevliga människor att dela mek. garage med.
Då får du vara berädd på att åka långt till garaget!

muhahahaha :lol: :P