Sida 1 av 1
Läckande vakumtank
Postat: mån okt 29, 2007 21:47
av jerkee
Jag har en läckande vakumtank (vacuum canister). Det är inte pga rost utan hårfina sprickor i pressvecken. Varför just där har jag funderat på, kanske har den fått en kraftig smäll någon gång under sina 37 år.
Vad skall jag täta med? I en annan tråd nämndes kemisk metall men jag inbillar mig att det borde finnas något annat som inte bara ligger över utan mer går in i sprickan, något flytande som sedan härdar kanske.
Vad jag förstår är det hyfsat stort jobb att demontera tanken eftersom huvudbromcylinder och bromsservo är i vägen. Rätt? Det hade varit det bästa att plocka ner och göra en mer omfattande undersökning men kanske räcker det att täta den synliga sprickan.
/Jerkee
Re: Läckande vakumtank
Postat: tis okt 30, 2007 19:01
av Henrixon
jerkee skrev:Jag har en läckande vakumtank (vacuum canister). Det är inte pga rost utan hårfina sprickor i pressvecken. Varför just där har jag funderat på, kanske har den fått en kraftig smäll någon gång under sina 37 år.
Vad skall jag täta med? I en annan tråd nämndes kemisk metall men jag inbillar mig att det borde finnas något annat som inte bara ligger över utan mer går in i sprickan, något flytande som sedan härdar kanske.
Vad jag förstår är det hyfsat stort jobb att demontera tanken eftersom huvudbromcylinder och bromsservo är i vägen. Rätt? Det hade varit det bästa att plocka ner och göra en mer omfattande undersökning men kanske räcker det att täta den synliga sprickan.
/Jerkee
Mitt vakum fungerar inte som det ska

Vart sitter vakumtanken egentligen?
Vacum som inte fungerar som det skall??
Postat: tis okt 30, 2007 22:35
av Mr SIXPACK
Hallå U2Slow.
Vad är det som inte fungerar med ditt vacum?
Vad har du för årsmodell på din Corvette?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Vacum som inte fungerar som det skall??
Postat: ons okt 31, 2007 21:29
av Henrixon
Mr SIXPACK skrev:Hallå U2Slow.
Vad är det som inte fungerar med ditt vacum?
Vad har du för årsmodell på din Corvette?
Bästa Corvettehälsningar
S
vempa
Strålkastarluckorna går långsamt,höger nästan inte alls fast det är nyrenoverade klockor.
Postat: ons okt 31, 2007 22:39
av Mr SIXPACK
Hallå U2Slow.
Har du kollat att du inte har något vacumläckage någonstans? Slang, T-kors eller "ljus-ventilen" (headlamp relay valve) som sitter under/uppe i fronten. Har du något vacumkopplingsschema? ( Finns bla. på Stingray.nu som pdf) där ser man hur det skall vara kopplat. Vacumtanken kan sitta på två olika ställen beroende på årsmodell. 68-72? sitter den som jerkee beskriver på "baksidan" av innerskärmen på förarsidan och på 73-> sitter den i fram mellan "ramtassarna".
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Postat: ons okt 31, 2007 23:03
av CoolvetteC3
Jag har ett "lustigt" fel på samma tema:
Efter att ha kört en lite längre sträcka, säg 20 minuter eller mer, så stannar bägge strålkastarna nere på min 73´a, men när jag kör korta rundor och bilen stått stilla ett par dagar (tolkar det som om vacuumtanken är tom) och stannar så hoppar högerlampan upp efter att jag stannat...
Känns väldigt fånigt om man startar och kör en kort sträcka för att uträtta något ärende, stannar bilen så hoppar ena lampan upp och väcker uppmärksamhet....
Samma lampa fungerar lite trögare när jag vill att dom skall öppnas, den vänstra hoppar upp snabbare medan den högra segar upp och tar det sista i rörelsen med ett markant knäpp, samma knäpp hörs när den skall gå ner i stängt läge, vad kan det vara som knäpper?
Någon med mer insikt i hur dessa mekanismer fungerar och vad som är fel?
Någon som bytt till elektriska linjärmotorer för att slippa vacuumeländet?
Går det att konvertera till C4´ns lampmotorer?
Postat: ons okt 31, 2007 23:11
av Peter
Ducster,låter som om något at dina vacuumreläer som sitter i nosen läcker. Du kan testa att koppla båda lamporna på ett relä för att se hur dom reagerar.
Postat: tor nov 01, 2007 0:18
av jerkee
Mitt "lustiga fel" om jag får använda Ducster900s uttryck är att torkarluckan åker upp när motorn stängs av. Trodde först det var backventilen som var kass, och mycket riktigt det var ingen funktion i den alls. Men när jag bytt till en ny räckte inte vakumet till för att dra ner luckan och lamporna gick inte att fälla upp. Det blev mindre vakum pga tryckfallet i backventilen plus att tanken läckte. Ingen bra kombination Jag fick byta tillbaka igen.
Åter till ämnet, är det ingen som har bra tips på tätningsmedel ??
/Jerkee
Postat: tor nov 01, 2007 10:26
av gbak
Jag skulle testa med Loctite 290, som är en kapillärverkande låsvätska.
Den är avsedd tränga ner i gängor på redan monterade skruvförband.
Kanske det funkar i ditt fall också!