Sida 1 av 1
4:e växel
Postat: ons okt 17, 2007 13:43
av blizzard
Hej
Någon som har erfarenhet från att ha stoppat i en automat med overdrive i C3:an alt 4 vxl. automat
Hur mycket anpassning krävs? Kör med en 350 och TH400 idag.
Vill få ner varvtalet vid 90, tänker köra automat även i fortsättningen
/mats
Postat: fre okt 19, 2007 20:17
av Kalle Mankan
Hallå!
Jag har ingen erfarenhet av corvette men från anda gm bilar. Generellt så kan man säga att det går i de flesta fall att konvertera och byta olika lådor på gms bilar. Hur som haver så kan det behövas olika modifikationer, så som kortare kardan, olika kickdown kontruktioner, annan bakre balk osv. Jag förmådar du sneglar mot th700. 700an är svag sak som i obearbetat utförande inte tål mycket vrid. Den vill också ha den del elektronik. Annars har den lockup vilket måste betäcknas som positivt. Annars passar den på motorn och är 27" lång och har bakre fästet 26" från sprängkåpan. 400an är 28" och har bakre fästet 26.25" från sprängkåpan. Sen finns ju och th200-4r som jag dock inte har erfarenhet av. Men sen finns det ju den dyra vägen att gå:
http://www.gearvendors.com/
Blev du nå klokare?// Kalle
Postat: lör okt 20, 2007 22:52
av blizzard
Något
Inte tål mycket? går det att översätta i HK?
Postat: sön okt 21, 2007 8:20
av frisk
Är det bara varvtalet du vill få ner kan du ju byta utväxling bara. Vad har du nu för diff? Själv har jag 3.08 och varvar ca 2100 vid 90km/h.
Postat: sön okt 21, 2007 10:02
av blizzard
yes, jag vill ha ner varvet. Har också 3.08 i bak enligt papperen men varvar 2800 vi 90 km/tim.
Eftesom lådan växlar snabbt och distinkt, speciellt mellan 1 och 2 inte som en Svensson automat kan man kanske misstänka att den är preppad på något sätt. Är väl bara en demontering som kan ge klarhet i detta.
Utväxlingen bak kan ju också vara bytt.
/mats
Postat: tis okt 23, 2007 8:19
av M Nordin
Vill minnas att min -84 med 700 och 3,08:1 varvar i stil med 1700 rpm i 110... En 700 behöver oftast inte mer el än en +12V kabel (beror på vilket ventilhus man har) - sedan är upp till dig hur avancerad styrning av LU du vill ha. Byter man till 700 så utgår man från lådor nyare än -88 och åtgärdar de svagheter som finns. GM ansåg iaf lådorna räcka garantitiden ut i bilar med LT1 motor dvs ca ärliga 300 hk och ca 450Nm (?). Köper man en beggad låda från en slutkörd rörmokarvan som rullat 30 000 mil och konstant 4 tons fordonsvikt kan ju resultatet inte bli annat än kattskit! Finns mkt intressant att läsa på
www.transmissioncenter.net
MVH
MN
Postat: tis okt 23, 2007 9:51
av frisk
Har du inte en galen turbin så tror jag att du har 4.11 i utväxling. Om du får tid nu i vinter så ta en titt och kolla vad du har för utväxling. Snurra på kardanen och räkna varv på drivaxel och kardan så ser du vilken utväxling du har

Postat: tis okt 23, 2007 11:29
av Jonathan
3.70 tror jag
Postat: tis okt 23, 2007 11:43
av frisk
Ja men då kanske du ska lägga ett par tusingar på att byta diff?
Postat: ons okt 24, 2007 1:24
av Stingray
Du kan ju också sätta på ett par 18" fälgar bak
Jag varvar 1800 vid 100 km/h med 18" och 3.08 i utväxling
Postat: ons okt 24, 2007 8:34
av M Nordin
En annan fördel med Th700 är betydligt bättre avstamp på 1:an tack vare lägre utväxling + mindre effektförluster jfr med Th400.
MVH
MN
Postat: ons okt 24, 2007 19:13
av blizzard
Tack för tipsen!
Skall börja med att kolla ut utväxlingen när jag får tid över, skall få lite färg på bilen i månadsskiftet.
Är det möjligt att själv försöka justera växlingen mellan 1:an och 2:an, är inte intressead att åka omkring med nuvarande lösning
Såg att det finns olika angivelser på längden för Th700 lådor?
/mats