Håller med föregående talare + lite som jag kommit fram till med mitt "experimenterande" med min C3:a...
För det första är ordet "väghållning" inte så enkelt. Det beror helt och hållet på vad du är ute efter. Är man van med att bara köra vanliga hyfsat moderna personbilar så skulle en ren race bil upplevas som helt hopplös att köra, trots att den har "superväghållning". Det är faktist så att ju extremare väghållning en bil har desto svårare är den oftast att köra för den ovane. Nästa steg är hur du använder bilen. På vanlig landsväg är det bäst med en bil som inte är så extrem för att den ska kännas behaglig och inte "otäck" att köra.
Åter till vad man är van vid. Gamla bilar är inte lika stabila som en modern bil att köra så är man inte van vid en gammal bil så kan den med största sannolikhet upplevas som lite ostadig och oprecis att köra. Ovanpå detta så finns det oftas mer vägar att förstöra en bra väghållning på än att förbättra den. För breda fälgar med fel offset ger extrem spårkänslighet = trälig och jobbig bil att köra. Stora fälgar/låg däcksprofil försämrar också ofta "väghållningen" för vanlig landsvägskörning om man går för långt.
Nu till Corvetterna....för sin tid hade C3 Corvetterna bra väghållning, men kom ihåg att många bilar lider av 30 år gamla gummisbussningar, säckiga fjädrar och gamla däck. Tar du en C3, byter alla bussningar och leder i hjulupphängningen, nya stöddämpare (även gärna ny bromsolja!) och gör en riktig hjulinställning tillsammans med rätt bredd på fälgarna och därtill rätt däck så får du inte alls någon dålig väghålling. Styrningen kommer dock alltid att upplevas lite oprecis jämfört med en modern bil.
Men det är nu det roliga börjar....det finns flera olika uppgraderingar till C3 Corvetterna som raskt gör dom betydligt stadigare och "modernare" i fråga om väghållning. Steg 1 kan vara en glasfiberfjäder bak, hårdare fjädrar fram och kraftigare krängningshämmare bak och fram. Blir en helt annan bil att köra (se t.ex.
www.VPandP.com deras "Street and Slalom" sats är mycket trevlig). Med den satsen monterad börjar plötsligt din Corvette närma sig lite "gocartkänsla", mycket stadigare osv.
Nästa mycket trevliga modifiering är att konvertera just till kuggstångsstyrning (
www.speeddirect.com) där kan man snacka om "underverk" beträffande känslan i styrningen.
Som avslutning kan du gå ännu längre med helt nya bärarmar bak och fram, konvertera till tvärställd glasfiberfjäder fram, kraftigare styrstag och camberstag, hårdare stötdämpare och polyuretanbussningar. Avrundar du sedan med en uppsättning 17" fälgar med moderna däck så har du plötsligt en 35 år gammal bil som piskar det mesta ifråga om väghållning. Givetvis blir det aldrig lika bra som en modern Corvette därför att ramen i en så gammal bil konstruerades helt enkelt lika styv som en modern Corvette.
Jag har genom åren gått igenom alla ovan beskrivna steg med min bil och jag är supernöjd med väghållningen. Dock har den blivit extremare att köra och komforten har fått lida lite då jag ställt fjädringen i det hårdaste läget.
Att fräscha upp bilens originalhjulupphängninge (bussningar, leder och dämpare) är inte alls speciellt dyrt och det räcker långt för att ge en mycket trevlig bil, med bibehållen bra komfort. Sedan börjar det givetvis att kosta pengar. Är man bara ute efter väghållningen och inte bryr sig så mycket om att det är just en C3 så är det nog mest ekonomiskt att köpa en C4 och få en mycket vass väghållning direkt.
Nåja, lite av mina åsikter!
Mvh, Björn