Sida 1 av 1

Tändstift

Postat: lör aug 04, 2007 12:09
av Masterworks
Jag har bytt tändstift på min C5 1999!

Det satt AC 41-952 i och dom stift jag satte i
var AC 41-985, då undrar man vad skillnaden är
på dessa stift, motorn går fint iallafall! :D

Postat: tis okt 02, 2007 15:42
av forsberg
de e nog bara dem som sålt stiften till dig som kan svara på det..
..kanske inte ens dem :shock:

Re: Tändstift

Postat: tis okt 02, 2007 17:03
av vette.se
Masterworks skrev:Jag har bytt tändstift på min C5 1999!

Det satt AC 41-952 i och dom stift jag satte i
var AC 41-985, då undrar man vad skillnaden är
på dessa stift, motorn går fint iallafall! :D
Lite info från amerikanarna :)

What I will say to you will not be popular, however, the following is FACT.
I will share the basics with you. The biggest reason, is ignition timing.
Theory follows.
If you look at the spark plug center electrode, it projects a certain amount from the base of the threads. That is called electrode protrusion. What alot of people do NOT understand, is that there were 3 different plug designs on c5. And each one had a different electrode protrusion. 97 had 41-931 plugs, 98-00 carried the 41-952 plugs, and 01-04 carries a new design plug, PTJ16R15.
As you can see, differences abound, that people do NOT like to talk about.
Now, the reason that the electrode protrusion has such a bearing on ignition timing, is that the protrusion is the starting point of the flame front, as it burns the fuel across the combustions chamber. This changes the amount of time that the fuel takes to burn. HOWEVER, HERE IS THE REASON THAT ITS SO IMPORTANT.
The engine control computer does NOT know that the plugs were changed, and the timing program is for the original plugs that were in there. So, it will advance or retard the timing, based on the original equipment spark plugs. This timing program may NOT be ideal for power production with the different plugs. And obviously, there is differences in the spark plugs, you will have a different running engine when you change the plugs.
Some aftermarket plugs do not protrude as far into the combustion chamber, so this actually retards ignition timing, because the flame has farther to travel across the chamber. This is the reason that so many people report no engine detonation when they change plugs, when they heard the detonation before.

Se även http://www.globaldenso.com/PLUG/cross_r ... 01_01.html

Postat: ons okt 03, 2007 9:13
av forsberg
å vad drar du för slutsats av det här da ??

ps AC 41-985 fanns inte med i utlägget från amerikanarna .. :shock:

Postat: ons okt 03, 2007 11:01
av vette.se
forsberg skrev:å vad drar du för slutsats av det här da ??

ps AC 41-985 fanns inte med i utlägget från amerikanarna .. :shock:
Jag uppdaterade ovanstående post till att även omfatta årsmodell -04.

Jodå, titta på första sidan, längst ner slutar det med 41-984 men kolumnen fortsätter högst upp (5 kolumner in). 41-985 är ett Iridium stift med 0.040 gap.

Går du till Hansen Racing eller liknande och säger att du ska ha stift till Corvette C5 så är det ett 41-985 stift du får, det råkar också vara hutlöst dyrt :roll: du får fem uppsättningar NGK TR55 för samma pris.

Här är Densos lista med rekommenderade stift till Corvette 97-04 med gapet i sista kolumnen, Denso följer vad som satt original med avseende på gap:
1997 CHEVROLET CORVETTE 5.7 L - V8 - PT16EPR-L13 IT16 0.050
1998 CHEVROLET CORVETTE 5.7 L - V8 - PT16EPR-L13 IT16 0.050
1999 CHEVROLET CORVETTE 5.7 L - V8 - PT16EPR-L13 IT16 0.050
2000 CHEVROLET CORVETTE 5.7 L - V8 - PT16EPR-L13 IT16 0.050
2001 CHEVROLET CORVETTE 5.7 L - V8 - PTJ16R15 IT16 0.060
2002 CHEVROLET CORVETTE 5.7 L - V8 - PTJ16R15 IT16 0.060
2003 CHEVROLET CORVETTE 5.7 L - V8 - ZTJ16R10 IT16 0.040
2004 CHEVROLET CORVETTE 5.7 L - V8 - ZTJ16R10 IT16 0.040

Kollar man med AC/Delco så rekommenderar de AC 41-985 till alla årsmodellerna 97-04, dvs stift med 0.040 gap !

[edit]
Lite från NGK också, de rekommenderar samma stiftmodeller till alla årsmodeller 97-04, du kan använda något av följande NGK stift:
TR55IX Iridium 0.044
TR55GP 0.044
TR55 0.044

Postat: ons okt 03, 2007 14:35
av forsberg
nu börjar det likna en riktig djungel :shock:
du menar alltså att gapet inte spelar nån som helst roll. :?:

vad är det då för skillnad på ngk:s stift om alla funkar :?:
TR55IX Iridium 0.044
TR55GP 0.044
TR55 0.044

Postat: ons okt 03, 2007 15:21
av vette.se
forsberg skrev:nu börjar det likna en riktig djungel :shock:
du menar alltså att gapet inte spelar nån som helst roll. :?:

vad är det då för skillnad på ngk:s stift om alla funkar :?:
TR55IX Iridium 0.044
TR55GP 0.044
TR55 0.044
Informationen jag bidragit med är från respektive tändstifttillverkare/leverantör. Observera att GM hade Denso stift som original i en del bilar därför tog jag med dem.
Det intressanta är att Denso bibehåller det gnistgap på rekommenderade stift som var original i respektive årmodell medans AC/Delco rekommenderar samma gnistgap för 97-04 och likaså NGK.
Den enda slutsats jag kan dra är att gnistgapet inte är en viktig parameter i dessa motorer och det fungerar utmärkt med allt från 0.040 till 0.060

GM har levererat bilar från fabrik med tändstift från de tillverkare nämda ovan vilket borde vara detsamma som ett godkännande från GM att använda vilketsom.

Angående NGK så är det olika material i stiften, det dyraste har Iridium och det billigaste koppar. Vi använder nästan uteslutande NGK TR55 i alla bilar.

Re: Tändstift

Postat: sön apr 07, 2013 22:05
av turbo_kicken
Lyfter en gammal tråd.

Ni med trimmade eller med kompressorer, vad använder ni för tändstift? Ska nämligen byta på min z06 - 02 med kompressor och vill ha tips på bra stift.
Funkar NGK TR6?

Sen är det något speciellt o tänka på när man byter, bara o tycka tändhattarna o byta stiften?

Mvh