Sida 1 av 1

Automaten

Postat: tor jul 12, 2007 20:26
av ripley
Hade ett inlägg tidigare om automaten (TH400) upplever att
den "slirar",olja o filter är nytt , fick ett tipps att man lägga i en
extra lamell,är det nån som har erfarenhet av detta är
jag för svar
Thomas

Herrejösses vrid?

Postat: tor jul 12, 2007 20:43
av R0ffe
Vad har du för maskin framför lådan?
Om det inte är nån värsting med mer än 600lb/ft i vrid så räcker antalet lameller gott, men en översyn av lamellpaketen är nog på sin plats i ditt fall.
Det KAN vara oljepumpen som felar, men det tillhör sällsyntheterna.... (Som tur är!)
Byta lamellpaket är inget större jobb egentligen, det största jobbet är att få ut lådan ur bilen......!
Köp ändå High performance eller bättre lameller när du ändå håller på, och har du vass motor så är ett Shiftkit ett måste (helst ett manuellt ventilhus)

Sök annars här på forumet så hittar du fler trådar om samma ämne!

Automaten

Postat: tor jul 12, 2007 23:24
av ripley
En helt ny 355 cui, när vi bromsa den hade jag 550+ i n/m är nog
något mer idag efter inkörning
Det var inte så länge sen ja la i den nya motorn med allt va det
innebar så det lockar inte särskilt mycke att riva ner lådan, får
väl ta det längre fram om det inte blir värre
Thomas

Slir

Postat: mån jul 16, 2007 10:58
av R0ffe
Du får köra väldigt lugnt och "släppa" gasen vid växlingarna om du inte ska bränna upp lamllerna och tryckplattorna helt innan hösten nu när det redan har börjat slira!
Är lådan dessutom inte preppad med shiftkit eller värre så har lådan ett slir/fördröjning "inbyggt" så det ska växla utan ryck (original), men det innebär samtidigt att det nöter på lameller och skapar värmeutveckling i lådan(oljan).
550Nm, om jag inte minns helt fel så är det väl omkring 400lb/ft, och det ska egentligen en fräsch TH-400-låda klar utan problem, så du måste nog upp med lådan inom en väldigt snar framtid... :(

Slirar det förresten på alla växlar eller nån specifik?

Automaten

Postat: tis jul 17, 2007 21:23
av ripley
Nej det är på treans växel, jo jag tror den har en slir/fördröjning
för växlingarna "långa",har ingen bra koll på varven heller för
varvräknarn funkar inte, letar efter ett elshema till 75a så man kan
ha koll på färgkoderna



Thomas

Direct Clutch

Postat: ons jul 18, 2007 20:20
av R0ffe
Då är det den s.k Direct Clutch som slirar, lätt att byta lameller på när lådan är ute ur bilen!
Ta en funderare på om det inte är värt jobbet att göra det ganska snart, samt montera ett s.k Shift-kit samtidigt? Det tar drygt en helg om man är ovan att skruva, men har man inte tummen precis mitt i handen och en rephandbok (jag kan ordna en om du behöver!) plus två kompisar när lådan ska upp igen.
Gör du detta så kan du gasa hårdare resten av sommaren och hösten!

Automaten

Postat: tor jul 19, 2007 0:46
av ripley
Ja jag fuderar på det, bilen står ju redan uppallad, var får man tag
i ett Shift-kit, Hansen Racing eller, har handlat lite med Per i Kalmar,
har du nåt bra förslag? Jag har Haynes repair Manual Corvette 68-82
på engelska (svårt) och Haynes Chevrolet &GMC Van (svensk) men blir inte klokare av nån av dom, men ta ner och få isär ska nog inte va nåt
problem, jag har kört Harley i 25 år så ett " visst " skruvande har
det blivit
Du får gärna höra av dej ang rephandbok
Thomas

Postat: tor jul 19, 2007 9:29
av Peter
Kolla även med www.EATab.com
. Han pysslar ju med automater..