Sida 1 av 1

Effekturtag 2 bulttat?

Postat: tis jun 19, 2007 9:04
av claesson
Hejsan hur mycket effekt vågar man ta ur ett 402 block som är 2 bulttat :?: har hört siffror på ca 400hk för en 350 motor

Postat: tis jun 19, 2007 9:38
av gbak
Jag har ett tvåbultat smallblock och har ca 470-500 hk, ännu har ingen vevstake tittat ut genom blocket :?

Du kan säkert ta ut mer, om du bara skall använda blocket för gatkörning, och gasar lite till och från.

Det beror också på vilket block du har.
Ett 010 block (hög nickelhalt) är starkare och har mindre porositeter än ett "vanligt" block.

Pratar vi race och bankörning är det en helt annan sak, då ligger nog gränsen på 450-500 hk ca (för ett smallblock alltså).

Postat: tis jun 19, 2007 12:29
av Jonathan
Hej!

Närmare 500hk i en smallblock är bra jobbat!
Har du bänkat den?
Vad har du för prylar i den?

Postat: tis jun 19, 2007 12:43
av gbak
Följ länken till garaget (längst ner på mina forum inlägg) så ser du vad som är gjort på motorn.

Motorn är inte bänkad, men vilken 383'a som helst ger ju ca 400-420 hk i std utförande.
Så med de delar jag har så borde jag hamna närmare 500 hk, kanske mer också (önskedrömmar??)

Har också gjort beräkningar med Desktop dyno och kommit fram till liknande siffror.

Postat: tis jun 19, 2007 16:41
av KrilleN
2 bultade BB med klenaste 3/8 stakarna klarar ca 600 hk om allt är i fint skick.

Postat: tis jun 19, 2007 18:13
av Peter
KrilleN skrev:2 bultade BB med klenaste 3/8 stakarna klarar ca 600 hk om allt är i fint skick.
Då ere stakarna som ger upp,inte blocket. BB tvåbultade block håller för mera om det e snyggt ihopsatt.

Postat: tis jun 19, 2007 19:45
av Jake
DET ÄR obalansen som tar död på motorn INTE effekten.. har du en perfekt balanserad motor skulle det räcka med M2 bult i en kompressormatad 600pållars snurra.. Räkna på det så får ni se det är ganska enkelt..

Men 1200+ på stippen är det mesta jag har hört nån som faktiskt har kört.

Postat: tis jun 19, 2007 19:56
av Peter
Jake skrev:DET ÄR obalansen som tar död på motorn INTE effekten.. har du en perfekt balanserad motor skulle det räcka med M2 bult i en kompressormatad 600pållars snurra.. Räkna på det så får ni se det är ganska enkelt..

Men 1200+ på stippen är det mesta jag har hört nån som faktiskt har kört.
Möjligen kanske i en pannkaksmotor. :lol:

Postat: tis jun 19, 2007 21:57
av claesson
låter ju ganska så tryckt tänkte mig lite drygt 500hk eller nått. Man behöver väl kanske inte skruva ditt orginal skruvarn till överfallen igen utan kanske satsa på några bra bult där. Tack för alla svar vad hade man gjort utan internet :?: då hade jag förmodligen lämnat hela motorn till en verkstad och fått ett kvalitetes jobb. Men de är ju riktigt kul å skruva corvette :wink:

Postat: tis jun 19, 2007 22:52
av Nexxus
1000+ räcker ganska långt verkar det som :P

http://www.hot.ee/reimor/keulinta.mpg

This Corvette is from Finland. That was one of the first tests with new engine.
The engine is 477 with allmost 1000hp.
The car ran 8.9s/251km/h in 1/4 mile.

Postat: tis jun 19, 2007 22:55
av COOLMACHINE
Den länken funkar dåligt, Nexxus :?

8)

Postat: tis jun 19, 2007 23:05
av Nexxus
Funkar bättre nu...