Sida 1 av 1

G-tech Pro RR

Postat: mån jun 18, 2007 3:20
av Mr. Beam
Hej,

Jag har prylat upp mig med en G-Tech Pro RR - :D - och har en del frågor.

Fråga 1.
Har ni som kör med G-Tech eller liknande några tips på hur man skall göra för att kalibrera varvtalet på bästa sätt?
Jag har problem med att varvtalskurvan visar ca 1500 rpm för lite samt att kurvan är hackig, se bild. Jag har följt instruktionerna till punkt och pricka, provat att flytta strömförsörjningen så att den kommer närmare generatorn. Ingen större skillnad. Kan det vara störningar tro?

Fråga 2.
Vad kan en -73:as 454:a väga? Standard kaross sånär på en 15kg lättare bakfjäder. Jag behöver bra värden för Hk-beräkningarna i G-Techen och har inte vägt den själv.

Fråga 3. Hur skall jag egentligen tolka 60-fots tiderna? Kan man utifrån mina två första tafatta försök (2.388 och 2.230) utgå ifrån att jag gör bort mig i starten? Det var inte helt enkelt att komma iväg snabbt utan att gå upp i rök... Vad skulle i så fall en "bra" tid vara? All ökad insikt i detta uppskattas!

Bild
mvh
/ Mr. Beam

Postat: mån jun 18, 2007 11:26
av Sandberg
Hej, Grattis till en riktigt kul leksak.

Angående varvtalet så hade jag samma problem i början, men nu fungerar det bra.
Jag drog strömförsörjningen direkt från generatorn sedan så bör man ha någon strömförbrukare på (samma vid kalibrering som vid mätning).

Jag får ungerfär samma tider som dig på 60 fot 2,25s om det går riktigt bra så kommer jag under 2, men det som påverkar detta är fästet då Gtech normalt inte mäter reaktionstid utan börjar mäta då bilen börjar röra sig. Min rollout time 30 cm ligger på ca 0,4-0,5s.

Vad gäller vikten så är den ju bara viktig för att få ett rättvisande effektvärde totalt och den effekt som gtech mäter är ju ändå väldigt svår att jämföra med annat då den mäter den riktiga nettoeffekten och alltså tar med alla förluster som vindmotstånd etc. så även vilken fart som beräkningen görs i har betydelse.
Däremot ser man ju förändringar i jämförelse med tidigare mätningar på ett i mitt tycke väldigt bra sätt, och det är det som jag tycker är mest intresant.

Postat: mån jun 18, 2007 19:38
av StingrayRacing
Tjena,

Min 72:a BB väger 1590 kg (3505 lb), med gjutjärn överallt. :-)

Hjulen är dock inte direkt standard och jag vet tyvärr inte om de väger mer/mindre än vanlig dimension..

Intressant är att den är så pass välbalanserad viktmässigt, med 860/820 kg, 51% / 49% fram/bak (90kg förare) :wink:

Gått och funderat på att köpa en G-tech (skulle ju vara kul att mäta vad spisen går för) och för att kunna tuna bättre utan att behöva nyttja häck- och nack-känslan.... :twisted:

//Lasse

Postat: mån jun 18, 2007 21:31
av Mr. Beam
Tack för svaren!

Sandberg:
...så bör man ha någon strömförbrukare på ...
Ahhh... Jag tror att du just fick mig att inse det osmarta med att slå av all strömförbrukning för att undvika störningar...vilket jag då naturigtvis gjorde. Då laddar ju inte generatorn speciellt mycket och signalen som G-Techen letar efter blir naturligvis svagare...om nu inte hela generatorn är på väg att lägga av (min vanliga otur) förstås.:roll:

Skall prova med att slå på lyset och göra ett nytt försök.

Vad det gäller Hk-beräkningarna så är det precis som du säger - man får ta det för vad det är och intressera sig för den relativa skillnaden när man ändrar något. Nu är det väl först och främst starttekniken som bör trimmas... Vansinnigt rolig pryl är det i varje fall.

StingrayRacing:
Min 72:a BB väger 1590 kg (3505 lb), med gjutjärn överallt.
Men med mauell låda då, eller...?
Jodu, det är inga lättviktare det här....gjutjärn även här förutom aluminium insuget. Om man tar fabriksuppgiften på 3742 lbs (1695kg) kontra dina 3505 lbs, halv tank och så lite lättning på det...1650 kg kanske är rimligt ?


mvh
Mr. Beam

Postat: mån jun 18, 2007 22:16
av StingrayRacing
Visst ja,
tänkte bara på block och toppar. Insug, kolvar är alu.
Men med mauell låda då, eller...?
Japp, det är med manuell, utan AC och fönsterhissar.

Och vägningen gjordes med full tank på lastbilsvåg (tolerans +/- 10 kg)