Sida 1 av 1
Blåst topplocks packning?
Postat: sön jun 17, 2007 18:40
av claesson
fick äntligen mina tändkablar efter ca 2 månaders evigt väntande

Detta var ju bara tvunget att firas med lite kolmaskar ivrig som man blir ungefär som på julafton så kunde jag ju inte vänta med det tills motorn blivit varm så klart

plötsligt tappade den orken till en mer än när jag körde med 7 tändkablar och börjar skramla något så förjävligt trodde nästan att en vevstake brustit eller nått. körde dock hem ändå. och ljudet blev dock ej värre. kan det låta så illa när packningen läcker mellan två cylindrar

Har ingen komp mätare så jag kastade loss toppen och man kan tyda en viss svärta mellan två cylindrar på packningen kan det verkligen börja låta så illa av det

har bara skruvat diesel tidigare och då har man ju varit med om packningar som varit helt av vilket bara resulterat i dåligt ork. lät inget konstigt när man drog runt motorn med startmotorn och alla kolvar ser ut att röra sig normalt. kan det vara ram eller vevstak lager

någon som varit ute för liknande

Postat: sön jun 17, 2007 21:02
av vett74
hur ser stötstänger och vipparmar ut? kanske nått kröks där?
Postat: sön jun 17, 2007 21:51
av claesson
stötstänger vippar ventiler mm ser ut som nya. har snurrat på motorn och alla ventiler öppnar och stänger som dom ska har även vänt på topparn och hällt diesel i dom så täta är dom med. Gamla ägaren sa att motorn varít renoverad för 5-6 år sedan och det verkar faktiskt som det stämmer är i allafall borrad 030 å stötstänger och kam och kamnockar heter det va som ligger och sliter mot kamen är iallafall byt. man ska väl dock ta renoverings priset på 60000 med en nypa salt

Postat: sön jun 17, 2007 22:13
av gbak
Kunde du höra vart på ett ungefär som skramlet kom ifrån?
Förar/passagerar sida, fram/bak?
Vilken frekvens? Följde det motorns varvtal?
Jag antar att du kollat att det inte är nåt så simpelt som en skuren vattenpump/servopump e.dyl?
Är alla cyl loppen ok?
Annars så kan det ju vara ett lager som roterar runt någonstans men jag är osäker på att det skramlar speciellt mycket.
Släpp ut oljan och sila den samtidigt, klipp också upp oljefiltret och se om du hittar nåt som inte borde finnas där.
Postat: sön jun 17, 2007 22:40
av claesson
jo ljudet lätt mest på passagerar sidan framtill på motorn tog av fläkt remen och prövstartade utan skillnad,ljudet synkade med motor varvet och det vibrerade rätt bra i takt med ljudet där. ingen skillnad på om man trampade på koplimgen heller.cylinder loppen ser väldigt finna ut inga tillstymelse till vänd kant ens. svärtan på packningen var mellan cylinder 2 och 4 där som det lätt som mest. Hade packnigen varit helt av eller spräckt där så hade jag trott sten hårt på min teori

lät lite som när man får tändnigen mycket fel på en svensson bil fast mycket värre.
Postat: sön jun 17, 2007 22:54
av claesson
en liten fundering om själva topppackningen som är av märket felpro ska det vara strypning till vattenkanalerna i den

vid dom fyra cylindara ut mot avgassidan eller om det var mot insug sidan så var dom hållen till vattenkanalerna bara 5-6 mm i själva packningen men i blocket och toppen var det nog 12-15mm hål. hålen sitter inte ens i centrum ska det va så

Postat: sön jun 17, 2007 23:00
av vett74
Låter mer å mer som nått lager ras det där
lät ju inte riktigt rätt med packningen där heller,har inte skruvat BB så ja vet inte om det ska va så..
Postat: mån jun 18, 2007 5:59
av claesson
Får man ur veven ock kolvar underifrån om man har topparna på

eller bör man ta ur motorn då? Men skulle det tex vara ett ram lager borde det ju låta på andra sidan med eller? ska nog ett total havererat lager om man ska fått ett så markant ljud? Hur nära går kolvarna ventilerna? skulle det vara vevarmen skulle det inte synas på ventil eller topp? många funderingar blev det på morgon kvisten

Postat: mån jun 18, 2007 7:37
av Hagge
På vilken sida sitter generatorn ?
Kolla för säkerhets skull att det inte är lagringen för generatorn som har pajat. Lossa genratorremmen och vicka på genereatorns remskiva.
Har själv råkat ut för det och det skramlar hej vilt.
Hoppas att det är så enkelt !
//Hagge
Postat: mån jun 18, 2007 9:06
av claesson
Har även haft loss remmen också utan skillnad. finns väl inte så många delar i botten delen? olje pumpen sitter väl i bakkanten skulle det vara den borde jag inte haft olje tryck? ska nog skruva loss olje tråget i kväll och kika lite där när man ändå är igång borde ju synas om ett vevstake lager är kasst för det borde ju ha rasat totalt sådant fall med tanke på att det kom så plötsligt och det höga ljudet. ja om inte annat borde man väl kunna se vad jag har för stake där till kommande trimning

Postat: mån jun 18, 2007 12:47
av Nexxus
Som någon kanske påpekade innan, kolla det enklaste först...
Det skramlar något hemskt när lager till ex. vattenpump eller styrservopumpen har gått sönder.
Min styrservopump på corvetten gick sönder för ett par år sedan, och det märktes iof genom att det rykte från huven pga att remmen då slirade mot pumpen som inte snurrade längre.
Däremot rasade min vattenpump på Fieron, och det skramlade och lät rejält också ...
Men samma sak där, det märktes ju ganska snabbt, eftersom temperaturen på vattnet steg.
Postat: mån jun 18, 2007 12:52
av Nexxus
Det enda jag så här på rak arm kan komma på som brukar sitta framtill på passagerarsidan är väl AC och bensinpumpen?
Postat: mån jun 18, 2007 23:10
av claesson
Har ingen servo eller AC men en mekanisk bränslepump har jag och den glömde jag dock kolla

inget fel på den heller ifs. skulle nog ha investerat i en komp provare eller lånat en så här i efter hand
tror nog jag hittat felet på bilen. vevlagret till 5 och 6 cylinder lite dåligt kanske
Det borde ju ge ett bra missljud

konstigt bara att det började så plötsligt. ja ja man fär vara glad att cylinder loppen ser friska ut iallfall och kolvar med mm. dock så är det inget vidare med vevaxeln

går säkert att slippa den men då ska den ju loss så då lär det inte vara igång förren till snön

kanske man skulle satsa på en strokning

då åker man väl på ny vev,vevstakar och kolvar va

Postat: mån jun 18, 2007 23:38
av gbak
Bra att du hittat felet, mindre bra att det var ett lager!
Tyvärr så måste nog vevaxeln ut i vilket fall, omslipning eller en ny.
En fråga jag ställer mig är; Varför rasade lagret?
Motorn var ju renoverad rel nyligen ändå och kan väl inte ha gått många tusen mil efter renoveringen.
Dålige eller ingen smörjning?
Kanske hade vevaxeln repor på lagerbanorna från första början?
Felaktigtigt lagerglapp, radial eller axial vid montage?
Övertrycks ventilen som sitter över oljefiltret i blocket är konstant öppen så all skit går rakt in i motorn istället för att stanna i filtret?
Felaktigt hopskruvad oljepump, samma resultat som ovan.
Finns säkert några fler orsaker, de här var de jag först kom att tänka på.
Vad har du haft för oljetryck innan raset kom?
Postat: tis jun 19, 2007 8:50
av claesson
ja det är min undran också vad som orsakat det? gått mindre en 1000mil skulle jag tror. typ 5år sedan renoveringen men förra året var den inte ens i trafik. ska nog ringa förr förr ägaren och kolla lite

känns inget som helst glapp i dom andra lagren. borde ju vara något glapp i dom andra med om det skulle vara smörjning etc

olje trycket har liggat på drygt 40-45psi vid varm motor tomgång och på högre varv typ 65-70psi. konstigt att man inte sett något metal spån när man bytt olja kanke att min olje plugg inte ens är magnetisk

Postat: tis jun 19, 2007 9:42
av gbak
När du ändå nu måste plocka isär motorn så byt alla andra lager och gör allt rätt, så att du inte behöver göra om det nästa år igen.
Postat: tis jun 19, 2007 11:29
av M Nordin
har man renoverat smallblock för 60 000 yrar man i nattmössan. Man kan ju köpa en ny ZZ383 för mindre pengar!
Hade lagret snurrat eller satt det fast i överfallen? Ngr spikningsproblem innan?
MVH
MN
Postat: tis jun 19, 2007 12:13
av claesson
jo tänkte de är lika bra och göra det klokt denna gång synd att man inte kan så mycket bara. Men det verkar ju finnas fullt med trevliga och hjälpsamma i detta forum

Detta är en 402a allså en BB. trodde inte ens på att den var något större renoverad tänkte jag skulle köpa en NY 502a om typ 2 vintrar. men efter som lädret inte är så tjockt just nu. köpte bilen för kanske 5 månadersedan dessutom till ett rejält överpris men i mina ögon var hon värd det. ser på överfallen (Det på bilden heter väl så?) att det står 0,10 på dom betyder det att veven är slippad 0,10 då? eller är det några anda siffror? kan man slippa mer eller? oljekanalerna på veven ska dom inte vara försänkta

typ bara 1mm nu. kan det vara det som är felet mån tro felaktigt slippad

Postat: tis jun 19, 2007 12:40
av gbak
Oljekanalerna brukar vara "trattformade" och ha en fas på 1-2mm kanske. Den som slipade veven brydde väl sig inte om att fösänka ner oljehålen.
Det viktiga är ju att det inte finns någon som helst grad eller defekt på tappen, om sedan fasen är 1 eller 3 mm spelar nog mindre roll.
Antagligen är veven slipad 010" under nominellt och du kan säkert slipa ner den ytterligare utan att få någon försvagning OM du har en stor invändig hörnradie ut mot motvikterna.
Den större hörnradien kräver speciella lager (något dyrare än std) men du får en lika eller tom starkare vev om du ökar hörnradien.
Bästa är väl att hitta någon seriös motorverkstad som är vana med att slipa vevar och låta dem titta på din vev innan du kör igång.
Postat: tis jun 19, 2007 22:11
av claesson
lagren var lösa och snurade men ena vevaxeln är sliten med. kom att tänka på det idag att den skramlade lite sista 2 dagarna

var helt säker på att det var ett avgasklammer som var loss brukar nämligen skrapa i vägen ibland och sen brista då skamlar det lite. Antagligen så lossnade väl en större bit på vevlagret när jag gjorde kolmaskar

Tackar för alla ideer och tips
