Sida 1 av 1
corvette 81
Postat: tor mar 11, 2004 13:30
av kent
Hejsan!
Min fràga gäller varför det inte finns nàgra 81:or ute till salu.
Jag har en pàgàng men blir lite tveksam när det inte gàr att
hitta nàgra andra sà det gàr att jämföra priser är det nàgot
problem med dom.
Om inte vad bör man titta pà speciellt , den har en 350 och
har gàtt 4500 mil det àr enda infot just nu.
Vad bör prislappen ungefär ligga pà.
kent :?:
Postat: tor mar 11, 2004 13:51
av Björn Leidelöf
Grundproblemet är nog att det finns reltivt ont om C3 Corvetter till salu överhuvudtaget och att priserna har åkt i höjden dom senaste åren, speciellt på dom tidigare C3 modellerna.
Vad som är ett rimligt pris är helt omöjligt att svara på utan att veta mera om bilen. En mycket fin originalbil kan säkert halka uppåt 150 000 kr, medans en sliten och slutkörd söndermeckad bil kan stanna på 70 000 kr. Du får berätta mer om bilen för att det ska gå att ge bra information.
Vet du om bilen tillhör någon i klubben, för då brukar det gå att kanske luska fram lite mer om just den bilen?
Mvh, Björn
Postat: tor mar 11, 2004 16:37
av kent
Hej Björn!
Bilen är schweiz reg, och har endast ägts av en samlare.
4500 garanterade mil targa det är allt jag vet just nu ska àka och titta
imorgon kväll.
Hoppas att du kan ge mig lite mer nu när du vet detta.
kent
Postat: tor mar 11, 2004 21:20
av Fredriksson
kent skrev:Hej Björn!
Bilen är schweiz reg, och har endast ägts av en samlare.
4500 garanterade mil targa det är allt jag vet just nu ska àka och titta
imorgon kväll.
Hoppas att du kan ge mig lite mer nu när du vet detta.
kent
det låter ju som en kanonfin bil så 150000-200000 kr är förmodligen inte svårt att få för den, en ägare och 4500 mil måste ju betyda toppskick...
ps. som Corvette ägare säger man inte targa... det heter T-top...
Mvh Magnus Fredriksson
Postat: fre mar 12, 2004 10:09
av Björn Leidelöf
Oj, ja är det en sådan fin bil då kan priset mycket väl (precis som ovanstående skrev) halka iväg en bra bit över 150 000 kr.
Just 81 fanns ju inte så mycket tillval i form av stora motorer etc. Det fanns bara en motor, alla hade "T-tops" (targa...

) osv. vilket gör det lite enklare på så sätt att det inte är någon risk att köpa "fel bil".
Exempel på tillval 81 var elhissar, centrallås, glastakluckor, farthållare, manuell växellåda, elektriskt justerbara backspeglar, elantenn....dvs. ungefär som dagens moderna bilar.
Är den i ett så fint skick som det verkar + att den i alla fall har en del av tillvalen ovan så tycker inte jag att 150 000 och uppåt inte alls är något oskäligt pris.
Till sist handlar det ju dock om vad du känner att du är beredd att betala.
Kom också ihåg att i dag är det svårt att hitta riktigt fina C3 corvetter under 130 000 kr, även om man letar bland dom så kallade "mindre värda" årsmodellerna (74:a uppåt). Kan till och med vara svårt att över huvudtaget hitta riktigt fina orörda original C3 Corvetter idag!
Mvh, Björn
PS När det gäller just prisbilden så utger jag mig inte för att vara någon expert utan svaret ovan bygger på min allmänna "känsla". Ska du ha ett riktigt bra svar är det nog bara att försöka vända dig till dom amerikanska tidningarna osv. för att börja lusläsa priser!
Postat: lör mar 13, 2004 15:30
av kent
Hejsan igen Björn och Magnus.
Var och tittade pà bilen fredag kväll + en liten provtur förstàs.
Jag màste säga att jag blev lite frälst när den startades i garaget,
ingen rök fràn avgasrören, startade pà första motorn var kall kände
själv med handen först.
Vid inspectionen av det yttre ser man att han har "touchat" nàgot
och màlat över vid frontnosen och man ser att lacken har börjat
spricka lite pà bakkant fronten, ett 2 cent. skrapmärke vänster dörr
annars väldigt fin lack med en rubbing borde den se grym ut.
Däcken nya men vägen vi àkte pà lät dom som svenska vinterdäck
ska provköra en andra gàng pà màndag pà en annan väg och dà bestämma köp eller inte.
Fälgarna orginal liksom allt annat pà bilen enligt en jobbarkompis som var med motorn sàg oskruvad ut.
Bàda sätenna har anmärkningar, sittdelen blekt kan vara pga T-toppen är
den genomskinliga modellen ryggdelen hade en torrspricka vänster och
tre-fyra pà höger däremot inga torrsprickor pà instrumentpanelen samt övriga inredningen väldigt fin.
övriga fakta, A/C, elekt.fönsterhissar, centrallàs, elantenn, farthàllare.
Angàende milen ej 4500 det var 5700, bilen har ägts av en amerikansk
advokat som hittade en swiss girl tog med sig bilen papper finns fràn
registreringen i schweitz dà man bytte fràn miles-km sà nuvarande
mätare stàr pà 2700 mil skilde sig för tre veckor sedan och drog tillbaks
till staterna.
Nu har jag tvà fràgor vad kostar det att fixa anmärkningarna, den andra är vad kan man bjuda pà màndag om det blir affär tack pà förhand.
Postat: mån mar 15, 2004 10:33
av Björn Leidelöf
Oj, jag vågar inte ge ett pris då jag inte är tillräckligt påläst beträffande aktuell prisbild. Du kan nog räkna med att det är en ganska så unik bil ifråga om att det verkar vara i ett så pass bra skick och då handlar det mycket om hur mycket du vill had den. Det är bara att inse att orörda och oskruvade bilar inte är så vanliga + att dom brukar erbjuda mycket körglädje och bekymmersfria mil. Köper du den ska det dock vara för att du trivs med den och att den är i ett sådan fint skick. Dom senare C3 Corvetterna har ju som jag skrev tidigare inte nått den "samlarbilsstatatus" som tid tidigare modeller har idag, men priserna ökar relativt snabbt även på dom senare C3 Corvetterna....
Sätena är inte några större problem. Många av tillbehörsfirmorna säljer färdiga stolsklädslar som man till och med kan byta själv med lite pyssel. Priserna ligger kring $550.00 för två säten/läder (jag tog en snabbtitt på
www.ecklers.com).
Lacken låter mest som om den behöver en polering. Märken i nosen och en eller annan småspricka är snarare regel än undantag på originallack på en glasfiberkaross.
En sak att ha i åtanke är A/C:n. Den kan säker behöva fyllas och då går det inte att fylla R12 freon längre utan den måste konverteras till R134a. Totala kostnaden för det brukar hamna kring 8000.00 kronor inklusive arbete och delar.
Lycka till och berätta gärna hur det gick med affären.
Mvh, Björn
Postat: mån mar 15, 2004 13:24
av kent
Hej igen Björn!
Tusen tack för alla tips jag har fàtt, jag lovar att du ska bli den första
som fàr se den dà jag själv bor i linköping. Vid ett eventuellt köp
kör jag hem den troligtvis pà söndag 21/3.
Tack kent
Postat: mån mar 15, 2004 14:10
av Björn Leidelöf
Linköping...kul....då måste du höra av dig....jag finns i telefonkatalogen!
Mvh, Björn
80:a
Postat: mån mar 15, 2004 16:55
av Erik
Vet ej om det specifikt är en 81:a som du är ute efter eller om du kan sträcka dig lite uppåt/neråt, men här är en 80:a inlagd för fyra dagar sedan.
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=28927
Postat: tis mar 16, 2004 10:08
av kent
Hej Erik.
Tack för infot det verkar vara ett väldigt bra pris men jag har redan "hittat
min första corvett" men jag behövde lite hjälp med prisbild och olika
utrustningar. Jag är säker pà att det finns fel pà bilen jag just nu tittar pà,
men jag har inte hunnit fà det "ögat" att se sàdant ännu men det kanske man aldrig fàr vad vet jag?
81 verkar vara en ganska bra àrgàng med tanke pà att grundbilen är
densamma, men hade jag pengar skulle det nog bli en 67-cab.
Vi fàr se i framtiden, drömmar ska man ha!!!
kent