Värmepaket+vajer i motorrummet...
Postat: sön jun 10, 2007 22:51
OK, lite nya funderingar från en nybliven C3-ägare:
När jag körde hem den från Danmark, en resa på cirka 25 mil så märkte jag att mittkonsollen mellan förare och passagerare blev ganska varm.
Beror det på spillvärme från headersarna eller är det värmepaketet som inte är avstängt?
Om det beror på headersarna så är det kanske inte så mycket att göra åt men om det är värmepaketet som inte stänger av så vill jag nog koppla förbi det och hålla kupén sval.
Är det något problem om man vill göra det?
Var kommer man lättast åt värmeväxlaren, i motorrummets högra sida sitter något som jag uppfattar som delar av detta, är det korrekt?
När jag kollade lite i motorrummet igår så såg jag änden på en vajer komma upp på torpeden, strax till höger om bromsservot.
Den såg ut att gå snett bakåt inåt mot växellådan (aut) men jag kunde inte följa den för att konstatera det.
Jag uppfattar växellådan som frisk, växlar mjukt och fint, röd olja som inte luktar bränd och den växlar ner vi gaspådrag så den verkar frisk i övrigt.
Är det troligt att det är till kick-downen? Förgasaren är bytt till en Edelbrock och kanske har dom inte brytt sig om att koppla vajern efter det?
Är den viktig för funktionen eller är det möjligt/praktiskt att vara utan funktionen?
Alla instrumenten fungerar men jag saknar ändå en oljetryckslampa i instrumenteringen.
I hastighetsmätaren sitter en lamplins som inte lyser, är det oljetryckslampan?
Jag saknar ännu en manual, därför undrar jag...
När jag körde hem den från Danmark, en resa på cirka 25 mil så märkte jag att mittkonsollen mellan förare och passagerare blev ganska varm.
Beror det på spillvärme från headersarna eller är det värmepaketet som inte är avstängt?
Om det beror på headersarna så är det kanske inte så mycket att göra åt men om det är värmepaketet som inte stänger av så vill jag nog koppla förbi det och hålla kupén sval.
Är det något problem om man vill göra det?
Var kommer man lättast åt värmeväxlaren, i motorrummets högra sida sitter något som jag uppfattar som delar av detta, är det korrekt?
När jag kollade lite i motorrummet igår så såg jag änden på en vajer komma upp på torpeden, strax till höger om bromsservot.
Den såg ut att gå snett bakåt inåt mot växellådan (aut) men jag kunde inte följa den för att konstatera det.
Jag uppfattar växellådan som frisk, växlar mjukt och fint, röd olja som inte luktar bränd och den växlar ner vi gaspådrag så den verkar frisk i övrigt.
Är det troligt att det är till kick-downen? Förgasaren är bytt till en Edelbrock och kanske har dom inte brytt sig om att koppla vajern efter det?
Är den viktig för funktionen eller är det möjligt/praktiskt att vara utan funktionen?
Alla instrumenten fungerar men jag saknar ändå en oljetryckslampa i instrumenteringen.
I hastighetsmätaren sitter en lamplins som inte lyser, är det oljetryckslampan?
Jag saknar ännu en manual, därför undrar jag...