Sida 1 av 1

Värmepaket+vajer i motorrummet...

Postat: sön jun 10, 2007 22:51
av CoolvetteC3
OK, lite nya funderingar från en nybliven C3-ägare:

När jag körde hem den från Danmark, en resa på cirka 25 mil så märkte jag att mittkonsollen mellan förare och passagerare blev ganska varm.
Beror det på spillvärme från headersarna eller är det värmepaketet som inte är avstängt?
Om det beror på headersarna så är det kanske inte så mycket att göra åt men om det är värmepaketet som inte stänger av så vill jag nog koppla förbi det och hålla kupén sval.
Är det något problem om man vill göra det?
Var kommer man lättast åt värmeväxlaren, i motorrummets högra sida sitter något som jag uppfattar som delar av detta, är det korrekt?

När jag kollade lite i motorrummet igår så såg jag änden på en vajer komma upp på torpeden, strax till höger om bromsservot.
Den såg ut att gå snett bakåt inåt mot växellådan (aut) men jag kunde inte följa den för att konstatera det.
Jag uppfattar växellådan som frisk, växlar mjukt och fint, röd olja som inte luktar bränd och den växlar ner vi gaspådrag så den verkar frisk i övrigt.
Är det troligt att det är till kick-downen? Förgasaren är bytt till en Edelbrock och kanske har dom inte brytt sig om att koppla vajern efter det?
Är den viktig för funktionen eller är det möjligt/praktiskt att vara utan funktionen?

Alla instrumenten fungerar men jag saknar ändå en oljetryckslampa i instrumenteringen.
I hastighetsmätaren sitter en lamplins som inte lyser, är det oljetryckslampan?
Jag saknar ännu en manual, därför undrar jag...

Postat: mån jun 11, 2007 10:02
av gbak
Alla som kör C3 på sommaren blir grillad av värme från avgassystemet.
Går att isolera bort en del av värmen om man vill köpa speciella mattor.

Det sitter en ventil på högra sidan vid torpedväggen som sköter varmvatten tillförseln till elementet inne i kupen.

Växlar din låda ner vid fullt gaspådrag så funkar kickdownen.
Om du har en TH400 så har du en elektriskt styrd kickdown, en vanlig ledare som går till en genomföring baktill på förarsidan på lådan.
Är det inte hastighetsmätar wiren du sett?
TH350 har mekanisk wire för att styra nerväxlingarna.
Det går att vara utan kickdown men då sliter du ut lådan i förtid.

I centrumkonsolen sitter en oljetrycks mätare, det finns ingen lampa.

Postat: mån jun 11, 2007 12:05
av CoolvetteC3
Tack för svaren om värme, det blev markant varmt i tunneln och i konsollen, därav frågan.
Jag skall kolla ventilen till värmepaketet då det kom varmluft ut ventilationsöppningarna i mitten, jag lyckades dock att ställa regelingen till AC´n så att det inte kom mer igenom...

Beträffande vajern så var jag säkert otydlig om hur den såg ut:
Den kommer nerifrån och slutar mitt på torpedväggen med någon sorts
bygel som om det är ett fäste av något slag.
Jag kan dock inte se hur det skulle kunna koppla till gasvajern, jag får väl titta på en bil med kopplad vajer för att se om det är den.
Att det inte är hastighetsmätarvajern är helt klart.

Lådan växlar ner vid fullgas så det är kanske en TH400 där sitter i trots allt. Var är den kablen kopplad i andra änden?
På förgasaren eller på gaspedalen?

Postat: mån jun 11, 2007 12:24
av gbak
Switchen sitter upptill på gaspedalens baksida, svår att se och nå!