Sida 1 av 1
Varm automatlådsolja
Postat: ons maj 30, 2007 20:21
av Henrixon
Har en 72:a med 350 + th 400 låda,automatlådan kastar ur sig oljan via evakueringen när den blir för varm vid cruising och efter längre landsvägskörning.Är det fler som har samma problem?Kan nån beskriva hur det fungerar med oljekylaren?och vart sitter den? m m.
Oljenivå?
Postat: tor maj 31, 2007 12:21
av R0ffe
Först av allt, har du rätt oljenivå i lådan?
Nivån måste kollas med motorn igång och lådan i N eller P (Tror N är bäst).
Har du en Trans tempmätare och kan se vilken temp du har?
Storlek på convertern ( mindre med högre stall gör att turbinen "slirar" och hetar upp oljan)
Original så går oljeledningarna in och ut ur kylargaveln på passagerarsidan och kyls/värms av kylvattnet (värmeväxlar-principen) men har man högre stall så bör man ha en extern kylare med högre kyleffekt. (vissa anser att man ändå ska gå via den inbyggda kylaren men det är så många olika åsikter i detta ämne)
Postat: tor maj 31, 2007 18:33
av Henrixon
Tack för svaret,har rätt oljenivå och orginal turbin.Får prova med att montera elfläkt(ar).Ring gärna om det är nån som har en elfläkt liggandes.(070-2841110)
Postat: tor maj 31, 2007 22:35
av Målarn59
Tror Herr Frisk har en..kolla med han
Postat: fre jun 01, 2007 15:58
av frisk
Jo jag har en

Kan skicka den på posten om du inte vill hämta den.
37cm i diameter e den. Knappt inkörd

Postat: fre jun 01, 2007 18:38
av Henrixon
Har en på jobbet som har en ny fläkt (42 cm) orginal på volvo v70.Om inte den passar så hör jag av mig till dig Frisk

Postat: fre jun 15, 2007 15:35
av Henrixon
Ni som monterat elfläkt,har ni plockat bort orginal slirfläkten? eller får den plats ändå?