Sida 1 av 1

Vad är skillnaden

Postat: fre mar 16, 2007 17:57
av GETWET
Håller just på och monterar den nya förgasaren och läser att det finns två vacum portar på förg. till vacumklockan på fördelaren. I instruktionen står det att den ena porten ska användas till "timed vacuum advance" och den andra används till "full vacuum advance".

Lite taskigt bevandrad i vacum teknikens värld :wink: så jag vet inte vad som är vad, kan någon kanske hjälpa mig vad skillnaden är så jag kan lista ut vilken vacuum port jag ska använda.

Postat: fre mar 16, 2007 19:16
av Ralph
Skillnaden är att "timed vacuum" skall du ansluta till fördelarens vacuumklocka om du har en sådan.

Den anslutningen mynnar sitter strax ovanför trottelspjället och skall inte ge vacuum på tomgång utan först när du ger gas dvs. öppnar trotteln/spjället i förgasaren. Man vill ju inte att tändningen ställs fram för tidigt utan först när man gasar på lite dvs öppnar gasspjället.

Den andra ger fullt vacuum oavsett trottelläge mao samma som inuti insuget där du t.ex. tar bromsservo vaccum. Den anslutningen kanal mynnar under gasspjället.