Sida 1 av 1

Bromsar/problem/lösningar

Postat: fre feb 23, 2007 13:05
av Janne Malmgren
Har åkt C3 i tjugo år,och har drabbats av alla problem som kan uppstå
med bromsarna,det Jag lärt mig är att: Vad man kallar rostfria bromsok
så är det enda rostfria den sk "sleeven"som pressas in i cylindern,och där uppstår oftast ett problem,som många upplever som läckande tätningar,
men oftast läcker det mellan sleeven och cylinderväggen. Av åtta testade
läckte 6 (sex). Luftning är ett annat välkänt problem, men ett tips, lufta som vanligt men beakta att bromspedalen skall släppas upp väldigt sakta
vid luftningen,risk för vacuum i systemet genom calipertätningen även med öppen luftskruv,låter konstigt men det är min erfarenhet. Vid luftning
använder Jag en transparant slang som går ner i en ex glasburk,när dom största luftbubblorna lämnat systemet låter Jag gravitationen sköta resten
det kan ta 10-20 minuter,luftbubblorna blir mindre och mindre,och förhoppningsvis upphör. Som många i forumet påpekar ang kolvfjädrarna, så stämmer det, ta bort dom. Dessutom har Jag sen åtta år bytt ut bromsvätskan mot Silikonolja av hög kvalitet,och är mycket nöjd med det.

Postat: lör feb 24, 2007 10:18
av gbak
Så du menar att det kanske är en läcka mellan den rostfria sleeven och den uppborrade cyl som gör att det läcker i mina "nästan nya" sleevade ok?

Hur testar man det då?
Det är ju knappast lönt att skicka tillbaka oket till US för undersökning och sedan visar det sig att det ändå är lipsealen som läcker!

Postat: lör feb 24, 2007 17:26
av Ralph
Jepp, de rostfria hylsorna kan inte bara läcka utan lossna helt :shock: .

För ett par år sedan efter hård körning på Mantorp visade det sig att båda hylsorna tryckts ut på ena sidan i ena framoket.
Kolvarna satte sig på tvären och låstes fast..........
Gjutjärnet och SS hylsan utvidgar sig ju olika.
Detta upptäcktes först då det börjat läcka olja.

Jag bytte då till Movit skivor och ok fram.

Inget hände men kunde lätt slutat illa om kolvarna plötsligt lossnat igen då hade jag förlorat all broms på ena hjulet.

Originaloken är inte bra men blir i alla fall bättre med o-ringade kolvar vilket förhindrar att luft läcker in bakvägen om skivorna inte spårar hundra.

Skall man köra fort och svänga så skall man nog kolla igenom bromsarna ordentligt först.


Ralph

Postat: lör feb 24, 2007 19:19
av gbak
Kanske borde jag fixa till mitt gamla orginalok istället för mitt "nästan nya" ok inköpt hos Midwest American.
Det var ju troligen?? bara läpptätningen som läckte på det.

Läckande "sleeves"

Postat: sön feb 25, 2007 10:16
av Janne Malmgren
Jag trycksatte bromsoken i ett skruvstycke, utan dammtätningarna,och
efter en stund sipprade vätska och småbubblor ut mellan cylinderväggen
och sleeven.