Sida 1 av 1
tänding
Postat: fre feb 09, 2007 20:53
av arilau
tog los fördelarn från motorn bytte axeln till fördelarn satt tillbaks i motorn svänghjuls markering stämde rotorn bekade mot ettans cylinder .startade sa pang. fråga när markeringana stämmer i sväng hjulet är ettan kolv alltid uppe eller måste jag frida 360 grader för att få upp ettans kolv?är inte så jäklä duktikt på motorer .men kommer bli det nån dag .ari
Postat: lör feb 10, 2007 11:22
av Björn Leidelöf
Ettans kolv är alltid i topp när markeringen på svänghjulet står på "0", eller "TDC" som det i bland står. Men det är bara varannat varv som den befinner sig i tändläget. Dom andra varven är kolven i topp efter att ha tryckt ut avgaserna.
Låter som att du fick en "backtändning", dvs. du har ställt in fördelaren så att den gav en gnista när avgasventilen är öppen. Det du måste göra är att vrida motorn ett varv och sedan montera fördelaren i rätt läge igen.
För att vara säker på att motorn står i rätt läga så brukar man dels ställa tändningsmarkeringen på "0" och även ta bort vänstra ventilkåpan för att kolla att båda ettans cylinders ventiler är stängda.
Mvh, Björn
Postat: lör feb 10, 2007 16:31
av arilau
Björn Leidelöf skrev:Ettans kolv är alltid i topp när markeringen på svänghjulet står på "0", eller "TDC" som det i bland står. Men det är bara varannat varv som den befinner sig i tändläget. Dom andra varven är kolven i topp efter att ha tryckt ut avgaserna.
Låter som att du fick en "backtändning", dvs. du har ställt in fördelaren så att den gav en gnista när avgasventilen är öppen. Det du måste göra är att vrida motorn ett varv och sedan montera fördelaren i rätt läge igen.
För att vara säker på att motorn står i rätt läga så brukar man dels ställa tändningsmarkeringen på "0" och även ta bort vänstra ventilkåpan för att kolla att båda ettans cylinders ventiler är stängda.
Mvh, Björn
tack björn du hadde rätt .nu går som en klocka . stor tack