Sida 1 av 1

Bromsar

Postat: sön feb 04, 2007 17:39
av antos
Jag har tagit av och delat mina bromsok till min 70:a. Inspektionen säger att dessa är inte rostfria ok och dom är inte helt bra i loppen heller. Jag tänkte försöka hona dom och på med nya tätningar, nån som gjort det? Och hur mycket kan man slipa egentligen, det måste väl vara totalt slätt i loppen antar jag? Eller....kasta och köp nytt? :lol:

Postat: sön feb 04, 2007 19:12
av gbak
Du måste få bort alla porositeter och det är tveksamt om honing räcker.
Honingen tar ju bara någon hundradel eller möjligen en tiondel.
Jag skulle langa alla ok som har porositeter.
Har du något ok som är rent och fint i loppet så kan du återanvända det.
Jag rekomenderar dig isåfall att köpa o-rings tätningar från VBP.
Själv så har jag köpt nya ok med läpptätningar (orginaltyp) och de har redan börjat läcka efter bara två år.
Så jag kommer att konvertera till o-ring tätningar när jag renoverar nästa ok.

Postat: sön feb 04, 2007 20:48
av antos
Vad är VBP? Menar du att du köpt nya grejer, kanske rostfritt och allt som börjar läcka efter 2 år? Skandal iså fall. Jag hade "hemrenoverade" ok på förra bilen i och för sig gjort på en bra firma här i Stockholm å dom va helt ok fortfarande efter 10 år. Jag har kollat på komplett paket från MAM eller CC tänkte välja nått där kanske. Förresten använder du fjädern i oket? Har hört att den är mer till förtret än nytta då den gör att det lättare läcker in luft än utan...

Postat: sön feb 04, 2007 20:49
av Peter

Postat: sön feb 04, 2007 22:38
av gbak
Menar du att du köpt nya grejer, kanske rostfritt och allt som börjar läcka efter 2 år?
Stämmer, mina ok köpte jag från MidAmerican strax efter att jag köpt bilen och bytte dem direkt.

Sprillans nya med rf sleeves men det var bara skit!
Två av cylindrarna läcker i höger bak och är blöta.

De säljs med nån form av livstids garanti, men jag kan slå vad om att garantin inte gäller gummi/eller rörliga detaljer o.dyl när man börjar att fråga.

Har fö skickat mail och hänvisat till garantin de utlovar.
Fast nåt svar har jag inte fått, börjar likna Ecklers det här.... :evil:

Däremot har jag själv renoverat de övriga tre med std läpptätningar, utan returfjädern som gör att kolven kan pumpa luft.
De håller ännu så länge tätt.
Jag köpte ett homingsverktyg på Biltema (skit kvalitet det också, men det funkar sisådär) och honade upp alla cyl allt eftersom jag blivit tvungen att renovera oken.

När jag köpte bilen så var jag direkt okunnig och tog bara första bästa ok, men man lär ju med tiden och hade jag vetat då att jag skulle få börja om efter två år så hade jag satsat på o-rings varianten.

Postat: ons feb 07, 2007 18:08
av gbak
Här är svaret från Mid American:
"I've checked into the warranty information on the calipers. I have attached the warranty slip.
The lifetime portion of the warranty only covers the sleeve as you will see in the attachement. Seals are not included."

Självklart så ingick ju inte tätningen i garanti åtagandet.
Kan bara rek er att inte köpa några orginal ok från Mid American.

Troligen så är det väl samma fabrikat på oken som de andra företagen säljer, så frågan är om kvaliteten är bättre från övriga leverantörer av Corvettedelar??

Postat: tor feb 08, 2007 10:23
av antos
Typiskt! Jaha jag vet ingen annan kanal än de "vanliga" heller där det som du säger förmodligen säljs samma typ av ok. (Förutom VBP då). Nu har jag i alla fall honat och monterat ihop oken och ska testa i helgen. Har konstruerat en egen bromsluftare som jag hoppas fungerar, annars blir det kanske en massa strul med att få ur luften också.

Postat: sön feb 18, 2007 21:43
av antos
Jisses vilka bromsar det blev, pedalen känns hur stum som helst och bromsarna nyper ungefär som på min 2 v gamla V50. Men.........när jag står på tomgång och bromsar ja då går luckan till torkarna upp, ser rätt fräckt ut men inte riktigt vad jag tänkt mig. Tips ! Tack..