Sida 1 av 1
Byte Kamaxel
Postat: lör jan 27, 2007 10:41
av Red Corvette -76
Hej. Nu är det dax för mig att byta kamaxel, denna gången tänkte jag prova att lyfta ut motorn och låta autamaten sitta kvar, får se om det blir lättare eller inte.
Nu till min fråga. Kan man byta kamaxel utan att plocka väck insuget ??
Det kanske är det minsta problemet, men behöver man inte så vore det ju bra eftersom det inte är några läckage som den är nu.
Lika med topparna, är det lättast att låta dom sitta kvar när man byter ventilfjädrarna eller enklast att ta bort dom , problemet är väl att ventilerna vill åka ned när man tar bort fjädrarna men det kanske man kan förhindra genom att koppla på lite tryckluft i cylindern ?
Tacksam för alla tipps om hur man lättast byter kam, ventilfjädrar samt till rullvippor.
Postat: lör jan 27, 2007 12:23
av Björn Leidelöf
Nej, det går inte att byta kamaxel utan att ta bort insuget. För att kunna dra ut kamaxeln så måste du ta bort både stötstänger och lyftare och du kan inte ta bort lyftarna utan att ta bort insuget.
Ventilfjädrar kan du byta utan att ta bort topparna. Jag brukar bara se till att kolven står i toppläge för den cylidern som jag lossar fjädrarna på. Det är väldigt lite spel mellan kolv och ventil när kolven är i sitt övre läge, så ventilena åker bara ner en lite bit Det krävs dock att du har den typ av ventilfjäderverktyg som utnyttjar pinnbulten till vipparmen som infästningspunkt.
Att lyfta ur motorn med automaten kvar i bilen tycker jag också är enklast. För att kunna lyfta ur motorn behöver du lyfta upp bilen för att komma åt underifrån. Om du sedan vill flytta bilen så måste du på något sätt hålla upp automaten i framkant. Jag har helt enkelt bara kapat till en bit fyrkantsrör som jag lägger mellan rambenen och sedan låter automaten vila mot. Nu var det ett tag sedan som jag gjorde det på Corvetten, men på min Buick Skylark som jag precis lyft ur motorn på, men med automaten kvar i, så stack jag in två längre bultar i det två nedersta hålen i automaten (bulthålen som används för att skruva fast atuomaten i motorn) och lät sedan dessa bultar vila mot fyrkantsröret.
Mvh, Björn
Postat: lör jan 27, 2007 16:34
av gbak
Visst kommer de att trilla ur sina lägen om du vänder på motorn och skakar lite!
Fast de hamnar under insuget

så insuget måste bort.

Postat: lör feb 17, 2007 12:36
av Red Corvette -76
Hej. Nu har jag lagt in den nya kamaxeln men nu blev jag lite fundersam ang markringen på drevet och styrningen på kamaxeln. Enl Haynes skall styrningen på kamaxeln vara i kl 9 läge. När jag plockade ned kamaxeln så stod styrningen på kamaxeln i kl3 när markeringarna var mitt emot varandra(kl 6 på kamaxel , kl12 på veven ). Är det så att kamaxel tidigare har varit monterad i fel läge och att markering på kamaxeldrevet skall stå i kl12 i stället ??
Jag har stål drev och när jag kollar slacket på kedjan så är det ca 6mm, jag förmodar att detta är för mycket.
http://www.mypix.se/usrimg/JNGMRMIQFPC/ ... NOKQK8.jpg
Postat: lör feb 17, 2007 13:05
av kuggen
hoppas du hade koll(eller att cyl. 1 stod i)/på TDC när du tog ut gamla kammen annars kan du glömma klockslagen som står som rek. skulle rek. dig att ställa om kam vs veven med grad skiva, annars förtar du lite vitsen med kambyte om du skiter i att ""blueprinta"", speciellt om du inte har koll på hur det stod inställt innan oxå.
Postat: lör feb 17, 2007 14:22
av Red Corvette -76
Kuggen:Jo ettan står i TDC, däremot kollade jag inte om vipporna vägde i detta läge eller inte. Hur funkar denna gradskiva ?
Postat: mån feb 19, 2007 19:31
av Red Corvette -76
När man skall shimsa in ventilfjädrarna , hur mycket får det skilja innan man skall vara nöjd? Är det 3-4 tiondelar eller upp till 1mm ?Kan inte hitta detta utan det står bara (Add the shims at the springbase to obtain the correct height)