Sida 1 av 1
Ingen Ford på våran gård (utom den här)
Postat: lör jan 06, 2007 14:30
av COOLMACHINE
Så här ser orginalbilen ut Ford GT F40 1965, måste va det bästa som Ford åstakommit under alla år.
Segrade i Le Mans 4 år i rad 66,67,68 och 69.

Postat: lör jan 06, 2007 15:09
av jensen
Jo då, det finns en hel del fint FORD står för, inte minst -69 mussen med 429 boss, eller den här från Bullit, men historien från filmen var ändå att killarna i Chargern fick vänta in mussen.
http://www.youtube.com/watch?v=Tve5C1yx ... ed&search=
Ford
Postat: lör jan 06, 2007 20:15
av Ingo
Men mustangen i bullit var en 390GT ,330 sae,fanns faktiskt en 428 också med lite mer klös,Och mussen med plasthuv och Thunderbirdbaklysen hade ju en 427,a med rätt bra klös 67,68 var det väl 428,an som gällde där också.
Chargern hade väl en 440 och det är bra mycket mer med 375 sae än 330 sae.Har haft både och.
men jag gillar ändå gatbilen som Ford sålde som ett "normalt "alternativ till GT40,n bäst::
http://www.pim.net/
men jag kanske är lite partisk

Postat: lör jan 06, 2007 23:58
av jensen
bilen som testas i länken är en 390 cu in.
värstingen var ändå 429 bossen som togs fram till nascartävlingarna. man fick tillverka över 500 st för att den skulle platsa i tävlingarna, lär finnas en i sverige.
länken Du hänvisar till är ju de tomaso, som under många år använde fords 351 cleveland motor. har varit på besök i fabriken i modena.
ps. kollade din hemsida, och såg panteran. du skulle sett karosserna på fabriken, de var halvrostiga redan då de anlände till fabriken från någon underleverantör. men det var ju tomason kännd för, att rosta. vet inte hur det gått med fabriken, men då jag besökte dom, för eventuellt köp av en pantera 1985, skulle de kanske gå över till chryslermotorer.
Postat: sön jan 07, 2007 1:04
av COOLMACHINE
Ingo, hur går det med panteraprojektet, har du kommit en bit på väg,eller?

pantern
Postat: sön jan 07, 2007 14:30
av Ingo
Jo jensen ,panteran togs fram för att ge en billig mittmotorbil till det amerikanska folket,eftersom Gt40 ,både var för extrem och för dyr att tillverka.(först tänkte man satsa på mangustan ,men den var för vek)
Coolmachine ,det kom en husrenovering ememellan nu i vinter så jag har mest samlat delar och skrapat av lite färg . Blocket är i varje fall borrat, så jag börjar se tendenser hur motorbygget kommer att bli.
Väntar även på en del prylar (efter flera månader) och det verkar rinna ut i sanden,, (skåningar) så då kanske det blir att lägga bud på en GT4 breddning istället (som länken jag visade ) Och lite annan uppsättning.men som sagt jag har ingen direkt brådska än,men vet att lackeringen med allt tillhörande kommer nog säkert att ta ett år,så det lär nog dra ihop sig framöver.
Postat: sön jan 07, 2007 19:03
av jensen
ja Du känner säkert till historien om panteran bättre än jag. Men de tomaso är en gammal bilbyggarefirma, inte minst bygger man bilar till personer som önskar skottsäkra karosser. Flera andra EU fabriker har ju under åren använt am motorer, cobran, jensenff m fl. Kan också berätta att när jag besökte Edelbrocks fabrik 1975, så höll man på att bromsa en pantera efter diverse ingrepp, fotografering var förbjuden

men jag "sköt" från höften, och fick med den oranga panteran. Fotot skickade jag för många år sedan till ordf. i de tomaso eller panteraklubben, en Mats tror jag, som bodde i Furulund.
har kvar ett märke, gudinnan Isis, som är de tomasos firmaloga
http://img.photobucket.com/albums/v388/ ... 1168195469
Tjafs och tråkigheter
Postat: mån jan 08, 2007 11:20
av Ingo
jo det har varit en del tjafs och tråkigheter med detomasos fabrik,och nu även i Detoamasoklubben där det varit någon form av palatsrevolution,mycket på grund av att Mats Gorski lagt av som ordförande.
Årsmötet ska fortsätta snart så då får vi se hur fortsättningen blir.
Apropå loggan har man ju alltid trott varit isis,och kanske är det i grunden,men det var tydligen familjen DeTomasos boskapsmärke i Sydamerika.
Ford Gt40 är en otroligt intressant tävlingsbil,och vet att det var ett program på Discovery om GT40 för några år sedan.
Roligt var att de fristående engelska teamen gick väl för det mesta bättre med"fjolårsversionen" ,än Fords eget amerikanska med senaste största modellen.
