Sida 1 av 1
Popupp lysen C3
Postat: mån dec 18, 2006 17:22
av sunel
Jag håller på och demonterar bilen för helackering och nu är det strax dags för ljuslådorna. På min bil sitter de jämnt och snyggt, behöver inte justeras det minsta och nu behöver jag ta bort dem så att jag kan montera dessa utan massa inställningar. Någon som har tips på enklaste demontering/montering utan ny fininställning.
Postat: ons dec 20, 2006 22:37
av Mr SIXPACK
Hej.
Vilken årsmodell har du?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Postat: tor dec 21, 2006 17:07
av sunel
Hej Svempa
Trevliga bilder på din nylackade vagn! Du borde ha lite goda råd...
Det är en -73:a
Hälsningar
Sune
Postat: tor dec 21, 2006 22:32
av Mr SIXPACK
Hej Sune.
Tack.
Jag har som sagt var inte meckat med årsmodell 73 utan har bara erfarenhet från 68-69.
Nja, goda råd? Jag demonterade inte mina själv, förra ägaren hade redan gjort det.
Däremot har jag monterat mina nyrenoverade fästen och det kan man göra på 2 sätt.
1. Om man inte har grillen och alla stag/fästen på plats kan man ta dom genom "grillen" (underifrån) (lättast).
2. Ovanfrån genom "hålet", lite mer trixit men det går.
Jag har provat båda och då har inte "ögonlocket" suttit på. Sedan har jag satt dit ögonlocket och justerat, men jag tyckte inte att det var så tidsödande (jag kanske hade tur). och det vart bra.

Jag har förvisso ett kvar att montera.
Jag skulle prova att ta bort grillen och demontera dom den vägen. Funkar det utan att det är allt för trångt och risk för skador, ja då borde du kunna montera dom samma väg.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Postat: fre dec 22, 2006 12:43
av sunel
Hej svempa,
Tack för ditt svar.
Min vette är i mycket bra skick så det här med lackering beror på att en Taxi i Varberg tyckte att min bil såg trevlig ut att köra på i samband med Weels&Wings. Inte så illa skadad men en del av bakskärmen sprack och då bilen idag har en pearl i klarlacken är det inte lätt att reparera så jag förhandlade med försäkringsbolaget. Lite stålar och jobb själv så står de för hellack

Bra betyder ju inte att det kan bli bättre! Nu blir det hellack i orginalkulören röd där vi även tar och lackar i dörrar m m så det skall bli toppenfint.
Du pratar om bara locket och det är bara det som jag behöver ta bort för allt annat är fint och behöver inte åtgärdas. Vad jag kan se så sitter det på tre ställen, två gångjärn på ovansidan, hur släpper jag dessa lättast? Sedan är det enkelt att ta bort sprinten vid puchdelen i nederkant och stoppet.
Hälsningar
Sune
[/url]
Postat: lör dec 23, 2006 18:12
av Mr SIXPACK
Hej Sune.
Jag missuppfattade dig eftersom jag trodde att du skulle demontera alltihopa. Tyvärr kan jag inte dom svenska namnen på delarna.
Du måste lossa "Headlight Housing bearing stop" som sitter med en insex storlek?. Sedan lossar du "Headlight Housing side bearing" som sitter med tre bult på varje sida. Därefter lossar du "Headlight Link screw".
Kolla in vilka delar jag menar:
http://www.zip-products.com/Zip/search_ ... se&GiftID=
Bästa Corvette(H)julhälsningar
Svempa
Postat: tis dec 26, 2006 19:47
av sunel
Postat: tis dec 26, 2006 19:48
av sunel
Hej,
Testade att lägga in en bild och det gick ju bra!
Postat: tor dec 28, 2006 20:39
av sunel
Hej Svempa,
Det var som jag trodde och tack för dina tipps, jag behövde bara lossa "Headlight Housing side bearing" på ena sidan den andra behövde inte skruvas loss vilket var bra för det var lite trång där. Nu är de loss båda två. Nu är jag klar mad allt plock och nu hållar jag bara på och slipar rent efter gummirester och klister i dörrarna så går den iväg på lack efter nyår. Tack för för din hjälp!
Blev du nöjd med din vagn efter lack? Hur många lager lack och klarlack lade du på? Hur gjorde du med skruvar, köpte du nytt någonstans inom landet? Har sett att det finns en firma i Göteborg som säljer småplock som skruvar m m skall kolla om de har de skruvar som jag vill byta ut.
God fortsättning
Hälsningar
Sune
Postat: tor dec 28, 2006 21:09
av Mr SIXPACK
Hej Sune.
Kul att det gick bra. Jag vart jättenöjd med slutresultatet. Han som lackade min bil är superduktig (tycker jag). Han har lagt på 2 lager med färg och sedan la han på 2 vändor med klarlack.
Skruvar, bultar, muttrar, brickor som jag har bytt = ALLA. Jag har köpt väldigt mycket från USA, sedan har jag kompletterat med en del från Sifverts i Stockholm och jag har köpt tre olika bultar från Olavi på Qparts som jag inte hittade någon annanstans.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa