Sida 1 av 1

Header`s bygge

Postat: tor nov 16, 2006 22:20
av Hånta
Håller på som bäst med att tillverka egna header.Har stött på ett litet problem.Jag har bara 20mm mellan röret och bakkant på tändstiftet.Ni som har MSD tändkablar som har vinklad tändhatt,tror ni att 20mm räcker eller blir det för trångt?[/img]BildBild

Postat: fre nov 17, 2006 0:04
av Keller
har inget svar på din fråga, måste bara säga att det e jävligt coolt att du bygger egna headers 8)

Postat: fre nov 17, 2006 0:07
av vett74
ja kör med accel tändkblar med vinklad hatt å det är inga problem med mina headers å dom ligger närmare headersen än det du har där...
Jäklar va stiligt det börjar bli!
snygga headers du fått till 8) 8)

Postat: fre nov 17, 2006 11:14
av StingrayRacing
Snyggt! 8)

Skoj, Detta är något som jag själv har velat prova.

Antar att det är rätt trixigt att veta att rören får rum mellan stag och styrsnäckor et.c. Har du blocket i kärran och lyfter av och på topparna och provar dej fram vart eftersom? Man vill ju ogärna ha svetsstänk lite här och var :cry:

Vad tänker du ha för ytbehandling?

Lycka till med projektet!

//Lasse

Postat: fre nov 17, 2006 12:29
av Björn Leidelöf
Det finns också kortare typer av tändstift just för den här typen av problem. Värt att kolla upp!

Jag har en kortare variant på min BB motor bara för att få bättre spelrum mellan tändhatt och headder.

Mvh, Björn

Postat: fre nov 17, 2006 17:54
av Frasse
Friskt vågat! Skall bli intressant att se slutresultatet.
Och prima material också, kommer att finnas kvar länge.
Kör hårt!
//Frasse

Postat: fre nov 17, 2006 21:10
av Hånta
Man får tacka för alla svar :D .Ska få låna några tändkablar, så i morgon ska jag kolla om det passar.

Björn Leidelöf
Ska kolla upp det dära med kortare stift.

StingrayRacing
Jag skruvar bara bort headersarna i bland,jag Tigsvetsar headersarna så jag slipper svets stänket :wink: .Appropå ytbehandlingen så har jag ej bestämt mig där, blir det snyggt svetsat så funderar jag på att endast beta headersarna ev. så pollerar jag upp dom.Rostfritt blir ju ganska snygg då man pollerar det.

Keller
Har du bytt motor?Kärran din blev fin med den nya lacken :D .Jo sedan blir det egna sidsvepare också,får väl hoppas att det går ganska smidigt det också.Funderar på att köra på isborrs insatser i de tänkta 4" sidsveparna.Någon som kör med det :?: .Har hört och läst lite om de och de ska visst dämpa bra och samtidigt inte strypa flödet.


Lars

Postat: fre nov 17, 2006 22:31
av Keller
nae, rpm racing fick förtroendet att renovera motorn, så den är ju som ny iom att allt är bytt.. har bara inte fått ordning på förgasarinställningarna, och så kom det ju ett husbygge ivägen som sänkte tempot på bilfixandet :roll:

Postat: mån nov 20, 2006 21:56
av Hånta
Har nu kollat och tändhattarna fick plats så nu är det bara till att svetsa vidare :D

Lars

Postat: tor nov 30, 2006 0:04
av Hånta
Hallå

Måste bara visa hur bra headersarna blev :lol: .[img][img]http://i60.photobucket.com/albums/h25/l ... betade.jpg[/img][/img]

Lars

Postat: tor nov 30, 2006 0:12
av COOLMACHINE
Snyggt jobbat Hånta, ser ju väldigt proffsigt ut :roll:

8)

Postat: tor nov 30, 2006 1:07
av vett74
riktigt snyggt!
bara fram med polertrissan å polera upp glansen! 8)

Postat: tor nov 30, 2006 10:02
av COOLMACHINE
Hånta, har du kört med nitrogenfyllda rör och tigsvetsning?

8)

Postat: tor nov 30, 2006 11:04
av ornet
Vilken skicklighet :o
Djupt imponerad.
Svetsa funtionella headers som även blir snygga. Det kan du leva länge på :D

Postat: tor nov 30, 2006 18:06
av Jake
COOLMACHINE skrev:Hånta, har du kört med nitrogenfyllda rör och tigsvetsning?

8)
Vad är Nitrogen ;)

Fläskiga hedders 8)

Postat: tor nov 30, 2006 18:13
av Målarn59
snyggt jobbat.....kan inte svetsa själv så blir grymnt impad av dom som kan...själv fick jag leja bort ombyggnaden av mina hedders....dom knäckte ju stiften...förut

Postat: tor nov 30, 2006 18:31
av Fransson
Grymt snyggt, men jag ser fram emot när de är polerade.
Förväntar mig kromlikt!!
hmm....har du lagt plattor i garaget.. :lol:

Postat: tor nov 30, 2006 18:41
av COOLMACHINE
Jake skrev:
COOLMACHINE skrev:Hånta, har du kört med nitrogenfyllda rör och tigsvetsning?

8)
Vad är Nitrogen ;)

Fläskiga hedders 8)
Svar: Nitrogen är en skyddsgas (typ kväve) som man använder företrädesvis vid Tiggsvetsning av rostfria rör, man fyller röret med nitrogengas och får då en lika fin svetsfog invändigt som utvändigt på röret.

8)

Postat: tor nov 30, 2006 19:22
av frisk
Mycket snyggt! :)


En undran e... för att förstöra den goda stämmningen?? :lol: ...... Finns det inte en anledning till varför varje rör ska vara lika långt på en headers?? eller e det överkurs?? eller e det för att förenkla produktionen?? :roll:

Postat: tor nov 30, 2006 23:16
av Hånta
COOLMACHINE

Japp jag har Tig svetsat och gas fyllt rörena då jag har svetsat,man är kanske lite arbetsskadad :wink: .Och det är som du säger att man använder en gas för att få en hållbarare och renare svets med gas inuti röret då man svetsar.



ornet

Man tackar för dessa fina ord.Också får man tacka för dina bidragande kort som du sände på sidsveparna som kommer att komma till användning senare i byggnationerna på avgassystemet :D .



Målarn59

Blev du nöjd med den nya motorn?Vad har du för oljetråg nu då du har strokat,Milodon eller Moroso?



Fransson

Nä inte plattor i garaget,eftersom dom blev så fina så tånkte jag att det var lite skaligt att förvara dom i garaget så dom fick följa med in :twisted: .

frisk

Japp,du har rätt angående rör längden.Men jag tycker inte att jag har ett sådant behov av att det ska vara lika långa rör,den nivån känns som att man kan bry sig om,om man ska åka på strippen tycker jag.Sen så ska väl den nya motorn ge mig tillräckligt med vrid/hp så att den kan fram bringa ett STORT leende på mina läppar hoppas jag :?

Lars

Postat: fre dec 01, 2006 10:51
av Jake
COOLMACHINE skrev:
Jake skrev: Vad är Nitrogen ;)

Fläskiga hedders 8)
Svar: Nitrogen är en skyddsgas (typ kväve) som man använder företrädesvis vid Tiggsvetsning av rostfria rör, man fyller röret med nitrogengas och får då en lika fin svetsfog invändigt som utvändigt på röret.

8)
;) jag är bara lite dryg med dig. N2 heter kväve på svenska och Nitrogen på jänketugg 8).. Och som du säger det blir mycket bättre om man ha skyddsgas på baksidan av fogen också :)

Postat: fre dec 01, 2006 12:21
av M Nordin
Jake: T o m AGA kallar N2 för Nitrogen som handelsnamn...

Hånta: Skit i om längden inte är riktigt lika. Hookers, Hedman osv säljer ju alla headers som har olika längder på piporna

MVH

MN

Postat: fre dec 01, 2006 12:53
av frisk
Jo det va ju mer en undran alltså... Du får räkna ut priset på dom där och se om du inte kan börja tillverka!!?? :)

Postat: fre dec 01, 2006 16:38
av Peter
Riktigt stekiga 8)

Postat: fre dec 01, 2006 21:43
av Keller
frisk skrev:Jo det va ju mer en undran alltså... Du får räkna ut priset på dom där och se om du inte kan börja tillverka!!?? :)
instämmer :)

Postat: fre dec 01, 2006 23:16
av Hånta
Nja att börja sälja känns lite drygt.Man tillverkar inte nya på en pisskvart direkt,+ att materialet är inte direkt billigt om man ska gå och köpa det ,så det är knappast lönsamt.Tur är väl det att man har sluppit betala för materialet.
Men det känns riktigt bra nu då dom är klara och att det blev bra dessutom.Sen får man väl se hur de låter sen då allt är klart :wink: .

Lars

Postat: lör dec 02, 2006 2:17
av COOLMACHINE
Jake Skrev:
" jag är bara lite dryg med dig. N2 heter kväve på svenska och Nitrogen på jänketugg .. Och som du säger det blir mycket bättre om man ha skyddsgas på baksidan av fogen också "

Jag har tidigare svetsat rostfria rör i mer än 20 år och vad jag kan minnas har gasen alltid haft benämningen NITROGEN på AGAs tuber,
Så de så JAKE ! :wink:

8)

Postat: ons dec 06, 2006 23:31
av BlackSusan
Bara en sak att säga: riktigt jävla snyggt. Coolt..

Postat: ons dec 06, 2006 23:34
av Hånta
Man bugar BlackSusan :D


Lars