Sida 1 av 1

Drivaxel

Postat: lör nov 11, 2006 16:07
av BB
Har några frågor angående drivaxlar och knutkors.
Jag vet att det är kraftigare överfall på knutarna på BB men skiljer det något mer?
Har BB bilar tex kraftigare drivaxel än Sb bilar? grövre kors?

Re: Drivaxel

Postat: lör nov 11, 2006 16:50
av Peter
BB skrev:Har några frågor angående drivaxlar och knutkors.
Jag vet att det är kraftigare överfall på knutarna på BB men skiljer det något mer?
Har BB bilar tex kraftigare drivaxel än Sb bilar? grövre kors?
Nä,men det kan skilja lite beroende på årsmodell.

Postat: lör nov 11, 2006 18:53
av Hånta
Intressant tråd :D .
Har själv och gått och funderat på detta.På min bil är mellanaxeln klenare än drivaxlarna,ska det vara så?Nu när jag ska ta upp motorn till 450 till 500Hp håller mellanaxeln då eller håller orginalet?Vissa säger att man ska ha en typ av "plåt" ring runt mellanaxeln för att fånga upp den om den går av,behövs det?
Det skulle ju inte vara nå vidare roligt om den går av för då blir det nog inte mycket kvar av golvet :cry: .

Nä nu ska man gå ut och svetsa vidare på de nya headerserna som man har på börjat att bygga :D .


Lars

Postat: lör nov 11, 2006 21:06
av BB
Jag har likadant på min bil, förhoppningsvis är det tjockt material i mellanaxeln :?.
Min bil är en Sb bil från början så jag har dom klena överfallen på knutarna, men nu så sitter det en BB på 500hk i den, så det är nog dax att byta till de grövre överfallen :roll:, måste man byta yoken också?

Postat: lör nov 11, 2006 21:06
av Peter
Du kan nog lugnt åka med orginalgrejor,bara du har schyssta kors. Kardanring är ett krav om du tex ska köra Dragracing. Det e ju inge fel i att montera en sådan iaf. Samma sak med drivaxlarna,finns ju "halfshaft loops" att köpa som ska hålla i om dom brister. Sett väldigt hemska bilder där en avdragen axel sopat med sig batteri, batterilåda och lite annat som den kom åt.
8)

Postat: lör nov 11, 2006 21:09
av Peter
BB skrev:Jag har likadant på min bil, förhoppningsvis är det tjockt material i mellanaxeln :?.
Min bil är en Sb bil från början så jag har dom klena överfallen på knutarna, men nu så sitter det en BB på 500hk i den, så det är nog dax att byta till de grövre överfallen :roll:, måste man byta yoken också?
Om du ska byta överfallen på stickaxlarna bak så måste dom nog bytas då BB har bultar som är gängade i Yoken.
Kanske går att gänga dom befintliga Yokarna? Annars ingen skillnad mellan BB och SB.

Postat: lör nov 11, 2006 21:14
av Corv1-Micke
Japp, kardan är klenare än drivaxlarna. Det är mycket mer belastning på drivaxlarna eftersom det är delad axel på Corvette.
Det kan vara stor idé att byta ut alla knutkors till solida (utan smörjnippel), samt montera på en kardanring. Detta borde räcka gott för 500hk!

Har för mig att det krävs kardanring om man kör under 12s på 402m, men att det rekomenderas framförallt om man kör med någon typ av slicks.
Läs på Sbf hemsida, där finns beskrivet vart man ska montera ringen, samt vilken godstjocklek det ska vara mm.

/ Micke

Postat: lör nov 11, 2006 22:31
av Hånta
Jag har ej tänkt att tävla eller åka på sliks.Så då borde det kanske räcka som det är.Eller finns någon som har monterat "halfshaft loops" på alla axlar som kanske kan bidra med lite bilder hur det ska se ut på Corvetten :D .

Postat: lör nov 11, 2006 22:41
av Peter
Här finns det grejor:
http://www.dragvette.com/

Postat: lör nov 11, 2006 22:47
av Hånta
En få tackè för den fina länken.Måste läsa på lite nu så att man kan tillverka sådana sedan.

Lars

Postat: mån nov 13, 2006 23:39
av Björn Leidelöf
Om du behöver förstärka knutkorsen eller inte beror ju helt och hållet på vad du tänker göra med bilen! Kletiga slicks och täta besök på strippen så är det ingen dum idé att skaffa de grövre BB knutkorsen/yoken. Kör du bara med originaldäck och inte rejsar med bilen så är det en helt annan sak.

Jag har ca 450 hk i min bigblock och har original BB knutkors/yoke på min 74:a och jag har aldrig kört sönder något knutkors etc. Kör dock mest på gatan nu för tiden varvat med en del bankörning på Mantorp om sommrarna.

Att kardanaxeln är klenare än drivaxlarna är "elementär" matematik...överförd effekt är lika med varvtal x vridmoment.. ..kardanen snurrar ca 3 ggr snabbare än drivaxlarna och kan därför vara mycket klenare och ändå överföra samma effekt utan att gå sönder pga att vridmomentet blir betydligt lägre pga det högre varvtalet.

/Björn