Sida 1 av 1
Måste man ha en fjäder i den nedre kylarslangen?
Postat: ons nov 08, 2006 18:42
av Nicke454
Jag har ingen....
Har även problem med vatten temperaturen.
Postat: ons nov 08, 2006 18:45
av Peter
Måste o måste,det e ju bra om den finns där för att eliminera risken för att slangen sugs ihop. Dock tror jag det e realivt ovanligt.
Postat: ons nov 08, 2006 18:51
av Nicke454
Jag måste försöka hitta varför bilen går varm, det går bra på tomgång men sedan när man kör så ökar den bara i temp hela tiden.
Någon annan som kör med en stallspeed på 3000, tänkte om oljekylaren"som sitter framför kylaren" värmer upp kylaren.
Ska det sitta någon typ av plåtar under kylaren som leder in luften till kylaren?
Postat: ons nov 08, 2006 19:04
av Corv1-Micke
Det ska sitta en "läpp" under fronten som hjälper till att styra upp luft till kylen. Så är det iaf på min 72:a. Men ingenting direkt under kylen vad jag kan minnas...
Har du fläktkåpan kvar?
Hur är tändningen inställd?
Hur är förgasaren / bränslesystemet? Den kanske går magert?
Bara några förslag...
/ Micke
Postat: ons nov 08, 2006 19:41
av Nicke454
Fläktkåpan har jag bockat till av aluminium
Motorn är nyrenoverad och bänkad
Postat: ons nov 08, 2006 19:45
av tommen
jag hade också samma bekymmer på min 74:a ,på tomgång var det normal
men när ja började köra så ökade temperaturen hela tiden.
så jag fixade till en 1,5mm alu. plåt under bilen mellan fronten och kylaren.
tror det skall vara någon orginal bit,men den fattades på min.
har inte haft värme bekymmer sen dess.
Postat: ons nov 08, 2006 19:52
av Nicke454
Vad bra att höra från någon som haft samma problem.
Jag ska se till att ha en plåt där med.
Vad har du för motor
Orginalkylare?
Fläkt?
Mvh/Nicke454
Postat: ons nov 08, 2006 20:02
av Peter
Ett litet tips är att stövla ner till eran lokala Volvohandlare och smöra in er hos Verkstadschefen för att komma åt dom fläktar till V70n som dom har bytt på garantin och slängt.
På dessa klipper man bort varvtalsstyrningen från Bosch (det e den som kunde börja brinna) och vips så har man en elfläkt med kåpa och ett flöde som kyler en potent BB utan problem. Passar med väldigt få modifikationer.
Detta kräver dock att man hivar den mekaniska fläkten med tillhörande kåpa.

Postat: ons nov 08, 2006 20:11
av Nicke454
Jag har idag alukåpa med en MR.gasket fläkt (14" och 1,800 cfm)
Det borde väl räcka...eller
Postat: ons nov 08, 2006 20:16
av tommen
jag har en 350 som är borrad 0,60" smått trimmad, orginal vatten pump,fläkt å kylare.
Postat: ons nov 08, 2006 20:24
av Nicke454
ok...
jag har bigblock, men det borde väl inte vara så mycket skilnad
borde fan få min i bra temp med
Postat: ons nov 08, 2006 20:42
av tommen
jag sökte efter felet en halv sommar,tyckte ja provade allt
ny termostat,tvättade kylsystemet,provade me olika el fläktar,luftade systemet mm.
då var det var en på corvette club finland som hade haft samma fel,fixade till
en lika plåt så blev det ok.
Postat: ons nov 08, 2006 20:53
av Nicke454
Det låter bra det.....
Om du skulle ha en bild på hur det ser ut
Skulle va kul att se
Postat: ons nov 08, 2006 21:11
av Corv1-Micke
Låter ju giftigt med en plåt för dig!
Men vill bara påpeka att bara för man har bänkat en motor, är det ingen garanti på att förgasaren är rätt inställd. Blir ju alltid lite annat motstånd för motorn med annan drivlina samt avgassystem mm.
Vidare har man ju kanske inte exakt liknande bränslesystem (pump,ledningslängder/diameter mm)
Se bara på motortemperaturen när man sätter den i en annan miljö...
Om du inte kört på rullande landsväg, då borde det mesta fungera bra
Hoppas du får ordning på det, lycka till.
/ Micke
Postat: ons nov 08, 2006 21:39
av Nicke454
Jo det förstår jag...
Men, avgassystemet är samma som vid bänkning, bränsleledningen är bytt efter rekomendation från dom som bänka, och jag kör med lika pump och tryck, lika tändning och tändsystem.
Nu är man mekarsugen....
Postat: ons nov 08, 2006 21:52
av tommen
ikväll får ja inga bilder för ja vinterförvarar corvetten 15km hemifrån..

Postat: ons nov 08, 2006 22:06
av Nicke454
ok
Tack för tippsen

Postat: tis nov 14, 2006 11:52
av Nicke454
Nu har jag kollat nedre kylarslangen och den var tillplattad, möjligen har flödet försämrats.
Ska ändra lite på den och montera en fjäder invändigt.
Jag har även byggt en plåt från fronten fram till kylaren som ska leda in luften+en extra läpp under den som ska föra in mer luft.
Har även mätt upp vad givaren ger i ohm vid 98C, nu kan jag ohm mäta och se ungefär vad jag har för temp i motorn. Om man nu inte kan lita på mätaren i bilen.
Sedan väntar en testur...i år eller?