Sida 1 av 1
Vattenpump
Postat: mån okt 16, 2006 12:50
av Nicke454
Hur vet man om vattenpumpen inte är helt OK?
Får man bättre kylning om man monterar en eldriven?
MVh/nicke454
Postat: mån okt 16, 2006 13:39
av Björn Leidelöf
Jag antar att du fråger efter hur man vet om vattenpumpen pumpar som den ska??
Problemet med en vattenpump brukar i princip aldrig vara att den inte pumpar. Problemen är istället att den till slut blir dålig i lagrena och till slut börjar att läcka ut kylvatten.....då brukar det bli uppenbart att det är ett problem!
Att byta till en elektrisk är ingen idé. Enda anledningen till att man gör det är för att inte behöva driva pumpen med motoreffekt vid olika former av tävlingsbruk. En helt vanligt original typ av vattenpump räcker mer än väl för att pumpa runt vattnet i motorn. Det finns även högflödespumpar av olika fabrikat som monteras precis som en originalpump. Använder mean en sådan bör man även komplettera med en högflödestermostat för annars stryper termostaten flödet och du kan få problem med övertryck i systemet på höga motorvarv.
Har du kylproblem så är det inte pumpen det är fel på utan det kan vara t.ex.:
* Täppt kylare.
* Du saknar original typ av kylarkåpa kring fläkten.
* Du har någon "konstig" form av högeffekts aluminiumfläkt som sabbar luftflödet...sätt dit en originalfläkt!
* Du saknar skumgummitätningarna kring kylaren och fläktkåpan.
Jag har själv en trimmad 454 i min, men har aldrig haft problem med kylningen med originalpumpen eller med originalkylaren vare sig i kökörningen eller på klubbmästerskapet på Mantorp.
Mvh, Björn
Postat: mån okt 16, 2006 16:46
av Stingray
Men det är snyggt med en eldriven morosopump så du kan få köpa min billigt
Tommy
vattenpump
Postat: mån okt 16, 2006 17:34
av Nicke454
Jo..
Kylaren är nyrenoverad, vattenpumpen läcker inte, har en aluminiumkåpa med elfläkt.
Är det normalt med en temp på 200-220?
Termostaten öppnar vid 160
Postat: mån okt 16, 2006 17:37
av Stingray
Då funkar ju termostaten i alla fall, 200 grader är inte alls onormalt, det är 93 grader celsius... 220 grader däremot är 104 grader o då kokar ju motorn..
Tommy
Postat: mån okt 16, 2006 18:21
av Peter
Stingray skrev:Då funkar ju termostaten i alla fall, 200 grader är inte alls onormalt, det är 93 grader celsius... 220 grader däremot är 104 grader o då kokar ju motorn..
Tommy
Som tur e så e det ju ett trycksystem så det kan vandra upp emot 240-250 innan det börjar spotta o fräsa om grejorna. Det e inge bra om det gör det ,särskilt inte om du åker med Alulock

Däremot skulle jag köpa en 180F termostat.
Annars e ju en extra elfläkt aldrig fel. Koppla den via ett relä och dra in en strömbrytare i kupen så kan du dra på den om du tycker det skulle behövas.
Re: vattenpump
Postat: mån okt 16, 2006 19:15
av StingrayRacing
Skumgummitätningarna runt kylarn är viktigt!
Jag hade inte det på min, men när jag satt dit det så sjönk tempen ca 10-15 F. Har även kompletterat med en SPAL el-fläkt på framsidan av kylaren.
//Lasse
Postat: mån okt 16, 2006 19:27
av Nicke454
Ska kolla över allt....med tätning och så runt kylaren
Men jag tror inte det blir bättre med en annan terostat....eller?
Kan ju va så att man har för mycket hk i motorn+att jag har oljekylaren till lådan framför vattenkylaren.
Möjligen får man montera en annan kylare....större
Ska ta en testtur på onsdag och se vad som händer
Det jag inte fick när jag körde sist va vatten i expanstionskärlet....kan ju va lite lite vatten i

Postat: mån okt 16, 2006 19:34
av StingrayRacing
Nicke454 skrev:Det jag inte fick när jag körde sist va vatten i expanstionskärlet....kan ju va lite lite vatten i

Och det kan även vara luft i övre kylarslangen. Lufta det om du inte redan har gjort det.
Skruva bort expansionkärlet och håll upp det så högt det går. Fyll på fullt med vatten/glykol och kör motorn en 10-15 minuter (använd fodrade handskar så du inte bränner dej och kolla vattentempen) Låt svala innan du öppnar locket och kollar igen.
//Lasse
Postat: ons okt 18, 2006 18:50
av Nicke454
Kollade tätningar vid kylaren.....
är nor inga problem mellan kåpa och kylare...
Men tätningen mellan kylare och huv va inte bra....där va en glipa
Och så var det inte så bra på sidorna heller.
Antar att den kan suga varmluft från motorutrymet om det inte är tätat där. Har fixat det...men inte startat än
Postat: ons okt 18, 2006 20:38
av Peter
Kolla så att den lilla spoilern i nosen finns kvar. Den gör mycket nytta.
Postat: ons okt 18, 2006 21:33
av Nicke454
Den är inte kvar vad jag kan se....
Hur ska den se ut.....styr den in luften då eller?
Postat: ons okt 18, 2006 22:08
av Peter