Sida 1 av 1

När kollade ni nivån i era styrväxlar sist ?

Postat: sön sep 24, 2006 2:24
av Mr. Beam
Hej,

Nu har jag kört min nya C3:a i ett par veckor och listan över vad som måste fixas till har vuxit.

I veckan tröttnade jag på att vingla fram på vägen som en alkis och prio 1 har nu blivit att försöka göra något åt glappet i styrningen. Har varit minst sagt intressant att hämta hem bakvagnen vid "inspirerad" körning :twisted:

Efter kontroll av alla leder och bussningar riktades intresset mot styrväxeln. Utan tvekan kom det mesta av glappet därifrån, eftersom Pitman armen rörde sig först efter ett ordentligt rattutslag. Det finns säkert glapp i lederna med, men det blir en senare fråga.

Beslöt mig för att ta loss hela styrväxeln och efter många svordomar låg paketet på arbetsbänken, är nämligen inte helt enkelt att få bort den när grenrören på en 454:a sitter i vägen. Dessutom var kulleden till servoventilen ett rent he...te att få loss.

Nåväl, justerskruven för spelet mellan kuggarna visade på att någon tidigare ägare/fulmek roat sig med att dra den nästan ända i botten. En ojusterad styrväxel lär ska ha tre-fyra gängor ovan låsmuttern, men här fanns det inte så mycket mer att justera på. Här skulle man börja ana oråd...

Bild

När jag tog bort locket till själva huset blev jag lite...hm...bekymrad. Såg minst sagt torrt ut. Rost på och mellan kuggarna talar sitt tydliga språk. Vem vet hur mågna år det här har gått torrt... 33 ?


Bild


Inte mycket till olja eller fett här inte... Verkar har läckt ut både här och där. Förmodligen har tätningen ned mot Pitman armen gett sig och med hjälp av värmen från grenrören tränger oljan säkert lätt förbi...

Bild

Suck... Vidare inspektion visade att i stort sätt alla bronsbussningar i huset slitits ut pga detta. Kuggarna på kulskruven hade också djupa urgröpningar där kuggarna mötts. :shock:

Bild

Det är bara att bryta ihop och jaga rätt på en komplett renoveringssats eller utbytes enhet. Det positiva är i alla fall att jag verkade börja i den ände av styrningen som behövde mest åtgärd, kan med andra ord bara bli bättre :D

mvh

/ Mr. Beam

Postat: sön sep 24, 2006 3:04
av vett74
mjo har samma problem på min,renoverade just hela framvagnen men inte styrväxeln å nu har den gett upp.... :evil:

Postat: sön sep 24, 2006 10:05
av ornet
Låter som jag också har ett prio 1 jobb i vinter.
Bra tips :D

Postat: sön sep 24, 2006 10:39
av frisk
E det inte ett saab-märke där i botten! :lol:

Postat: sön sep 24, 2006 14:00
av Thunder
hahahahahaha :lol: :lol: :lol:

Postat: sön sep 24, 2006 23:26
av COOLMACHINE
Bannemej, jag tror du har rätt frisk, vist står det SAAB där i botten :shock:

8)

Postat: mån sep 25, 2006 0:56
av Mr. Beam
Haha, ja se där :lol:

Usch och fy. Ber så hemskt mycket om ursäkt för eventuell blodsvallning detta kan ha orsakat. Skämmes tamejfan. :oops:

Men det kunde ju ha varit mycket värre.

Det kunde ju ha stått Ford...


/ Mr. Beam

Postat: mån sep 25, 2006 10:58
av COOLMACHINE
Ja hemska tanke :evil:


8)

Postat: tis nov 07, 2006 22:59
av Johan Fräjdin
Mr Beam,

Hur har det gått med detta jobb?

Tänker plocka ut min styrväxel, mest för att kunna ställa in den enligt spec.
Vad skall man köpa för renoveringssats? Det finns ju ett kit hos Ecklers mfl för ca $60, men styrväxeln är väl samma som på de flesta GM-bilar??
Om växeln är tät, är det då lönt att renovera den över huvud taget, kuggar och drev ingår ju ändå inte i renoveringssatsen?

Postat: ons nov 08, 2006 0:12
av vett74
eftersom min är helt död tänkte ja köpa en ny,men tycker det är lite dyrt på ecklers å sånna firmor,har kollat lite på Ebay å där finns det lite grejer
här är en annons på en helrenoverad för 145$
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1963-68- ... dZViewItem
tror det blir en sån här framöver till min bil.

Postat: ons nov 08, 2006 7:51
av Peter
Tänk på att fylla på med ett värmetåligt fett annars smälter det undan och läcker ut. Finns ju dom som e lite mer hängivna än dom flesta och putsar och slipar till axlar osc och förser dessa med packboxar för att kunna köra med olja. :roll:

Postat: ons nov 08, 2006 9:35
av gbak
Jag köpte en renoverings sats av Yogi Bair http://www.bairs.com/.
Det var den mest kompletta som jag kunde hitta, (innehåller dock inte kuggar och drev)
De flesta satser innehåller inte bronsbussningarna, men den här gör det.
Email: yogibair79@hotmail.com
Be dem lägga ut Corvette Deluxe Steering Box Rebuild Kit 63 82 #5075
på Ebay så köper du kitet med "buy it now" för $59.
Kanonbra säljare, svarade direkt på mina mail och skeppade dagen efter jag betalt, väl embalerat var det också.

Bild

Tycker att deras priser är lägre än t.ex Ecklers och de svarar på mail vilket inte Ecklers gör!

Postat: ons nov 08, 2006 18:22
av Johan Fräjdin
vett74,
Du måste ju skicka den gamla i retur, frakten till USA lär ju vara ännu dyrare än från USA och hem?

gbak,
Tack! har letat på ebay utan att hitta någon.

Postat: ons nov 08, 2006 18:33
av vett74
mjo hade inte tänkt å skicka tillbaka den man får ta dom där 90$ extra,eller dom kanske inte skickar utan att man skickar en gammal?
235$ är inte så farligt med jämförelse mot vad dom tar på ecklers tex
där kostar dom ju 449$+125$ i core charge :shock:

Postat: ons nov 08, 2006 23:05
av Mr. Beam
Hej!
Johan F:

Min styrväxel var ju rätt illa däran, så jag hade blivit tvungen att köpa ett nytt set med kulskruv och bussningssats för att kunna renovera riktigt bra.
Tror definitivt att det är lönt att renovera även om växeln är tät. Bussningarna slits och ger ett radiellt glapp, vilket birdrar en del till hela glappet i styrningen. Många bäckar små... Dessutom bryts nog fettet ned av värmen, så det kan inte skada att smörja om med fräscht fett.

Jag övervägde ett "rebuildkit" från www.flamingriver.com för $199 +tax eller utvalda delar från www.vansteel.com
I de allra flesta fall skall dock kulskruven kunna gå att återanvända och då räcker det med en lager och bussningssats.

Nu blev det istället en renoverad utbytesenhet från en lokal corvetterestaurerare. Gick lös på $262 med mitt "skal" och diverse delar tagit som inbyte, vilket jag tyckte var prisvärt. Kolla skillnaden på antalet gängor kvar på justerskruven!

Bild

Skillnaden blev naturligtvis enorm, men det blev snart pinsamt märkbart att resten av styrningen också behövde bytas. :( Hade en läckande servopump som drällde olja överallt och servoventil som gav en degig känsla i styrningen. Bytte nyligen ut hela klabbet för många sköna $. :shock: Ville inte kompromissa med något så viktigt som styrningen, så det mesta är nya delar och inte utbytes enheter.

Bild

Nu är styrningen nästan perfekt, men jag har fortfarande ett litet, litet glapp någonstans inuti styrkolumnen. Kan dock leva med det för jag drar mig för att riva isär en T/T kolumn efter att ha studerat sprängskissen. :roll:


mvh
Mr. Beam