När kollade ni nivån i era styrväxlar sist ?
Postat: sön sep 24, 2006 2:24
Hej,
Nu har jag kört min nya C3:a i ett par veckor och listan över vad som måste fixas till har vuxit.
I veckan tröttnade jag på att vingla fram på vägen som en alkis och prio 1 har nu blivit att försöka göra något åt glappet i styrningen. Har varit minst sagt intressant att hämta hem bakvagnen vid "inspirerad" körning
Efter kontroll av alla leder och bussningar riktades intresset mot styrväxeln. Utan tvekan kom det mesta av glappet därifrån, eftersom Pitman armen rörde sig först efter ett ordentligt rattutslag. Det finns säkert glapp i lederna med, men det blir en senare fråga.
Beslöt mig för att ta loss hela styrväxeln och efter många svordomar låg paketet på arbetsbänken, är nämligen inte helt enkelt att få bort den när grenrören på en 454:a sitter i vägen. Dessutom var kulleden till servoventilen ett rent he...te att få loss.
Nåväl, justerskruven för spelet mellan kuggarna visade på att någon tidigare ägare/fulmek roat sig med att dra den nästan ända i botten. En ojusterad styrväxel lär ska ha tre-fyra gängor ovan låsmuttern, men här fanns det inte så mycket mer att justera på. Här skulle man börja ana oråd...

När jag tog bort locket till själva huset blev jag lite...hm...bekymrad. Såg minst sagt torrt ut. Rost på och mellan kuggarna talar sitt tydliga språk. Vem vet hur mågna år det här har gått torrt... 33 ?

Inte mycket till olja eller fett här inte... Verkar har läckt ut både här och där. Förmodligen har tätningen ned mot Pitman armen gett sig och med hjälp av värmen från grenrören tränger oljan säkert lätt förbi...

Suck... Vidare inspektion visade att i stort sätt alla bronsbussningar i huset slitits ut pga detta. Kuggarna på kulskruven hade också djupa urgröpningar där kuggarna mötts.

Det är bara att bryta ihop och jaga rätt på en komplett renoveringssats eller utbytes enhet. Det positiva är i alla fall att jag verkade börja i den ände av styrningen som behövde mest åtgärd, kan med andra ord bara bli bättre
mvh
/ Mr. Beam
Nu har jag kört min nya C3:a i ett par veckor och listan över vad som måste fixas till har vuxit.
I veckan tröttnade jag på att vingla fram på vägen som en alkis och prio 1 har nu blivit att försöka göra något åt glappet i styrningen. Har varit minst sagt intressant att hämta hem bakvagnen vid "inspirerad" körning
Efter kontroll av alla leder och bussningar riktades intresset mot styrväxeln. Utan tvekan kom det mesta av glappet därifrån, eftersom Pitman armen rörde sig först efter ett ordentligt rattutslag. Det finns säkert glapp i lederna med, men det blir en senare fråga.
Beslöt mig för att ta loss hela styrväxeln och efter många svordomar låg paketet på arbetsbänken, är nämligen inte helt enkelt att få bort den när grenrören på en 454:a sitter i vägen. Dessutom var kulleden till servoventilen ett rent he...te att få loss.
Nåväl, justerskruven för spelet mellan kuggarna visade på att någon tidigare ägare/fulmek roat sig med att dra den nästan ända i botten. En ojusterad styrväxel lär ska ha tre-fyra gängor ovan låsmuttern, men här fanns det inte så mycket mer att justera på. Här skulle man börja ana oråd...

När jag tog bort locket till själva huset blev jag lite...hm...bekymrad. Såg minst sagt torrt ut. Rost på och mellan kuggarna talar sitt tydliga språk. Vem vet hur mågna år det här har gått torrt... 33 ?

Inte mycket till olja eller fett här inte... Verkar har läckt ut både här och där. Förmodligen har tätningen ned mot Pitman armen gett sig och med hjälp av värmen från grenrören tränger oljan säkert lätt förbi...

Suck... Vidare inspektion visade att i stort sätt alla bronsbussningar i huset slitits ut pga detta. Kuggarna på kulskruven hade också djupa urgröpningar där kuggarna mötts.

Det är bara att bryta ihop och jaga rätt på en komplett renoveringssats eller utbytes enhet. Det positiva är i alla fall att jag verkade börja i den ände av styrningen som behövde mest åtgärd, kan med andra ord bara bli bättre
mvh
/ Mr. Beam


