Sida 1 av 2

Duration..? lift...?? Trimma!!!?

Postat: mån sep 11, 2006 21:22
av Dav7812
Har tänkt mig att piffa upp motorn så att det blir lite mer klös i den nästa år.
Kan ju börja med å nämna att jag inte kan ett smack om sådant här..

Sitter å kollar runt lite på summit på lite olika "Camshaft and Lifter Kits".
Vad tusan innebär duration och lift?
Finns ju hur många olika kit som helst!

Har nu en ganska orginal (tror jag) 350 med från början 250 kusar i, sitter headders på den. Ska bara använda bilen för gatkörning.

Någon som har något förslag på vad jag bör köpa för något. Skulle nog nöja mig med ca 350 friska hästar.

Hade tänkt mig att 20000 skulle räcka, helst inklusive montering och ett brytarlöst tändsystem.

Inser att många här på forumet inte tycker att de pengarna räcker speciellt långt, men tycker att nånting borde jag väl iallafall kunna få för den summan.

tacksam för svar...

//David

Postat: mån sep 11, 2006 21:33
av KrilleN
hEJ

Här är reseptet på våran 350 motor som sitter i våran corvette, ger runt 360 hk. Bra bottendrag.

Block, vev, stakar är original. Balanserat. Block borrat 0,30 till 355cui.

Toppar är GM Vortec L31 # 12558060

Kolvar: Hypereutectic STL-H669CP30. Ger runt 9,5 till 10 i komp.

Kam: Comp Cams Xtreme Energy, hudraulic, .487/.490 i lyft #12-246-3

Insug: Edelbrock Performer RPM # E7116, Det är ett speciellt insug när man har vortec toppar.

Förgasare: Carter 625 (samma som edelbrock)

----------------------------------

Nu behöver man ju inte nya vortec toppar, går aldeles utmärkt å ta ur 350 hk ur originaltoppar (beror givetvis på vad det är för toppar, men de mästa borde klara det lätt)
Men den kammen som vi har kan jag verkligen rekomendera. Lugn och fin på tomgång. Sen renovera och ev preppa dina nuvarande toppar lite, + ett vanligt Performer RPM insug på det....då skulle jag tro du har runt 350+ hk.

Det där med lyft och duration är måtten på kammen, lyftet är hur mycket kammen öppnar ventilerna, och duration är hur länge ventilerna är öppna, väldigt enkelt förklarat.

MVH Krille

Postat: tis sep 12, 2006 22:22
av Dav7812
tack för svaret låter verkligen som att detta vore nått för mig :!: :D

Är det någon annan som har nån kommentar eller råd om ovan nämda recept så får ni gärna hojta till!

//David

Postat: tis sep 12, 2006 23:22
av gbak
Köp ett färdigt kit så kommer du undan utan ett jättehål i plånboken.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Postat: mån sep 18, 2006 15:40
av kuggen
kan bara hålla med gbak.
väldigt bra o smidig lösning om man vill upp mot 400 hk eller 400+ hk(det va väl i trakterna de kitten gav)
o hållå sig under 20´

Postat: mån sep 18, 2006 18:04
av Dav7812
Ok, om man nu skulle beställa ett sånt kit, vad kostar det ungefär att få hem grejorna. Har aldrig beställt nått från USA.

Hade ju hoppats att kunna få till ett brytarlöst tändsystem i bilen osså för de pengarna.

//David

Postat: ons sep 20, 2006 9:54
av kuggen
kolla med (några exempel) palmqvistracing.se(eller .com)
och raceparts.nu
finns säkert fler som kan vara något billigare, men jag har självbeställt via dessa. eller varför inte chansa på att ta hem själv det kan bli nån krona billigare eller dyrare?!

Postat: mån okt 02, 2006 17:53
av Dav7812
Okey har nu fått tag på ett par killar som kan stoppa i grejjorna i motorn så är det äntligen dags att beställa. :D

Har bestämt mig för den kammen som krilleN rekomenderade plus ett edelbrock insug, nån som vet vilket insug jag ska köpa? fanns ju en del att välja mellan!

Vet inte riktigt hur detta kommer att påverka effekten på motorn men jag struntar i att borra den.

Behåller och gör iordning mina gammla toppar.

Kam: [url]http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku`

Som sagt var vilket insug ska jag beställa??

Postat: mån okt 02, 2006 19:59
av kuggen
köp ett weiand stealth insug.

Postat: mån okt 02, 2006 20:10
av Dav7812
Är dom bättre?

Postat: mån okt 02, 2006 20:56
av KrilleN
Ett Edelbrock Performer RPM skulle jag valt.

Postat: mån okt 02, 2006 21:24
av Dav7812
Vilket exakt performer insug tycker du att jag ska beställa?

Postat: tis okt 03, 2006 17:02
av KrilleN
De Performer RPM Insugen som finns å välja mellan till SB med original toppar är.
EDL-7101 (non EGR)
EDL-7104 with spreadbore carb.

Sen här är jag inte riktigt 100 på vilket du ska ha, Beror väl på vilken förgasare du har?
Samt "non EGR", är jag inte heller säker på vad det menas med.

Sen är det då om du kan stänga huven med ett Performer RPM, jag skulle tro det till 99,9%, men du kanske skulle höra med någon som vet till 100% först

Postat: tis okt 03, 2006 17:37
av gbak
Med en dropped base luftrenare så kanske?? det går att stänga huven.

Jag har ett Performance Products insug som är 4,05" högt plus en 1/2" spacerplatta och jag har då lite mer än en 1/2" kvar.
Vilket då ger en totalhöjd på ca 5,05" , jag har då 73:ans huv och en Holley dp.

Ett RPM är 5,30" går då troligen precis in under huven.
Kom ihåg att du måste ha ett antal mm kvar då motorn rör sig en del när du gasar på.
Du måste också få in en mutter som är 4-6 mm hög.

Vill du vara säker på att få in insuget så bör du titta på Performance Product's sortiment (eller nåt annat fabrikat) som är kopior på Edelbrock's, de är också billigare (och lite sämre kvalitet ???)


Lite info här:
http://members.tripod.com/~grannys/intakemanifolds.html

EGR är ett uttag som man har avgasrenings grunkor anslutna till, det går att plugga med en liten platta om man inte behöver använda det.

Att renovera dina gamla järntoppar är att kasta pengarna i sjön.
(Är det inte mussetoppar så är det inte lönt överhuvudtaget att renovera dem, anser jag.)
Du behöver troligen renovera styrningarna för 3' sedan behöver du slipa ventilerna för nån tusenlapp och porta dem för 3'.
Du har fortfarande kvar dina sunkiga badkars förbränningsrum!

Ett par nya järn toppar med högeffektiva förbränningsrum får du loss för ca $600, alu för ca $900 i US, sedan tillkommer frakt+ ev moms+tull (om du köper från stort företag)

Det här kanske kan va nåt?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BRODIX-S ... dZViewItem


Min rek angående dina toppar är att antingen köra vidare med det du har och inte lägga ner en spänn på dem, eller köpa helt nya toppar som du kan använda även i framtiden om du vill bygga/trimma vidare.

"Hur mycket du än borstar på en gris så är och förblir det en gris."

Postat: tis okt 03, 2006 20:14
av Dav7812
Hej!

Tackar för tipsen! :D

Har nu iallafall hittat två olika insug det första är 4,5¨högt det andra är 4¨ högt.
Har utgått ifrån att dualplane är bättre än singleplane även om jag inte vet vad det innebär.
Har ni några åsikter om vilket som borde passa mig bäst, bägge två låter ok när man läser om dem. Men det som är 4¨högt känns säkrare att köpa pga den låga höjden.

Båda är av märket Weiand


http://store.summitracing.com/partdetai ... Rank|0[url][/url]


http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku[url][/url]

Hur vet man förresten om man har squarebore eller spreadbore?

Fan trodde att betälla grejjor skulle gå på typ 5 minuter... :oops: :oops:

Postat: tis okt 03, 2006 21:18
av gbak
Square = 4 lika stora portar på förgasaren
Spread = 2 stora och 2 små portar på förgasaren.

Att välja en kam på någons rekomendation är en ren chansning.
För att kunna göra ett vettigt val måste man veta:
Automat/Manuell låda?
Om automat vad har du för stallspeed?
Bakaxel utväxling?
Komp förhållande?
Headers?
Vad har du för kam idag, du kanske har en vass kam redan??

Det kan funka men lika gärna kan det bli dåligt.
Comp cams rek inte denna kammen om du inte har bytt converter (om du nu har automatlåda får du dåligt bottendrag)
Har du kollat så att dina ventilfjädrar grejar det ökade lyftet?
Glöm inte bort att beställa ett kamkedje kitet.

Här kan du bilda dig en egen uppfattning om vilken kam du bör köpa:
http://www.compcams.com/technical/Catal ... 26-227.pdf
På sid 3 finns din kam.

Körde ett test på Dyno 2003 och om allt är perfekt tunat så kommer du att få 290 hk med det du köper.
Effekter över 300hk når du inte med dina toppar, det är de som sätter begränsningen.

Postat: ons okt 04, 2006 21:03
av KrilleN
Det stämmer till 100% det gbak säger, självklart ska man ta i hänsyn till hela drivlinan. Men jag gav bara ett recept på våran motor som funkar bra. Samt vet fler som kör med den kammen, där det funkar bra.

Ang fjädrar m.m. så finns ju ett helt kitt att köpa, med rätt fjädrar, lyftare, kamkedja.

Postat: ons okt 04, 2006 21:30
av Dav7812
jodå hade väl tänkt å köpa "stora" kamkitet för säkerhetsskull.

Fast nu när jag börjar märka hur jäkligt det verkar vara å köpa "rätt" grejjor så har jag börjat å fundera på om jag inte skalll ägna vintern te' å försöka hitta en helt annan motor istället.
Å andra sidan om man bara fick tag på vettiga grejjor så vore det så mycket smidigare å piffa upp motorn jag redan har.

Dyno 2003 är det nått slags beräkningsprogram eller?

stallspeed och bakaxelutväxling går det att läsa sig till nånstans vad man har?

Postat: ons okt 04, 2006 22:11
av gbak
Stallspeed är när convertern börjar dra ordentligt.
Om du bromsar fast bilen, lägger i driven och ökar sakta varvtalet så märker du när du inte längre kan hålla kvar bilen och bakhjulen börjar att spinna
Där är din stallspeed på ett ungefär.

Bakaxel utväxling går att kolla genom att se ur många varv kardanen vrider sig medan du vrider bakhjulet ett varv.
Du har troligen 3,40:1 eller likn.

Jag förstår hur gärna du vill beställa grejor, men för att du skall kunna köpa helt rätt prylar så bör du veta vad du har idag under huven.
Riv ner motorn och kolla hur topparna ser ut, har du lite tur så är de i bra skick.
Har du otur ser de ut som mina gjorde och kräver mycket pengar för att bli kördugliga igen.

För att du skall få bra snurr så det verkligen märks så bör du satsa på nya toppar, kamaxel, rullvippor.
Insug kan vänta lite tills det är inte så många hk du tjänar där.
Trick flow kitet som jag rek tidigare står jag fast vid, löst kostar delarna säkert 50% eller mer.
Du kommer ändå att behöva nya stötstänger, packningar mm allt följer ju med.

Postat: fre okt 06, 2006 18:23
av kuggen
håller med om allt bortsett från det där med insuget.

Postat: lör okt 07, 2006 13:38
av Sandberg
Dav7812 skrev:jodå hade väl tänkt å köpa "stora" kamkitet för säkerhetsskull.

Fast nu när jag börjar märka hur jäkligt det verkar vara å köpa "rätt" grejjor så har jag börjat å fundera på om jag inte skalll ägna vintern te' å försöka hitta en helt annan motor istället.
Å andra sidan om man bara fick tag på vettiga grejjor så vore det så mycket smidigare å piffa upp motorn jag redan har.

Dyno 2003 är det nått slags beräkningsprogram eller?

stallspeed och bakaxelutväxling går det att läsa sig till nånstans vad man har?
Vad jag förstår av dina tidigare inlägg så har du inte tänkt att göra jobbet själv och då skulle jag föreslå att du tar kontakt med en välrenomerad motorbyggare.
Tala om vad du vill ha för karaktär på din motor och vad det får kosta.
Låt honom ge dig förslag på delar och vad som bör göras samt totalpris.

Jag kan rekomendera Pekka Nyström i Höganäs (+46 (42) 352 888) som jag själv anlitat och är nöjd med.

Postat: lör okt 07, 2006 13:55
av frisk
Då rekomenderar jag

JB Racing
Jonas Bengtsson
Äskhultsvägen 9
430 33 Fjärås
0300-54 23 68
jbrmotor@yahoo.se


:wink:

Postat: lör okt 07, 2006 16:52
av KrilleN
Och då rekommenderar jag Christer på Autorep i skellefteå igen :D

0910-18654

Postat: lör okt 07, 2006 18:56
av Sandberg
Det jag menar är att om man inte ska göra jobbet själv och njuta av den biten så tror jag det är värt att låta ett proffs göra jobbet med motorn.
Ska man läggga ut 50 tusen, som det förmodligen kommer att kosta så tror jag det är värt att satsa lite extra för att garantera kvalite och kompetens.

Postat: ons okt 11, 2006 20:27
av Dav7812
Har bestämt mig nu för att lugna mig lite med inköpandet av delar. Ska låta ett par kompetenta herrar ha bilen över vintern och kolla igenom motorn och se först och främst vad som måste göras med den. Är motorn i bra skick blir det mer trimm grejjer är den i lite sämre skick blir det lite mindre helt enkelt.
Återkommer om nån eller nåra månader med besked om vad som ska hända med den..

Ha det, och tack för alla goda råd jag fått! :D :D

Postat: tor okt 12, 2006 8:08
av gbak
Låter klokt!
Köp gärna nån bra bok och läs under vintern, när våren kommer vet du vad du vill göra och då kan du lättare ta rätt beslut.

Det här var min första bok och jag tycker att den är väldigt lättläst, (förutsatt att man grejar engelskan då förstås).
http://www.amazon.com/Performance-Chevy ... 1884089348

Postat: tor okt 12, 2006 10:45
av M Nordin
För 50k så har man (nästan) en ZZ383 hemma. Fattas då bara insug, fugge och fördelare.

MN

Postat: ons nov 22, 2006 10:24
av Dav7812
Hej!

Har börjat röra på sig lite nu.. :D Motorn blev ur och isärplockad i lördags. Bortsett från en del vatten i motorn så verkar den vara i hyffsat gott skick.

http://www.restorers.se/David.htm

Motorn skall mätas och kollas upp lite nogrannare om nån vecka, sen så får jag se hur mycket nytt jag kan köpa till den.. och vad??

//David

Postat: ons nov 22, 2006 18:32
av vett74
Snyggt motorstativ...:lol:
skicka i ett 383 kit i den!
åsså några roligare toppar 8)
blir ju iofs lite mer än 20000:- men desto roligare :D

Postat: ons nov 22, 2006 22:07
av Hånta
Vett74 skrev
skicka i ett 383 kit i den!
åsså några roligare toppar
blir ju iofs lite mer än 20000:- men desto roligare
Det tror jag också :D

Lars