Sida 1 av 1

Sänka bak

Postat: fre sep 08, 2006 12:35
av Booster
Tjena,
Har sänkt min bil bak (1 - 1.1/4 tum ung.) genom att montera nya längre spring bolts. Har jag också ändrat bakaxelgeometrin p.g.a denna manöver?
Tycker det verkar som jag fått en häftigare cambervinkel = större hjullutning! Eller är det bara synvilla?
Någon som vet om längre fjäderbladsbultar innebär att man måste justera ned (korta) camberstagen också?
Tacksam för synpunkter från de som vet.
Mvh
Booster

Postat: fre sep 08, 2006 17:21
av vett74
du kan justera camberstagen under bilen om du tittar på infästningen under diffen så är det bara att lätta på muttern och vrida bulten så ändrar du vinkeln...
om inte det räcker så finns det justerbara stag att köpa har sådana på min bil...
ser ut såhär:
http://www.vbandp.com/detail.aspx?ID=497

Postat: fre sep 08, 2006 20:16
av Booster
Tack för ditt svar vett74 men att camberstagen är justerbara visste jag förstås redan.
Min fråga är snarare om en dylik sänkning (eller för den delen en höjning) MED AUTOMATIK ändrar tidigare cambervinkel som då kräver en justering för att återkomma till ursprunglig korrekt camber????
Och om så är fallet: Vid en tums sänkning hur många milimeter (mellan tummen och pekf.) skall man minska längden på camber-staget???
För det måste väl bli att korta längden på strut rodden???
Måste finnas gott om folk med erfarenhet från detta på forumet eller?
I avvaktan på en proffsig hjulinställning på verkstad vill jag ha en någorlunda hyfsad inställning.
Mvh
Booster

Postat: fre sep 08, 2006 23:42
av Booster
:(

Postat: lör sep 09, 2006 17:31
av Peter
Har du inte sänkt den otroligt mycket så tror jag nog du kan köra utan att må särskilt dåligt.

Postat: lör sep 09, 2006 18:04
av Booster
Som sagt; sänkt cirkus 1 - 1.1/4 tum = cirkus 30 mm.

Postat: lör sep 09, 2006 18:28
av Peter
Booster skrev:Som sagt; sänkt cirkus 1 - 1.1/4 tum = cirkus 30 mm.
Visst har du då ändrat geometrin,men jag tror att det e inom toleranserna tills du har vägarna förbi någon som kan göra en ordentlig justering.
8)

Postat: sön sep 10, 2006 22:32
av Chrippe
Camber vinkeln blir mer negativ när du sänker bilen , det är bara justera tillbaka på camber stagen

Postat: sön sep 10, 2006 22:33
av Chrippe
Camber vinkeln blir mer negativ när du sänker bilen , det är bara justera tillbaka på camber stagen