Sida 1 av 1

Ny bil!

Postat: sön aug 13, 2006 2:44
av Mr. Beam
Hej!

Jag får börja mitt första inlägg med att tacka alla i detta forum som bidragit med kunskap och inspiration vilket varit till stor hjälp inför mitt första köp av en Corvette!
:D :D :D

Har länge letat efter en C3:a i skapligt skick mellan årgångarna 1968 och 1973 och till slut slog jag till på denna 454:a från 1973.


Bild
Bild

Förre ägaren - sedan 12 år tillbaka - sade att den förmodligen blivit lite ändrad under årens lopp, så jag har gett upp hela grejen med "number matching" och det var väl det samma egentligen.

Nu har jag börjat riva lite och kontrollera gjutnummer osv. Det är här det hela börjar bli lite mysko och som nybörjare på detta har jag inte helt koll på vad som skall vara vad på en 73:as 454 och definitivt inte vilka knep som man brukar ta till.

Skulle därför behöva er hjälp med att reda ut om modifieringarna jag hittat verkar vara utförda av någon med koll eller om det är hash mek utan dess like...?

Motorblocket har suffix CWR och så lång är allt väl, stämmer överens med en LS4:a med automat enligt den litteratur jag köpt på mig.

Såg sedan att insuget var av aluminium och med gjutnummer #3963569.....borde inte höra hemma här eftersom det skall vara gjutjärn av vad jag förstått, rätta mig om jag har fel.

Nyfiken och klåfingrig som man är tog jag bort ventilkåpan och kollade gjutnumret på toppen...#3917215...men vet inte om detta hör hemma här eller ej. Någon som vet ?

mvh

Mr. Beam

Postat: sön aug 13, 2006 7:21
av Stingray
Hej

Nej, det gjutnumret på insuget är inte till din bil.

Du kan gå in på min hemsida: http://www.stingray.nu/se/index.htm?/tips_se.htm

Och där kan du söka på gjutnummer på både block, toppar, insug och allt möjligt.

MVH
Tommy

Postat: sön aug 13, 2006 9:49
av Peter
Insuget är ett LS6 insug som va riktigt bra och populärt hos Corvetteägarna då det fick plats under orginalhuven.
Topparna är ett par Closedchamber Ovalportstoppar som inte heller ska sitta där egentligen. Satt på 369/427 67-68. Det lite lustiga är att insuget är ett Rektportsinug medans topparna är Ovalport så det kanske inte är sådär optimalt kanske.
Sen vill jag bara gratulera till att du köpte helt rätt årgång på bil. -73orna e snyggast. 8)

Postat: sön aug 13, 2006 10:02
av KrilleN
Grattis till en fin bil.

Där det står CWR ska även chassinummret vara instansat, då kan du jämföra det med bilens nummer och på så sätt se on blocket är matching number.

Postat: sön aug 13, 2006 10:12
av gbak
Grattis och välkommen till forumet!

Corvetter ska vara röda, så du har köpt en bil med helt rätt färg!
Den ser ju mycket fin ut på bilderna.
Är den lika fin invändigt?

Postat: sön aug 13, 2006 22:03
av Målarn59
Grattis till en fin bil!!!
Jag har hört att allt annat en svart e disco stämmer det...... :?: :shock:

Postat: sön aug 13, 2006 23:16
av Mr. Beam
Hej,

Tackar tackar, kul med positiva kommentarer!

Du kan gå in på min hemsida: http://www.stingray.nu/se/index.htm?/tips_se.htm
Stingray: Lysande site! Precis vad jag behöver! Tack!
Där det står CWR ska även chassinummret vara instansat, då kan du jämföra det med bilens nummer och på så sätt se on blocket är matching number.

Efter att ha borstat bort 33 år av ingrodd dynga med stålborse kom det fram en till nummerserie som stämmer övrens med delar av numret på A-stolpen. Verkar alltså vara originalblocket.
Är den lika fin invändigt?
Den är väl i hyfsat original skick och med tanke på åldern OK men inte mer. Jag har å andra siden sett betydlig allvarligare fall på nyare årsmodeller...
Mattan skall bytas ur för den är rent ut sagt snuskig, panelen som täcker pasagerarsidans A-stolpe skall också bytas ut, resten är väl OK tills vidare.

Lite bilder på bla. inredningen:

http://s84.photobucket.com/albums/k26/MrBeam_2006/
Topparna är ett par Closedchamber Ovalportstoppar som inte heller ska sitta där egentligen. Satt på 369/427 67-68. Det lite lustiga är att insuget är ett Rektportsinug medans topparna är Ovalport så det kanske inte är sådär optimalt kanske
Haha, nä långt ifrån optimalt skulle jag vilja säga, spelar ingen roll hur frenetiskt man portmatchar... Lär ju måste kolla upp detta lite noggrannare i vinter.
Man kan ju också fråga sig hur pass väl varvtalsregistret stämmer överens mellan topp och insug. LS6:an hade väl bra mycket större portvolym ? En annan tanke var att en topp avsett även för en 396 lär nog vara lite restriktiv på flödet för en 454 lite högre upp i varv.
Men vad vet jag.

Verkar dock som att tanken varit att skrämma upp den ursprungliga smog-spisen med lite högre komp. genom att bulta på dessa toppar. Får en att undra om det nya komp. förhållandet...?

Har i alla fall spenderat helgen med fortsatt undersökning, mitt intresse fångades av kontakten vid gaspedalen och som styr kick-downen.

Det hänger en tom kontakt alldeles bredvid, skall det vara någoning inkopplat där eller är det en ren servicekontakt ? Är nämligen inte helt överens med automatlådan när den skall växla ned. Det bär i väg rätt duktigt ändå på trean, men mycket vill ha mer...

Bild


mvh

Mr. Beam

Postat: mån aug 14, 2006 0:07
av ornet
Du har väl en huv med ett spjäll i bakkant "cowl induction"
Denna öppnar sig vid fullgas och aktiveras av kontakten vid gaspedalen

Här är min
Bild

Postat: mån aug 14, 2006 7:09
av Stingray73
Grattis !

Postat: mån aug 14, 2006 10:20
av frisk
Jo Gratulieren!!!

Postat: tis aug 15, 2006 2:59
av Mr. Beam
Ornet:
Aha! Jo, jag har en sådan huv men det verkar fattas lite mer prylar. Endast spjällen sitter kvar, finns inget som kan öppna dem.
Får läggas till vinter-projekt listan så länge...klart att man vill höra hur det brölar vid fullgas! :D

Fortsatte mitt funderande varför lådan inte växlar ned som den skall vid fullgas.

Efter lite sökningar på detta lysande forum riktades misstankarna åter mot denna brytare och mycket riktigt....hur jag än mätte med instrumentet fick jag ingen kontakt när gasen trycktes i botten.

Bröt isär brytaren, skrapade rent kontaktytorna, gav den en dusch med WD40 och vips var kontakten återupprättad!

Tror ni att det blev någon skillnad ? Det tog väl en ca två timmar innan jag fick bort det fåniga leendet från mitt ansikte :D ...vilket ljud.... Nu drar den fint upp till ca 5200 innan nästa växel åker i och den svarar också fint på en kick-down.

mvh
/ Mr. Beam

Postat: ons aug 16, 2006 19:57
av vett74
grattis till en fin bil 8) 8)