Sida 1 av 1
Stötstänger
Postat: sön jul 30, 2006 22:19
av Målarn59
Kan ngn förklara för mej varför man har långa stötstänger ?
För och nackdelar?

Postat: sön jul 30, 2006 22:35
av Hånta
Hej Målarn
Har du provkört motorn?Blev du nöjd?Själv så väntar jag med spänning till dess att jag får vrida igång min nya motor
Lars
Postat: sön jul 30, 2006 22:43
av Keller
avgörs inte stötstängernas längd av vad man har för vippor?
Postat: mån jul 31, 2006 19:35
av kuggen
...och kamaxel i vissa fall.
Postat: tis aug 01, 2006 0:11
av Corv1-Micke
Stötstångens längd avgör vilken anläggning vippan får mot ventilen.
Man byter alltså inte stötstängers längd för att det är fräckt eller ska ge mer hk eller nått, utan för att geometrin (anläggningsytan) ska stämma mellan vippa och ventil.
Anledning till att denna geometri ändras kan vara många.
Byte av kamaxel, lyftare, toppar, vippor eller ventiler. Men oxå av maskinarbeten såsom topdeckning på blocket samt ventilsätesjobb i topparna. Eller att man rent av byter tjocklek på sin topplockspackning...
/ Micke