Sida 1 av 1
Höjd?
Postat: sön jul 23, 2006 17:44
av Målarn59
Hej någon!
Har fått problem tror jag?
Har ca 2cm kvar från förgasarns övre kant till motorhuven tar i.
Ngn som har en bra lösning?
Finns det ngt luftfilter som droppar på sidorna vid förgasarn?
Måste jag byta huv?
Vad e det för huv som passar till en -75:a?
Lite panik nu?

Postat: sön jul 23, 2006 18:14
av Johan Fräjdin
2 cm? Vad har du för insug?
Postat: sön jul 23, 2006 18:23
av Målarn59
Ett DART insug som följde med topparna från summit sen sitter det en holly på det och vad jag räknat ut så är det 2 cm ca kvar till huven
Postat: sön jul 23, 2006 19:23
av vett74
med 2 cm så tror jag inte ens en "drop base air cleaner" fungerar tyvärr
bara å kapa i huve eller byta till någon högre......
eller så köper du ett annat insug,edelbrocks insug ska ju gå å få in under huven med ett drop base,tex ett Performer.....
Postat: sön jul 23, 2006 21:13
av Målarn59
vad jag menar e att dete 2cm kvar ovanför förgasarns högsta punkt
Postat: sön jul 23, 2006 21:47
av Keller
låter tajt.. det skulle vara ett gränsfall med dropbase och 2" filter, om inte annat skulle väll vingmuttern skrapa i.. sen är det väll sämre luftflöde med mindre filter?
Postat: sön jul 23, 2006 22:39
av frisk
luftflödet e nog inga problem(?) då det tydligen räcker med 3" filter för min motor. Och jag har dropbase, den djupa varianten. Men 2cm låter som att det inte blir mycket plats för skruven som Keller säger. Du har ingen som du kan få låna och testa av?
Postat: sön jul 23, 2006 23:00
av Målarn59
Testade en burk som va 6cm hög o 32,5 omkrets verkar som höjden skulle kunna funka men måste minska omkretsen för huven sjunker ju i framkant...
Postat: sön jul 23, 2006 23:08
av Corv1-Micke
Några tips på mina knep jag tog till med min förra motor:
Skaffa ett lock med filter, så att du tar luft ovanifrån oxå som komplement. (kolla höjden mot motorhuven med modellera utan vingmutter!)
Slipa bort chokehuset, så att du inte stryper luften till sekundärportarna. (jag behövde aldrig någon choke)
Lämna insuget till någon som har en fräs, och fräs ner ytan mot förgasaren så mycket du vågar eller kan, så spar du utrymme mot huven. (10-20mm extra borde du väl kunna slipa ner på ditt insug?!?)
/ Micke
Postat: mån jul 24, 2006 5:39
av Keller
edelbrock har ju en trekantig muff som inte bygger så mkt i höjd, det kan du ju undersöka oxå.. =)
Postat: mån jul 24, 2006 8:47
av StingrayRacing
Istället för att slipa bort chokehuset finns det mainbodies att köpa utan för en rimlig peng:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Om du har choketornet kvar med så lite utrymme ovanför kommer motorn att gå med choke jämt, annars.
Mät spalten med aluminiumfolie som du rullar ihop lätt till en boll, så kladdar du inte ned med lera.
//Lasse
Postat: mån jul 24, 2006 14:46
av Fransson
vett74 skrev:med 2 cm så tror jag inte ens en "drop base air cleaner" fungerar tyvärr
bara å kapa i huve eller byta till någon högre......
eller så köper du ett annat insug,edelbrocks insug ska ju gå å få in under huven med ett drop base,tex ett Performer.....
Nädu...går inte med performer, inte ens med hammare och spik..

Postat: mån jul 24, 2006 17:28
av vett74
Fransson skrev:vett74 skrev:med 2 cm så tror jag inte ens en "drop base air cleaner" fungerar tyvärr
bara å kapa i huve eller byta till någon högre......
eller så köper du ett annat insug,edelbrocks insug ska ju gå å få in under huven med ett drop base,tex ett Performer.....
Nädu...går inte med performer, inte ens med hammare och spik..

joo om man har en nyare vette så är huven lite högre
din e ju så låg

Postat: mån jul 24, 2006 21:58
av Målarn59
Byter nog huv tills vidare i alla fall det va en vänlig skäl i Jakobsberg som förbarmade sig
Tack för alla tipps
Postat: lör jul 29, 2006 17:20
av kuggen
känns som om att byta insug skulle varit ganska enkelt att genomföra, finns rätt bra, låga holley/weiand variant dualplane, som funkar minst lika bra som diverse edelbrock. med ett fint brett register så du slipper "hi tower" dart varianten eller? till en marginell utgift.
Postat: lör jul 29, 2006 22:32
av Målarn59
Ja det ligger nog mycket i det du säger har funderat själv i dom banorna.
Men har problem att få den o gå rent,får fixa det först o se hur den går,men det lutar nog åt att byta insug för snyggare huv än den jag har finns inte

Postat: sön jul 30, 2006 2:29
av vett74
kör själv med ett torker insug men det är ju på min 327´a levererar inte lika mycket effekt som dual plane insugen dock
kommer ganska starkt efter 5500 rpm iaf
