Sida 1 av 1

HJÄLP! Får inte isär rattstången, någon som vet hur man gör?

Postat: ons jun 07, 2006 19:32
av gbak
Är det någon på forumet som tagit isär rattstången och kan tala om hur jag skall göra?

Min "rack" (5 cm lång al-kuggstång) har gått av.
För att komma åt den trasiga biten, måste vad jag förstår "housing" bort.
Men "housing" vill inte lossna.

Det känns som om det är någonting upptill/innuti "housing" som håller fast den, kanske de två "shoe"??
De ser ut att sitta med en inpressad låspinne som sitter som berget. Jag har provat att slå ut den men den rör sig inte och jag vågar inte slå hårdare för då går nåt annat sönder.

Det finns inte heller utrymme att pilla bort "racken" på något vis, allt sitter med några tiondelars glapp.

För att göra allt extra svårt så har jag både tilt och teleskåp ratt.
Jag har pratat med Håkan på Corvette Sweden och han sa att det bara skulle vara att vicka ut "racken" utan att lossa "housing" men det kan omöjligt stämma.
Måste fixa det här ganska snabbt, annas blir det inget sommarmöte för mig.... :cry:

Bild
Bild

Postat: ons jun 07, 2006 21:46
av Hagge
Hejsan Gbak,

har du monterat ur rattstången ur bilen ?

Om inte så gör det för det blir mycket mer lättjobbat. Har du ngn mekhandbok ?

Jag har Haynes Repair Manual och efter din beskrivning av vad du håller på med nu så har du kommit till det moment där du vill få bort pivotpinnarna för tilten för att kunna få bort "the housing".
I Haynes använder man en glidhammare (liten) och en 8/32" machine screw för att få ur pivotpinnarna.
Står också att om man inte har en glidhammae till hands så kan man skruv in en 8-32 maskinskruv i varje pinne och nypa åt med en låstång och pressa med en mejsel mellan tång och housing för att få ur pinnarna.

Slutsatsen för min del efter att ha kollat Haynes är att pinnarna ska dras ur från sina fästen, dvs vä pinne dras ut åt vänster och höger pinne dras ut åt höger. Dvs det är ingen genomgående pinne utan två st olika.

Så du ska inte försöka knacka ut "pinnen" från ena sidan till den andra !

Drag broder, drag !

Lycka till och hoppas min lite svamliga tolkning av min Haynesbok är till ngn hjälp !!

//Hagge

Postat: ons jun 07, 2006 22:29
av gbak
Hagge:
Jag har ingen lust att skruva bort hela rattstången (om jag nu inte blir tvungen).
Pivotbultarna är redan utdragna med hjälp av 8-32 UNC skruvar.
Använde en liten hylsa och bricka bara.
Hela housing går att vicka men vill liksom inte lossna helt, och jag vågar inte klappa på låspinnen.

Vad säger manualen att man skall göra efter att pivotbultarna är lossade?

Postat: ons jun 07, 2006 22:45
av Hagge
OK, då kör vi (på engelska direkt ur boken):

1. Detta är tydligen viktigt för att få tillbaka allt på rätt sätt:

"Before you remove the housing, pay very close attention to the relationship between the rack and the sector; when the housing is installed again, this is how these these two parts must fit together"

2. Nu kommer själva lossandet av housing:

"Temporarily screw the tilt lever back and pull toward you to release the tilt shoes from the shaft"....

3.

..."and remove the housing (you will need the same procedure to install the housing)"..

4. "After disconnecting the cruise control lead, (om du har cruise control), down at the base of the column, carefully fish it out of the column and set the housing on the floor"...

5. och nu kommer vi till din rack sm har gått sönder:

... "Remove the rack; note how the rack is oriented - it must go back exactly this way


Och nu ska du kunna byta din trasiga rack mot en ny och sedan sätta ihop allt i omvänd ordning.

I Haynesboken så har de gjort detta med rattstången på plats i bilen så det ska funka utan att montera bort den ur kärran.

Hoppas att detta gav några ledtrådar till det fortsatta jobbet !

Själv håller jag på att jaga reda på tid för besiktning, oerhört fullboka i Stockholm !

//Hagge

Postat: tor jun 08, 2006 7:18
av gbak
Fick loss racken nu imorse när jag hämtat nya krafter.
Jag gjorde som det stod i din bok, och lyckades pilla bort racken och housing.
Det man skulle göra var att bryta upp housing ganska hårt och samtidigt rycka ut det bakåt, jag vågade inte bryta upp housing tillräckligt mycket så att tilt shoe'n släppte från axeln.

Så nu har jag kommit en liten bit till på väg.
Nu väntar jag bara på vår kära Debbie's paket som skall gå med Fedex snabbfrakt.

Tack för hjälpen Hagge!

Postat: tor jun 08, 2006 13:21
av Erik
Grattis!

Som jag sa på telefon så skall man inte behöva lossa stången från bilen, även om det troligtvis är lättare. Jag har stått bredvid och tittat när en person gjort det, och då tror jag faktiskt att han lyckades lirka bort "racket" utan att lossa huset, men det kan ju skilja mer eller mindre från bil till bil.

Då är det bara att lycka till med leveransen och hopmonteringen sen.

Postat: tor jun 08, 2006 14:27
av gbak
Erik:
Har du också tilt och teleskop ratt?

Postat: tor jun 08, 2006 14:29
av Erik
Jajemen. Antingen har man inget eller också har man båda. Tror jag.

Postat: tor jun 08, 2006 15:07
av gbak
Paketet beställdes på måndag och är finns just nu på nåt bilflak i Stockholm.
Så det tog tre dagar att få hit paketet. jag vågar bara inte tänka på vad fraktkostnaden hamnar på.

Fast å andra sidan så skulle det vara trist att behöva lämna bilen hemma när jag nu bestämt mig att åka till sommarmötet.

Postat: tor jun 08, 2006 20:25
av Hagge
gbak skrev:Fick loss racken nu imorse när jag hämtat nya krafter.
Jag gjorde som det stod i din bok, och lyckades pilla bort racken och housing.
Det man skulle göra var att bryta upp housing ganska hårt och samtidigt rycka ut det bakåt, jag vågade inte bryta upp housing tillräckligt mycket så att tilt shoe'n släppte från axeln.

Så nu har jag kommit en liten bit till på väg.
Nu väntar jag bara på vår kära Debbie's paket som skall gå med Fedex snabbfrakt.

Tack för hjälpen Hagge!
Helt OK Gbak, vet hur det känns när allt strular och man bara måste få allt att funka i tid !

Mitt paket från Ecklers (styrservocylindern) som jag beställde i måndags befinner sig nu i Paris ! Det går fort.
Har fått besiktningstid dagen innan midsommarafton också !
Vid första försök till beställning av tid ficka jag förslag på september och oktober 2006, höll på att få tuppjuck !!

//Hagge

Postat: lör jun 10, 2006 22:08
av gbak
Äntligen så har jag fått ihop alltihopa igen.
När jag skulle sätta tillbaka housing så tappade jag greppet om det och vips så for 14 kullager kulor iväg, studsade hit och dit och några försvann helt.
Som tur va så följde det med två lagerbanor med satsen som jag köpt så det blev att plocka isär allt en gång till.
Sedan när jag var precis klar och hade knackat in pivot pinnarna så trillade en kula ut igen så det var bara att göra om alltsammans en tredje gång :x
Så nu är jag en fullfjädrad rack-kits renoverare! :D

När jag plockade isär styrstången så visade det sig att förutom racken så var sectorn också skadad samt vridfjädern hade gått av på 2 olika ställen (men den tycks man ju klara sig helt utan).

Om någon behöver skruvar för att dra loss pivotpinnarna så har jag några över!

Bild

Postat: sön jun 11, 2006 2:31
av ornet
Vilket mardrömsjobb!
Skönt att höra att det gick bra.
Skulle kunna skriva något om att Corvetteägare skruvar varken det behövs eller ej men vi fixsar det mesta.

Postat: sön jun 11, 2006 11:48
av Restorer Tångsätter
[quote="gbak"]
När jag plockade isär styrstången så visade det sig att förutom racken så var sectorn också skadad samt vridfjädern hade gått av på 2 olika ställen (men den tycks man ju klara sig helt utan).


Hej gbak!!

Jag har ett litet inlägg gällande din avsaknad av vridfjäder, denna fjäder är det som låser & låserupp rattlåset så jag skulle inte rekomendera dig att åka utan denna fjäder. Om du inte plockar bort pinnen som låser.....

MVH

P3

Postat: sön jun 11, 2006 12:54
av gbak
Jag satte dit den fjäder som medföljde renoverings kitet, men jag har ju klarat mig utan fjäder i ett års tid......