Sida 1 av 1
Vindrutespolare.. ..hackande motor
Postat: ons maj 17, 2006 19:18
av Dav7812
Hej!
Måste sätta i en ny spolarvätskepump (köpt en på micro). Vilken väg är enklast att gå från kupen till motorutrymmet med nya tåten från batteriet? Vill ju gärna slippa borra nått nytt hål.
Annat problem..
När jag kör lugnt och gasar på lite extra så "dör" motorn typ en sekund innan den börjar varva upp, vad kan detta bero på?
//David
Postat: ons maj 17, 2006 23:20
av gbak
Varför dra en ny kabel?
Den gamla som går från switchen till spolaren duger väl?
Om du behöver ett kopplings schema till så har jag det, det är nog om jag inte minns fel till en 73:a
Postat: tor maj 18, 2006 6:59
av Stingray73
Har samma problem med vindrutespolarn
Kan du skicka en kopia på kopplingsshemat
till mig också ?

Postat: tor maj 18, 2006 8:21
av KrilleN
Ang. motorproblemet så är det nog accpumpen som inte ger tillräckligt med bränsle. Vad har du för förgasare?
MVH Krille
Postat: tor maj 18, 2006 8:39
av gbak
stingray73:
Ge mig din mail så skickar jag.
OBS! det är stooora bmp bilder!
Hur stor mailbox har du?
Ratt !
Postat: tor maj 18, 2006 13:01
av Stingray73
Tjena GBAK !
Vad har du för ratt i din ?
Ser bättre ut än original bussratten som jag styr med.
Postat: tor maj 18, 2006 13:08
av gbak
Öhhh!
Trodde jag hade std ratt, men kanske har någon tidigare ägare bytt den.
Jag importerade bilen så jag vet inget om ratten mer än att den är av borstad alum och skinn.
Postat: tor maj 18, 2006 20:35
av Dav7812
Det är en Rochester Quadrajet som sitter på motorn.
Postat: tor maj 18, 2006 22:44
av ornet
Är förgasaren gammal?
Köp ny förgasare! - Mitt standardsvar vad gäller egna erfarenheter på samma problem. Gör en görlycklig
Går att renovera också men en Edelbrock "bulta på direkt från boxen" går snabbare

Postat: tor maj 18, 2006 22:54
av Hagge
Instämmer med Ornet. Blir en himla skillnad !
//Hagge
Postat: fre maj 19, 2006 6:51
av Sandberg
Jag instämmer och hoppas att gjort rätt som valde att köpa nytt.
Postat: fre maj 19, 2006 7:56
av ornet
Sandberg.
Ja som dina såg ut är det väl som att byta lungor på en emfysempatient.
Kan inte bli annat än bra

Postat: fre maj 19, 2006 10:07
av Lars-Henrik
ornet skrev:Är förgasaren gammal?
Köp ny förgasare! - Mitt standardsvar vad gäller egna erfarenheter på samma problem. Gör en görlycklig
Går att renovera också men en Edelbrock "bulta på direkt från boxen" går snabbare

Hej ornet vad kör du med för edelbrock fugge på din 355á

Postat: fre maj 19, 2006 10:47
av Sandberg
ornet skrev:Sandberg.
Ja som dina såg ut är det väl som att byta lungor på en emfysempatient.
Kan inte bli annat än bra

Hoppas på det förståss jag tror att den kommer att svara och uppföra sig bättre men hoppas förståss på att det ger lite effekt också
Ska bromsa bilen igen för injustering när nya fuggarna är på så då lär det ju visa sig.
Postat: fre maj 19, 2006 11:29
av Dav7812
Har inte haft bilen så länge men så vitt jag vet är förgasaren i princip ny!
Bortsett från att det här med att den dör lite vid ordentligt gaspådrag så går bilen förbaskat bra i övrigt, ruskigt lättstartad varje gång och går jämnt och fint.
OM man nu ändå skulle skaffa en ny förgasare, vad kostar en ny?
Postat: fre maj 19, 2006 12:00
av ornet
800 Thunder Series AVS
Tidigare en 600 Performer
Har inga kunskaper om förgasare och ingen i närheten som jag kan diskutera med.
Tyckte dock att Edelbrocken verkade enklare att arbeta med än Holley.
Köpte en Carburator Calibration Kit med munstycke nålar och fjädrar jag tycker det var mycket enkelt att följa instuktioner samt att förgasaren var kanonenkel att arbeta med.
Fördelen är att det inte blir något bensinspill.
Sedan saknas kunskapen med att utläsa färg på stift och hamna rätt i bestyckningen. Men jag tycker jag lär mig hela tiden och med anteckningar så är det lätt att följa förändringar.
Förgasaren var dock helt kalibrerad från fabriken från början.
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... nder.shtml
Pris? 3000-4500 kanske, beroende på modell
Postat: fre maj 19, 2006 13:33
av Sandberg
Rena klippet i så fall mina kostade lite mer, $1400 för 3*2 samt frakt $270 sen kommer förståss tull och moms.
Men vad gör man inte för Bettan.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1268
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1268
Postat: fre maj 19, 2006 18:42
av KrilleN
Ang. priset.
Jag beställde en ny Edelbrock 800 cfm från summit. Den kostade $289.
Vilket blev ca 2400 kr har jag för mig. Sedan frakt ca 700 kr, valde den frakten som var snabbast, alltså UPS, så hade den på exakt en vecka.
Sen tull och moms var ca 860 kr.
Summa: 3960 kr.
Om man kollar vad Hansen Racing tar så tar de 5200 kr, och det är för en Edelbrock 750 cfm. 800an har de inte. Så det blir klart billigare att köpa från usa. Och har man inte brottom så kan man ju spara en del pengar på en långsammare och billigare frakt.
MVH Krille
Postat: fre maj 19, 2006 18:48
av Hagge
Kolla med Persåkers Speedshop också ! Köpte en Edelbrock Performer 600 CFM för ca 3 200 kr.
//Hagge
Postat: fre maj 19, 2006 20:47
av johan lu
Köpte en bestyckad holley 850 av Mats appelgren med modifieringar för min motor. Jag lämnade precis all fakta och Appelgren levererade den nya förgasaren för 7200 kr. Jag valde mellan Holley 850 och 950.950 var lämplig om jag skulle trimma vidare tyckte Mats. Men eftersom det troligen blir en 540 motor med mekanisk kam o pepe estrada axel till hösten när 461 an är innkörd sä blir det en holley dominator 1050.
Som det känns nu.
Mycket vill ha mera!
vette bb 461
Postat: fre maj 19, 2006 23:48
av ornet

Ha, johan lu har hamnat of topic, över 800 cfm så är det inga leksaker längre.
Dav7812
Om förgasaren är ny så beter den sig som de slitna jag haft, mkt typiskt med den där sekundens fördröjning, inte rapp direkt, sedan kom den bra
vet inte vad för fel det är men jag tänkte att någon gång köpa en renoveringssats eller lämna in till dr förgasare.
Men det är alltid svår med utlägg om man inte vet att de är nödvändiga. Hade du haft en äldre förgasare så var det inget att spara på.
Ring speedpro och fråga på pris
Postat: sön maj 21, 2006 13:31
av Dav7812
GBAK eller nån annan som vet.
Vilken tåt är det som styr spolningen? Trodde att det var den blåa och
oranga som sitter utanpå plastkåpan så kopplade dem till nya motorn
men inget händer när jag trycker på spolknappen.
//David
Postat: sön maj 21, 2006 20:13
av gbak
Kommer inte ihåg riktigt, allt är lindat och klart dessutom skarvat någonstans på vägen, och jag vill helst inte bryta upp det.
Har du kollat att du får signal från switchen så att den inte är kass?
Kolla också att du har ordentlig jord till själva switchen, jag saknade jord, så jag drog en extra jordledare som anslöts till konsol plåten.
Jag vill minnas att det är en mörkblå, en ljusblå och en svart ledare som går från switchen.
De där ledarna kan vara omkastade för det går att vända kontakten fel vid switchen.
Funkar torkarna som de skall, med hög och lågfart?
Postat: mån maj 22, 2006 13:55
av Dav7812
Torkarna funkar ganska ok Ska kolla upp det här med jorden. På min så kommer det en mörkblå kabel och en orange kabel som satt utanpå plastkåpan som täcker spolargrejset, den oranga har 12 volt hela tiden så jag antar att det är den blåa som kommer från svitchen och skall ge kontakt med jord när jag trycker på spolknappen.
Postat: fre maj 26, 2006 16:59
av Stingray
Börja med att tuna förgasaren, byt nålar i med 2 steg i taget, mindre nålar, till problemet är mindre eller helt borta...