Sida 1 av 1

batterifel

Postat: ons maj 10, 2006 9:55
av peterfischer
Corvette Sting Ray 1972: Förmodligen kopplades ett hjälpbatteri fel (plus/minus byttes) vilket medförde att
1. innerbelysningen tändes en kort stund och slocknade sedan
2. Nu är allting dött även med rättkopplat färskt batteri
Någon smältsäkring? Var? Vilka skador? Tacksam för hjälp

Batterifel

Postat: lör maj 13, 2006 8:27
av Stugan
Dessa bilar..... har troligtvis samma fel på min -71 . Bilen är tvärdöd ibland . slocknar helt vid körning och man får rulla in till kanten å skämmas m.m Har provat å byta batteri, jordkablar fram å bak, generator.
Men fick ett tips här på sidan att rengöra kontaktstycket som sitter på torpedväggen under vaccumtanken där kabelhärvan går in. Motsvarande sitter en säkringsbox på insidan under instrumentpanelen. Titta efter oxid.
Smörj med elektronikfett. Dra åt bulten ordentligt för att fästa. Kör !!

har kört min nu i ett par dagar å verkar funka , men man vet aldrig.

Eller ??? tacksam för svar fyra ögon ser mer än två....

micke

Re: Batterifel

Postat: lör maj 13, 2006 18:26
av GETWET
Stugan skrev:Dessa bilar..... har troligtvis samma fel på min -71 . Bilen är tvärdöd ibland . slocknar helt vid körning och man får rulla in till kanten å skämmas m.m Har provat å byta batteri, jordkablar fram å bak, generator.
Men fick ett tips här på sidan att rengöra kontaktstycket som sitter på torpedväggen under vaccumtanken där kabelhärvan går in. Motsvarande sitter en säkringsbox på insidan under instrumentpanelen. Titta efter oxid.
Smörj med elektronikfett. Dra åt bulten ordentligt för att fästa. Kör !!

har kört min nu i ett par dagar å verkar funka , men man vet aldrig.

Eller ??? tacksam för svar fyra ögon ser mer än två....

micke
Är det bara motorn som slocknar eller dör allting såsom lysen mm?

Elfel

Postat: tis maj 23, 2006 13:06
av Stugan
Allting dör motorn slocknar , lysen släcks , fläkt stannar osv....

Har fungerat sedan jag skruvade dit kontaktstycket ordentligt men har ej åkt så mycket i bilen p.g.a regn .

har ni något tips... vill ej att detta skall hända igen

Micke

Postat: tis maj 23, 2006 13:44
av peterfischer
Bilen med felkopplat batteri (1972): felet hittades. De var en kraftig smältsäkring som (tur!!!) förhindrade att generatorn strök med när batteriet kopplades fel (polerna byttes av misstag). Det drogs en ny kabel utan smältsäkring, men man satte in en extrasäkringsbox med en 100 Ampere säkring som smälter i fall man kopplar fel igen. Generatorn klarade sig. Nu går bilen utmärkt!
Peter

Postat: tis maj 23, 2006 15:35
av Peter
Kul att det löste sig samt en eloge för att du berättade vad som hade hänt. Det kan ju hjälpa andra i samma sits om dom nu söker bland trådarna. 8)