Sida 1 av 1
GENERATOR KOPPLINGAR.
Postat: tor maj 04, 2006 21:29
av STINGRAY454
Hej på er, kopplade in en gammal orginal AC/DELCO generator på Vette -71 idag, den har legat i ett kallförråd ca:5år, Det kom en snygg rökpelare ur den när jag vred på tändningen,
Bilen har stått väldigt länge den med & elsystemet såg slutet av sina bästa dagar före -80 talet...
Jag har en flång ny DYR 140amp generator som jag hade tänkt sätta dit senare, men hade tänkt starta upp med denna gamla orginal generator för att kolla så att allt fungerade först osv. (För att undvika sådant här).
Nu undrar jag om det var fel på den gamla generatorn eller om det kan vara så att det är felkopplat till den, eller att kablaget är boven,
Vill ju INTE steka den nya generatorn åxå...
Överst på generatorns baksida har jag en jordkabel,
Till vänster på sidan 2st flatstift,
Nedre Polen märkt "Bat",
Är intresserad av allt gällande inkopplingen, vart det skall vara ström & när osv, vart kablarna/funktionen går etc, (Vet det mesta TROR/TRODDE jag men tar gärna en koll på det, så att jag ev, inte fått nåt om bakfoten).
& i synnerhet om de där 2 flatstiften på sidan, vad är de till & skall det ligga ström på båda med tändningen påslagen osv.
Nån som har lite bättre koll på detta ?.
MVH,
Postat: tor maj 04, 2006 22:08
av gbak
Så här sitter flatstiften på min -71:a
VS= Vit/Svart och S= Svart
Med det elschemat som jag har så skall den svarta gå till jord och den vit/svarta skall gå till ampere mätaren.
Om jag lyckats tolka elschemat rätt så kommer det in +12V till amperemätaren och det är kanske inte helt omöjligt att det säger poff om du växlar dessa.

Postat: tor maj 04, 2006 22:20
av gbak
Min svarta går dock INTE till jord när jag nyss pep den, enligt mina bägge scheman så skall de göra det, märkligt???
Jag är dock ganska säker på att V/S skall gå till ampermätaren iallafall.
Postat: tor maj 04, 2006 22:23
av Peter
Ere inte så att Svart/vit ska till Ampmätaren samt att den svarta är till ACC läget,dvs förmagnetisering av spolen?
Svart/vit går väll,tillsammans med Röd, till Tut-relät och där går svart/vit vidare till Ampmätaren via kontakten på torpeden och den röda till startmotorn.
http://www.autozone.com/servlet/UiBroke ... 20539a.jsp
Postat: fre maj 05, 2006 10:01
av STINGRAY454
Tack för all respons.
Kom just att tänka på att den nya 140AMP generatorn jag har kan kopplas in med en sladd bara, då den har båda inkopplingsmöjligheterna, dvs, orginal eller enkel-laddkabel bara.
Om jag gör på det sättet så slipper jag ju detta ovanstående bekymmer helt oavsett var felet ligger.
Enligt rekomendationerna så skall man även dra en helt ny laddkabel från generatorn till batteriet som är en riktig grovsing för orginalkablaget klarar inte amperen från en sådan här.
Det som är lite tråkigt är ju att man då åxå blir utav med funktionen på orginal amperemätaren på köpet, hade jag inte tänkt på tidigare, gillar inte att ha "döda" mätare i bilen, (Har ju varvräknaren & klockan döda redan sen tidigare),
Men amperemätaren skall ju kunna klara den laddströmmen som generatorn kan leverera som max efter som laddkabeln skall gå däröver? eller??, & byter man upp sig till en 140AMP:are så är det väl helt kört på den fronten, även de flesta eftermarknads ampmätarna går väl bara till 60AMP dessutom,
Har för mig att jag sett nån digital som har upp till 250AMP kapacitet, men då var det typ en sån där "styling" autometer som inte passar mig/mina övriga autometers istället (Sport-Comp är de övriga), & man vill ju inte ha en ensam mätare med nåt neon-blått japs-stylingsken från direkt.
Är det nån av er som kopplat in en "one wire" generator, var det nåt man skall tänka på isf, ?. Verkar ju vara bara skitenkelt iaf.
Är det nån av er som kopplat in en hög-amp:s generator 100+AMP eller mer, hur gick det, har ni några tips/råd eller dyl, hur blev det med amperemätaren ?.
MVH,
Postat: sön maj 07, 2006 7:02
av GETWET
Inte alls hemma på generatorer......men för två år sedan bytte jag gen i vanen. Fick tag på en 90amp med samma fästen och kopplingar så det var bara att montera på. Kostnaden var ynka 1900 med den gamla i inbyte. Och vad jag kan se så är det samma typ, fästen och alltihop som sitter i corvetten så det måste gå där också.
Så nog finns det gen med mer amp än 60.
Postat: sön maj 07, 2006 10:58
av STINGRAY454
GETWET skrev:Inte alls hemma på generatorer......men för två år sedan bytte jag gen i vanen. Fick tag på en 90amp med samma fästen och kopplingar så det var bara att montera på. Kostnaden var ynka 1900 med den gamla i inbyte. Och vad jag kan se så är det samma typ, fästen och alltihop som sitter i corvetten så det måste gå där också.
Så nog finns det gen med mer amp än 60.
Ja jag har ju en på 140AMP alltså

.
Postat: sön maj 07, 2006 23:14
av GETWET
STINGRAY454 skrev:GETWET skrev:Inte alls hemma på generatorer......men för två år sedan bytte jag gen i vanen. Fick tag på en 90amp med samma fästen och kopplingar så det var bara att montera på. Kostnaden var ynka 1900 med den gamla i inbyte. Och vad jag kan se så är det samma typ, fästen och alltihop som sitter i corvetten så det måste gå där också.
Så nog finns det gen med mer amp än 60.
Ja jag har ju en på 140AMP alltså

.
Oki, missade att du skrev ampmätare upp till 60amp, tolkade som att det vore generatorer upp till 60amp, fel av mig.
Nyfiken är man dock varför du ska ha 140 amp, är det till en husbil eller?

Postat: sön maj 07, 2006 23:31
av STINGRAY454
Blir en MASSA strömförbrukare på kärran, bara elfläktarna kommer att ta ca: 60amp när de går max, sen e det bara å räkna ihop förbrukningen på allt det andra, å gör man de så kommer jag gott å väl över 140amp, men oftast så andvänds ju inte allt samtidigt så den skall nog räcka till.