Sida 1 av 1

Toe in

Postat: tor mar 30, 2006 10:57
av Johan Fräjdin
Har precis köpt en sådan här:

Bild

för att ställa in caster/camber, men nu måste jag även bygga någon anordning för att mäta toe-in.
Någon som har några tips att dela med sig av?
Det är ju en fördel om man kan göra alla mätningar utan att behöva ha någon som hjälper till med att hålla i eller dyl.

Postat: tor mar 30, 2006 11:44
av Frasse
Toe in är det lättaste att ställa, räcker med ett stålmåttband.
Men du,
det där var en mysko pryl.
Hur funkar den, var köpte du den, vad kostade den osv...?
//Frasse

Postat: tor mar 30, 2006 13:16
av Johan Fräjdin
Jo men var skall du sätta måttbandet?
Det finns ju lite olika varianter med plattor som man sätter på hjulet med en lite skåra för att hålla måttbandet tex. Eller nån slags linjal med rörliga armar man sätter mot utsidan av hjulet.
Hur gör man med bara ett måttband, om man är själv i garaget?

Det jag har köpt är en sk "caster/camber gauge". Antingen gängar man fast den på spindelbulten, eller som i mitt fall så är det en magnet man sätter mot spindeln. Den har ett urtag för spindelbulten, och diametern är sådan att den passar innanför fälgens mittenhål.
Den sitter alltså vinkelrätt ut från hjulet, och så mäter man caster och camber med ett "vattenpass".
(Har dock inte testat den än skall tilläggas)
Köpte min ny på Ebay från någon speedshop i USA, tror jag betalade 1100-1200:- med frakt och moms.

Tillverkaren heter Longacre, kolla in www.longacreracing.com så finns det lite mer info.

Postat: lör apr 01, 2006 18:38
av Börje
Hej

Toe-in är lätt att ställa in. Bara två 'snören' längs bilen och så mäta.
Titta in på www.rejsa.nu. Där finns massor av info om detta, av killar som kan och kör sina bilar ordentligt.
Rekommenderar också Göran Malmbergs Väghållningsbok om man vill tränga lite djupare i ämnet.

mvh
Börje

Postat: lör apr 01, 2006 21:28
av Johan Fräjdin
Börje skrev:Toe-in är lätt att ställa in. Bara två 'snören' längs bilen och så mäta.
Hm, detta får du nog förklara lite närmare?
Jag vet vad jag skall mäta, det är hur man praktiskt går till väga som jag funderar på. Om du använder snören så skall väl de ligga tvärs bilen? Var sätter du mätpunkterna?


En annan fråga, hur bär man sig åt om man vill centrera styrningen, skall man försöka hitta en centrumlinje på bilen för att sedan kunna mäta toe individuellt på varje sida?

Postat: sön apr 02, 2006 9:07
av 2QIK4U
alltid kul att göra saker själv,,,dock tror jag Du uppnår bäst resultat genom att lämna in Din bil till en firma som gör 4-hjulsinställningar.

Jag har gjort det på alla mina Corvetter de sista 15 åren,,,,,toknöjd och väl värt pengarna,
Min gatvette ställer vi inför varje säsong och då har vi inte kört 100 mil mellan gångerna ens.


Du borde värdera din tid och slutreultatet mer
mvh R

Postat: sön apr 02, 2006 9:33
av Börje
Hej igen

Robert har (kanske?) rätt men det är kul och lärorikt att göra själv. Vill man seda testa flera olika inställningar blir det dyrt utan känningar i branshen.
principen är två långa snören parallellt på varje sida av bilen.(även parallellt med bilen)
Jag anväde fyra pallbockar och rätsnöre. Lite pill är det, inte samma spårvidd fram och bak. Snöret i höjd med naven och bilen på marken.
Sedan fram med skjutmått och mäta både fram och bakhjul.
Ställ ratten rakt och ta varje sida för sej, tänk på att angivna värde är den totala toe-in.
bra tråd http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... julvinklar
jag har också skaffat en sån här för camber och caster
http://www.intercomp-racing.com/detail.cfm?ItemID=173
Använder denna metod även på familjebilarna.
Hoppas detta hjälper

mvh
Börje

Postat: sön apr 02, 2006 9:41
av Johan Fräjdin
2QIK4U skrev:Du borde värdera din tid och slutreultatet mer
Det är det jag gör. När det gäller att lägga ner tid och noggrannhet på min egen bil litar jag mer på mig själv än nån tjomme på en däcksverkstad som har bråttom att gå på lunch.

Postat: sön apr 02, 2006 11:10
av 2QIK4U
klokt Johan!
Du känner bäst till hur folk jobbar i dina trakter.

Gör Du det på rätt ställe här uppe får Du en datautskrift som talar om vilka inställningar Du erhållit och kan lätt jämföra om de är som Du gav order om när Du lämna in den.

Hur ställer Du toe in på bakaxeln hemma?

Känns det inte riktigt bra då Du experimenterat klart kan Du höra av Dig så ska jag ge Dig 3 adresser i Sthlm Du garanterat inte möts av såna mekar Du beskriver.
Erfarenheten visar var man kan lämna in,,,och var man kan jobba själv


mvh R

Postat: sön apr 02, 2006 11:41
av M Nordin
Måste faktisk hålla med Robban här... :D Ställa hjulvinklar själv känns lite som att uppfinna hjulet igen :wink: Lite som att köpa alla mätverktyg som åtgår för att renovera en motor istället för att ta det till maskinfirman som har det som levebröd och i alla fall gör det mkt billigare än verktygskostnade + att de förhoppningsvis vet hur man mäter. Men visst smaken är som baken...

MVH

MN

Postat: sön apr 02, 2006 13:03
av Johan Fräjdin
Jag har kollat med fyra firmor lokalt: En däckverkstad som visserligen har mycket bra service, men de hade ingen utrustning. Ytterligare en däckverkstad som tillhör en stor kedja, men de hade likförbannat ingen utrustning. Verkstaden som servar min vardagsbil (Saab Aero, märkesverkstad), de har viserligen avancerad utrustning för hjulinställning, men de hade ingen aning om hur man lägger in hjulvinklar som inte var förprogrammerade (dvs älder bilar) i datorn!!!
Och slutligen en verkstad som trodde att de skulle klara av det om de bara kunde få upp Corvetten på rampen till mätutrustningen. När jag kom tillbaka efter en vecka hade de dock inte haft tid att försöka än, så tack och hej!
Visst fattar jag att det finns firmor i Stockholm som man kan anförtro att fixa hjulinställningen på en C3, men det känns nte riktigt aktuellt att köra 60 mil (eller ens 10 mil) för detta då man kanske vill testa med andra vinklar om man inte blir nöjd eller göra om inställningen när man bytt däck.

Hursomhelst nu har jag redan införskaffat en Caster/Camber mätare, och frågan i tråden handlade om hur man enklast mäter toe.

Börje,
Tack för tipset, fattar nu hur du menar. Blir det inte svårt att mäta mot ett snöre som hänger i luften? (Såvida det inte är en ståltråd eller dyl som är extremt hårt spänd). Kollade lite på sidan du tipsade om, och här finns ju en manick liknande den jag efterfrågar+en annan variant med laser:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... sc&start=0

Postat: sön apr 02, 2006 17:09
av Frasse
Hej igen, länken till BMW-killens hembyggda grunka var toppen. Den skall jag apa efter. Ut på jakt efter alu-profiler bara.
Att mäta med måttband förefaller rena stenåldern i jämförelse.
//Frasse

Postat: sön apr 02, 2006 17:44
av Börje
Hej igen

En fundering bara. Om man skall kolla bak så måste ju toe-in vara lika
på höger och vänster. Annars går bilen som en pinknödig hund. Fram har det ingen betydelse eftersom hjulen är vridbara för att kunna styra.
Ett verktyg som består av aluminiumprofil och två vinklar blir svår att få exakt vinkelrät mot bilens längdriktning.

mvh
Börje

Postat: sön apr 02, 2006 19:26
av STINGRAY454
2QIK4U skrev: Min gatvette ställer vi inför varje säsong och då har vi inte kört 100 mil mellan gångerna ens.
mvh R
Tjenare Robban, jag undrar om du vet hur jag skall ställa in bakvagnen, alltså vilka vinklar & grader etc, du har ju hållt på ett tag nu med åka fort Vettar, All info jag hittar är baserad på väghållning, det jag är ute efter är ju istället maxfäste för streetracing... :?

Har inte hittat någon info av detta :( , men kom precis på att du kanske vet en hel del på den fronten & jag antar att det bara är du & jag på detta forum som vill ha det här "Hugget" du vet (Med din Birca bil) å inte är intresserad utav "rondellhastighetskapaciteten" i övrigt :lol:

MVH,

Postat: mån apr 03, 2006 8:55
av 2QIK4U
Bäste MVH..... :lol:

det är inte bara bakvagnsinställningen som påverkar,,,hela chassieset-upen påverkar.
Vad för däck?
höjd ovan backen på tyngpunkten?
manuell/aut?
viktfördelning?
fäste på gatstumpen Du ska köra?
startvarv?

mmmm

men en liten vinkling i rät riktning kan vi säkert skaka fram....kanske,,,,
tänkte Du stå i filen brevid?? :evil:

mvh R

Postat: mån apr 03, 2006 8:57
av 2QIK4U
material i busningar?
stötdämpare?
har Du bumpstops?? isf hur långt har Du sänkt dem?
mvh R

Postat: mån apr 03, 2006 15:09
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:Bäste MVH..... :lol:

det är inte bara bakvagnsinställningen som påverkar,,,hela chassieset-upen påverkar.
Vad för däck?
höjd ovan backen på tyngpunkten?
manuell/aut?
viktfördelning?
fäste på gatstumpen Du ska köra?
startvarv?

mmmm

men en liten vinkling i rät riktning kan vi säkert skaka fram....kanske,,,,
tänkte Du stå i filen brevid?? :evil:

mvh R
Jag tar det på PM då så slipper vi bomba tråden aldelens :lol: