Sida 1 av 1
oljetrycksmätare
Postat: ons okt 22, 2003 22:55
av Fredriksson
Hej!!!
har problem med min oljetrycksmätare, trodde först det var det var tryckslangen som veckat sig och bytte den mot en ny.... men det funkade inte..... jag hade en liknande mätare liggandes med samma anslutning... provade och det funkade.... kan den bara ha satt sig?... den läcker nämligen inte och så avancerad uppbyggnad bör det ju inte vara....
nån som har nån teori vad som kan vara galet...?
i övrigt är jag ny här på forumet och stolt ägare till en -71:a med 454 LS5 och manuell...
Mvh Magnus
Postat: fre okt 24, 2003 0:07
av Björn Leidelöf
Mekaniska oljetrycksmätare (och givare med för den delen) innehåller oftast ett tunt membran som påverkas av oljetrycket. Membranet i sin tur påverkar någon form av hävarm som i sin tur påverkar nålen.
Nåja, oljesystem ger ofta ett mycket "orent"/pulserande oljetryck så för att inte knäcka givare osv. så är inloppshålen i givare och instrument väldigt små (= dämpar pulsationerna), dvs. det är inte helt omöjligt att dessa täpps igen. Det andra relativt vanliga felet är att membranet går sönder. Jag gissar att mätaren är konstruerad så att inget oljeläckage sker även om membranet går sönder.
Oavsett vilket så gissar jag att det inte är lätt att göra någonting åt det. Enligt Chevrolets servicemanual så är inte instrumentet reparerbart.
Mvh, Björn
Postat: fre okt 24, 2003 11:24
av Erik
Jag hade exakt samma problem med oljetrycksmätaren som dig, och var ganska orolig ett tag eftersom den knappt gav något utslag alls. Så jag plockade ut den och gjorde en ordentlig undersökning.
Som Björn beskriver här ovan så finns det en "aktiv" del som gör utslag på grund av oljetrycket. Vet inte om jag skulle kalla det för ett membran, men i alla fall, den delen är en böjd, ihålig metallplatta som går nästan ett helt varv på baksidan av mätaren. När oljan pressas in i denna platta så rätas den ut mer eller mindre beroende på hur högt oljetrycket är från motorn. Ungefär som en ballong som rätar ut sig när man blåser in luft i den. Denna platta är sedan fäst vid mätaren med en liten metalltråd och pressar på nålen så att den ger utslag.
Om man vill testa om mätaren fungerar när man har den loss så går det troligtvis om man kan fästa den mot någon form av tryckanordning där man kan mäta vätsketrycket. Det går INTE att få den att röra sig med hjälp av någon enkel tryckluftsanordning modell cykelpump. Trycket som krävs är för högt.
Konstruktionen är såpass enkel att den nästan inte kan gå sönder, däremot kan den sätta igen. Om du tar loss den och blåser rent den med tryckluft eller försöker skölja ur den med vatten och blåsa så kan det också gå. Det är heller inte säkert att man kan se att mätaren är igensatt, trots att den är det.
Skulle också vilja påpeka att om metallplattan skulle börja läcka så kommer det troligtvis faktiskt att sippra in en del olja runt mätarna. Därför kan det vara bra att kontrollera att kopparanslutningen från slangen till mätaren håller ordentligt tätt när den sitter på plats.
Jag hade som sagt var exakt detta problem, och efter att ha haft loss den och gjort rent den så fungerar oljetrycket perfekt.
Postat: fre okt 24, 2003 18:28
av Peter
Kolla så att du inte har en massa smuts i anslutningen till blocket.

Postat: lör okt 25, 2003 15:52
av Fredriksson
tackar för tipsen...