Sida 1 av 2

Motorbyte!!!

Postat: sön feb 12, 2006 22:17
av Fredriksson
ska ur med min 454:a inom kort, men har tajt med tid eftersom jag bara har en helg på mig att byta till min nya 468:a... nån som har erfarenhet av motorbyte av bigblock med manuell, räcker det med att ta ur kyl, bort med huven och lite annat, typ fördelare, vattenpump för att lirka ur den... hade ju ett ruskigt problem när jag bytte kopplingen eftersom jag har fast växellådsbalk... smarta tips mottages varmt...

mvh Magnus Fredriksson

Postat: mån feb 13, 2006 1:23
av Stingray
Börja med att släppa på växellådsfästet, kardan och allt till växellådan, ta ner växellådan, den går att lirka ner medan motorn är kvar. ha en domkraft under bakre delen av tråget bara, på motorn, sen är det lätt att släppa motorfästen o lyfta i. Lyft tillbaka i omvänd ordning

Tommy

Postat: mån feb 13, 2006 7:25
av 2QIK4U
1 timme ut 2-3 timmar i

Självföredrar jag att ta ur motor/låda som en enhet.
om man är van så en helg räcker gott!
mvh R

Postat: mån feb 13, 2006 14:48
av Fredriksson
hmm... vilket ska jag välja... :lol: ... går det få ur hela paketet säger du quick...?... känns nästan som det är lättare, men det kanske är duktigt trångt också eller?..

Postat: mån feb 13, 2006 15:07
av 2QIK4U
Ta bort remskivan fram och vxl spaken från lådan,,,ha gärna med nån kompis som hjälper med en extra hand så är det lugnt
mvh R

Postat: mån feb 13, 2006 15:18
av Fredriksson
2QIK4U skrev:Ta bort remskivan fram och vxl spaken från lådan,,,ha gärna med nån kompis som hjälper med en extra hand så är det lugnt
mvh R
tackar.. det låter ju inte så krångligt som jag tycker det ser ut i det lilla hålet till motorrum :D ... är ju van vid smallblock och stora motorrum, där man kan hoppa ner i motorrummet och stänga efter sig å meka i lugn o ro.. :lol:

Postat: mån feb 13, 2006 17:53
av Stingray
Det är inte så krångligt och det är nog lättare att ta hela paketet, jag gör dock aldrig det själv för att hela paketet blir längre och tyngre och jag aldrig litar på motorlyftarnas kapacitet eller på att balansen är tillräckligt bra för att inte lådan ska skrapa i fronten när man kör iväg grejerna bakåt från bilen.

Smaksak alltså :)

Postat: mån feb 13, 2006 21:24
av STINGRAY454
Javisst tänk på att du skall ha riktiga grejjer innan du sätter igång med detta :idea:

Postat: mån feb 13, 2006 21:33
av Fredriksson
jag är alltid försiktig... det är därför jag frågar mig fram :D ..... ett litet problem till som jag funderar på, jag har ett större typ Moroso tråg till den nya motorn.... hörde med en Chevelle ägare med bigblock som hade problem med att tråget varför stort, och det inte gick å vinkla in motor å växellåda ihop, utan fick sära på det försig... nån som vet?

Postat: mån feb 13, 2006 22:54
av 2QIK4U
det är bara en fråga om HUR mkt Du tvingas vinkla den då......allt går

Postat: tis feb 14, 2006 11:21
av Stingray
Sen kan du få problem med styrlänkaget om du har större tråg....

Postat: tis feb 14, 2006 11:33
av Börje
Hej

Använder en sån här. Tycker den funkar bra för att 'tilta' med.

Bild


/Börje

Postat: tis feb 14, 2006 21:59
av Fredriksson
den mackapären såg trevlig ut, var skaffar man en sån?

Postat: tis feb 14, 2006 22:02
av Peter
Tror bla Jula har en liknande i sitt sortiment.

Postat: tor feb 16, 2006 9:50
av STINGRAY454
Peter skrev:Tror bla Jula har en liknande i sitt sortiment.
Ja jag köpte min där iaf, billig åxå, men den var lite för kort för min smak men det gick ju ändå iof.

Postat: fre feb 17, 2006 0:51
av Blueray
skulle plocka ur min motor idag, utan lådan, men jag antar att de satt i motorn tilsammans med lådan och därmed dragit bultarna mellan motor o låda väldigt hårt, hur ska jag bära mig åt tycker ni? kommer ju ej åt så värst bra.. speciellt inte den andra underifrån på vänster sida...

Postat: fre feb 17, 2006 2:52
av Stingray
Lossa växellådsfästen, kardan mm o tippa motorn bakåt, ha en domkraft under tråget med något mjukt mellan så kommer du åt bultarna.... Lååååång förlängare till spärrskaftet bara :)

Postat: fre feb 17, 2006 7:44
av Peter
Stingray skrev:Lossa växellådsfästen, kardan mm o tippa motorn bakåt, ha en domkraft under tråget med något mjukt mellan så kommer du åt bultarna.... Lååååång förlängare till spärrskaftet bara :)
Ha koll på fördelaren bara..

Postat: fre feb 17, 2006 12:40
av Blueray
då vart de ju genast mkt jobbigare : ) ska ändå byta bakaxelklumpen så då måste jag ju lossa kardan i vilket fall... en annan fråga, kan man sprutlacka detaljer med hammarlack?

Postat: fre feb 17, 2006 12:47
av 2QIK4U
dte går säkert,,,men det är knappast vackert...

Postat: fre feb 17, 2006 14:33
av Blueray
så vad rekomenderar du då? hade en burk hemma o jag köpte mig en färgspruta igår... : )

Postat: fre feb 17, 2006 16:23
av ornet
Hammarlack :twisted:
Suveränt i miljökatastrofområden som tär aggresivt på metall.
Har två "renoverare" i garaget som rivit ned hela fronten på två mycket fina sextiotalare och målat alla detaljer blank svart hammarlack. ALLT, innerskärmar, huv, ram och smådetaljer.
Motivering: För att det inte skall rosta sönder = seriös renovering, inget slarv. Sen tyckte det var ganska snyggt också :oops:
En bil som står i värmegarage hela året förutom 200mil där de mesta går till konsum :shock:

Tänk den gången nån skall försöka återställa detta. Värdestergring?... Not!
Förresten ska du nog inte spruta i närheten av bilen då om jag inte tar fel så innehåller Hammarlacken Silicone. Om du sen skall få en lack på bilen blir det problem.

Ursäkta min negativitet, men tycker nog att vad som helst annan färg gör det bättre :)

Postat: fre feb 17, 2006 17:14
av 2QIK4U
sorry! tar tillbaks det där om Du menar svart hammarlack.... trodde du menade sån där spräcklig hammarlack som gjorde det företaget kännt på 60-70talet med sin gråblå flakefärg,,,
vanlig svart går bra
mvh R

Postat: fre feb 17, 2006 18:10
av vett74
håller på å målar upp min framvagn med helsvart hammarlack verkar bita fast fint 8)

Postat: fre feb 17, 2006 18:39
av Blueray
då va jag inte helt fel ute och cyklade ändå : ) förresten, är det lättast att lyfta ur moton med lyften på sidan eller är framifrån att föredra? och måste jag verkligen ta bort kylaren? det känns som det skulle kunna gå ändå...

Postat: fre feb 17, 2006 19:46
av 2QIK4U
Ta bort kylaren,,,billigare så...
mvh R

Postat: fre feb 17, 2006 21:22
av Blueray
nä du, stod i 4 timmar nästan still på powermeet i somras, de enda som blev varmt var fötterna från headerserna : )

Postat: lör feb 18, 2006 17:14
av Terner
Börje skrev:Hej

Använder en sån här. Tycker den funkar bra för att 'tilta' med.

Bild


/Börje
Helt klart oumbärlig, fäst kedjorna i topparnas fram/baksida så får du perfekt balans. Pillade ut/in min 454 med TH400 på så sätt. Koppla den till en tryckluftdriven mutterdragare så går det ännu lättare.

Glöm inte att du måste ha en motorlyft med låååång arm bara !!! Det är en bra bit in från fronten dit motorn ska ner.



/Terner

Postat: sön feb 19, 2006 17:05
av 2QIK4U
Kul att se hur välutrustade alla är,,,som fattig har jag fått klara mig med ett gammalt säkerhetsbälte( från baksätet på min första Camaro) som jag använder än i dag- oumbärligt för mig.
Har lyft ca 200 maskiner i det genom åren. Hållbart, snabbfäste och gratis.
Lyfter man bara motorn tar man främsta headersbulten på ena sidan och den bakersta på andra sidan.

Lyfter man motor och låda tar man bakersta på ena sidan och 3 bakifrån på andra sidan( varierar lite beroende på material i toppar och desssa angivelser avser bara Big block .....vilket antagligen är det enda vi talar om här inne va??...*blink*
mvh R

Postat: sön feb 19, 2006 21:51
av Fredriksson
2QIK4U skrev:Kul att se hur välutrustade alla är,,,som fattig har jag fått klara mig med ett gammalt säkerhetsbälte( från baksätet på min första Camaro) som jag använder än i dag- oumbärligt för mig.
Har lyft ca 200 maskiner i det genom åren. Hållbart, snabbfäste och gratis.
Lyfter man bara motorn tar man främsta headersbulten på ena sidan och den bakersta på andra sidan.

Lyfter man motor och låda tar man bakersta på ena sidan och 3 bakifrån på andra sidan( varierar lite beroende på material i toppar och desssa angivelser avser bara Big block .....vilket antagligen är det enda vi talar om här inne va??...*blink*
mvh R
här pratar vi Bigblock... övriga motorer behöver man väl ingen lyft för... :lol: