Sida 1 av 1
Laga sprickor i karossen, vad använda ?
Postat: lör feb 11, 2006 17:05
av Hagge
Kan ngn tipsa om vad man ska använda för att laga (små) sprickor i karossen ?
Tänker ev förbereda för lackning i vår..
Duger det med vanligt glasfiberspackel från Biltema eller rekommenderar ni ngt speciellt dundermedel ?
//Hagge
Gör rätt från början!
Postat: lör feb 11, 2006 18:52
av 62an
Är det riktiga sprickor duger inte glasfiberspackel. Då spricker det bara igen. Corvettekarossen utsätts för stora påfrestningar när man kör. Ramen flexar och karossen med den. För att man ska vara säker på att lagningarna håller, måste man göra på rätt sätt.
VÄLDIGT kortfattat, så sågar man upp sprickan med ett sågblad hela vägen till sprickans slut. Detta för att ta bort spänningarna i sprickan. Därefter ska baksidan slipas upp ordentligt så att ny polyester och glasfiberväv fastnar. Sedan limmar man på två till tre lager väv och polyester på baksidan. Var noggrann! Detta skall härda ordentligt. När det är klart slipar man ner sprickans framsida ända ner till den nya lagningen. Därefter gör man likadant på framsidan. Använd inte för stora bitar väv. Lägg på ett par lager här också och låt härda. Slipa sedan ner lagningen till rätt nivå och forma den. Spackla, prima och lacka. Eckler's har en DVD med instruktioner. Jag har den också och kanske kan låna ut den.
Mycket små sprickor kanske kan lagas med glasfiberspackel, men risken finns att de kommer tillbaka. Kanske är det bara lacken som spruckit? Då räcker det kanske med spackel.
Polyester och glasfiber finns t ex på Jula (Plastic Padding) och på Biltema. Jag tycker mig ha märkt att Plastic Paddings polyester är betydligt bättre, men smaken är ju som baken. Biltema har däremot glasfiber billigt.
VIKTIGT!!! Beroende på årsmodell, så ska man använda antingen polyester eller epoxy(?). Man får inte använda fel material. DÅ fastnar det inte. Polyester var det 53-73 tror jag och därefter den nya metoden. Kolla upp detta!! Någon som vet säkert?
Postat: lör feb 11, 2006 20:18
av Frasse
Vet inte det här med årsmodeller. Men karossen är byggd av glasfibrer och någon form av plast (polyester?).
Hursomhelst har jag fått mig berättat följande:
Ett uthärdat polyesterlaminat kan man inte lösa upp igen, detta betyder att alla reparationer man gör är en form av "lim-lagningar". Man måste vara noga med att slipa och att tvätta (aceton). Samtidigt skall man vara noga med att få stor "limyta". Man skall alltså slipa ned skarvarna i ett förhållande 10:1, är materialet 2mm tjockt skall skarven vara minst 20 mm lång.
Polyesterplast är billigt hos bilema, ännu billigare hos båtbyggaren som har det i 200 l fat. Han har mattor också. Det duger för att reparera en bilkaross eller en båt.
Båtbyggarn har även något som heter limspackel, tjock dynga som fungerar både som lim och spackel. Bra om man skall limma glasfiberdelar, man behöver inte vara så noga med limfogarna. Limmet fyller bra.
Epoxi är det tunga artilleriet, besvärligt att arbeta med (kräver exekta blandningsförhållanden och temperaturer). Vidhäftningen försiggår på molekylnivå, därav styrkan. Sedan skall man använda skyddsutrustning, det är inte hälsosamt.
Ungefär hit hann "professorn" innan jag flydde skrikande. Har själv använt båtbyggarns prylar till min bil. Tiden får väl utvisa hur det gick...
//Frasse
Postat: lör feb 11, 2006 20:57
av Stingray
Det är inga problem att använda glasfiberspackel till att laga sprickor med, vad du måste tänka på är att få bort sprickan, du slipar som ett "V" in i karossen där sprickan är. Jag har både bytt en skärm och bytt fronten och använt glasfiberspackel, kört 2500 mil i alla väderförhållanden och det har inte spruckit.
Däremot sjunker spackel så du ska spackla så långt från en lackering som är möjligt.
Titta på
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ar ... der_se.htm och FRÅN o MED bild 14.
Tommy
Postat: sön feb 12, 2006 0:57
av 62an
Glasfibermatta och polyester är nog den hållbaraste metoden. Trots att det kan hålla med spackel i vissa lägen. Tänk på att om sprickan uppstått spontant, så beror det säkert på att stället är utsatt för stress. Då ska man laga med matta och plast.
Om sprickorna är små och har uppstått p g a yttre påverkan, så kanske det inte är lika viktigt, utan glasfiberspackel kan vara ok. Och det går ju lite snabbare. Så kanske det är i ditt fall.
Ett bra sätt att se skillnaden i hållfasthet, är att ta tre lager glasfiber och dränka in dem i polyester och därefter pressa ur luften med en aluminiumrulle. Låt härda. Tag sedan glasfiberspackel och lägg ut i ett lika tunt skikt på t ex ett papper. Låt härda.
Försök att bryta av provet gjort av glasfiberväv och polyester. Försök sedan att bryta av glasfiberspacklet. Skillnaden i hållfasthet märks omedelbart. Samma skillnad i hållfasthet finns i din lagning.
Annars kan du beställa den här:
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... t%5Fid=227
Postat: sön feb 12, 2006 11:06
av 62an
Stingray skrev:Det är inga problem att använda glasfiberspackel till att laga sprickor med, vad du måste tänka på är att få bort sprickan, du slipar som ett "V" in i karossen där sprickan är. Jag har både bytt en skärm och bytt fronten och använt glasfiberspackel, kört 2500 mil i alla väderförhållanden och det har inte spruckit.
Däremot sjunker spackel så du ska spackla så långt från en lackering som är möjligt.
Titta på
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ar ... der_se.htm och FRÅN o MED bild 14.
Tommy
Tommy, du har väl använt limskenor och glasfiberlim vi bytet av front och skärm? Det är väl bara fogen som spacklats efteråt?
Postat: sön feb 12, 2006 12:57
av Stingray
ja det är bara fogen i skärmen, men i fronten är det bara spackel, naturligtvis med matta bakom men nu antog jag att frågarens sprickor inte var genomgående.
Jag håller med om att det så klart blir starkare med den metoden du angav men att den kanske inte är nödvändig i alla lägen. Vill man vara säker på att den håller under lång tid så är din metod att rekommendera.
Postat: sön feb 12, 2006 13:25
av Hagge
OK !
Tack ska ni ha för mycket bra svar, nu vet jag hur jag bör fixa både små och stora sprickor !
Kanon !!
//Hagge
Postat: sön feb 12, 2006 13:26
av 62an
Ja, man måste nog se sprickorna för att säga säkert. Jag tänkte mest på genomgående sprickor, vilket jag hade i mina hjulhus.
Men Hagge har nog fått koll på läget nu tror jag...

Postat: sön feb 12, 2006 15:23
av Hagge
62:an, Tommy och Frasse,
jag har koll på läget

Inser att jag måste undersöka hur djupt sprickan går (hö framskärm från dörrkanten ca 7 cm längs limfästet).
Beroende på hur sprickan ser ut så kommer jag nog att förstärka med glasfiberväv på baksidan för att slipa ny sprickbildning. Det är ju lite trist om det uppstår efter omlackning !
Antingen gör jag underjobbet själv och låter en lackeringsfirma göra lackeringen (billigare ?) eller så låter jag lackeringsfirman göra hela klabbet (dyra alternativet, har fått prisuppgift från en seriös lackfirma om ca 30 lopper exkl. moms för detta !!)
//Hagge
Postat: sön feb 12, 2006 16:14
av Keller
jag har fått pris på 10-12 tusen på lack exkl. förarbete.. med förarbete skulle det gå på 25-30 tusen ungefär..
jag har ju hjälp med förarbetet på min, så jag klarar ju mig med det billigare alternativet..!
Postat: sön feb 12, 2006 16:32
av Hagge
Jaha, ok, då har man en liten uppfattning om vad det går loss på om man gör förarbetet själv.
Är nog värt att försöka sig på förarbetet, går nog bra om man är noggrann
//Hagge
Postat: sön feb 12, 2006 16:40
av Keller
du kanske kan göra en deal med lackeraren om att du gör förarbetet, men om han märker något innan han lackar så får han fixa det? så har iaf jag kommit överrens med han som ska göra min..
Postat: sön feb 12, 2006 18:04
av sh454
Glöm inte gelcoaten på lagningarna och ev framslipad rå glasfiber,det måste tydligen på sånt för att det ska bli ett långvarigt bra resultat.Det finns inga genvägar vad jag vet

Stefan