Sida 1 av 2
Damaskus till diffbalk?
Postat: sön jan 22, 2006 19:36
av frisk
Hej har nu äntligen fått loss balken efter att ha borrat bort dom gamla damaskerna. Men det sitter en massa rester kvar på alu-pelarna(?). Hur får man lättast bort resterna? Och vad ska jag sätta dit för nya varianter?
Postat: mån jan 23, 2006 8:02
av 2QIK4U
OM det är de sakerna jag tror det är - Aluminium....fast det hade Du kunnat utan borra en massa
mvh R
Postat: mån jan 23, 2006 8:13
av frisk
???
Postat: mån jan 23, 2006 9:24
av 2QIK4U
OK...bäst att börja i andra änden då...VAD är det Du har tagit bort?? och varför?
Vad är målet?
mvh R
Postat: mån jan 23, 2006 17:55
av frisk
Bussningarna har jag borrat bort men det sitter ju en massa skit kvar på Aulminiestagen. Hur får jag lättast bort det? och vad för nya bussningar ska man välja?

Målet med det hela e att serva(?) diffen.
Postat: mån jan 23, 2006 18:33
av Peter
frisk skrev:Bussningarna har jag borrat bort men det sitter ju en massa skit kvar på Aulminiestagen. Hur får jag lättast bort det? och vad för nya bussningar ska man välja?

Målet med det hela e att serva(?) diffen.
Aluminiumstag?
Postat: mån jan 23, 2006 18:37
av frisk
Ja!! E det ingen som haft ner sin klump där bak???
Postat: mån jan 23, 2006 18:48
av 2QIK4U
Alla har säkert haft nere sin bakaxel....men det finns inget som är gjort i aluminium där bak....
Har Du möjligen en -81 bakaxel?? eller en C4?
Vad är det Du tror är gjort i aluminium?
mvh R
Postat: mån jan 23, 2006 18:52
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:Alla har säkert haft nere sin bakaxel....men det finns inget som är gjort i aluminium där bak....
Har Du möjligen en -81 bakaxel?? eller en C4?
Vad är det Du tror är gjort i aluminium?
mvh R
Ja så e det nog, Jag har då åxå pysslat massor med iaf, 2st axlar men inte sett en enda alu-del där

, men jag kanske missat nåt iof.
Har dock inte bytt ut bussningarna i "crossmembern" balken som klumpen är upphängd i, (Ännu iaf,).
-Kan det vara denne du syftar på..??
Postat: mån jan 23, 2006 19:26
av frisk
Har dock inte bytt ut bussningarna i "crossmembern" balken som klumpen är upphängd i, (Ännu iaf,).
-Kan det vara denne du syftar på..??
BINGO!!

Postat: mån jan 23, 2006 19:30
av 2QIK4U
Det var det jag trodde i början,,,,
Där ska man inte borra bort något utan Du tar bara och monterar dif aluminiumpuckar som håller bakaxelbryggan på plats. De är tillverkade så de ska passa in i de gummifästen som sitter där och genom att de bottnar stummonterar de bryggan
mvh R
Postat: mån jan 23, 2006 19:30
av STINGRAY454
Ja då vet då jag nada om det ännu

, Men Robban kan säkert hjälpa dig eller nån annan

.
Tror inte att det finns annat en orginaltyp av gummi att byta ut denna big-bussning med däremot, men det är ju en ren gissning då, har inte sett nåt 4-sale annat än org iaf.
Postat: mån jan 23, 2006 19:32
av STINGRAY454
Robban hann på före,
Jag har åxå tänkt alu-låsa denne.
Postat: mån jan 23, 2006 20:20
av frisk
Tack grabbar!
Men utveckla gärna detta så jag hajjar
Där ska man inte borra bort något utan Du tar bara och monterar dif aluminiumpuckar som håller bakaxelbryggan på plats. De är tillverkade så de ska passa in i de gummifästen som sitter där och genom att de bottnar stummonterar de bryggan
Ska jag inte sätta dit nytt gummi utan "stummontera" hela balken?
Postat: mån jan 23, 2006 20:36
av STINGRAY454
frisk skrev:Tack grabbar!
Men utveckla gärna detta så jag hajjar
Där ska man inte borra bort något utan Du tar bara och monterar dif aluminiumpuckar som håller bakaxelbryggan på plats. De är tillverkade så de ska passa in i de gummifästen som sitter där och genom att de bottnar stummonterar de bryggan
Ska jag inte sätta dit nytt gummi utan "stummontera" hela balken?
Nu när du har förstört dina gummin så MÅSTE du väl byta/sätta dit nya,
sen köper du de där alu-"brickorna" som du andvänder för att låsa bussningen mot flexet i den, "Brickorna" sitter alltså utanpå dina bussningar, synbar underifrån
Skall kolla om jag kan hitta nån bild nånstans.
Men som sagt nya gummibussningar lär du nog skaffa dig om du lem-lästat de du hade, fråga mig inte hur man byter dem för det har jag ingen aaaning om däremot då jag aldrig gjort detta moment.
Postat: mån jan 23, 2006 20:48
av STINGRAY454
Alu supporten :
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1797
Nya bussningar :
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1824
Var ju inte gratis...

-Sorry 4-you
Som det ser ut på bilden jämfört med bussningarna på min egen crossmeber så skall du då böja upp de nedvikta plåt flärparna på ovansidan, sen driva ur hela bussningen nedåt genom crossmembern.
Good luck

Postat: mån jan 23, 2006 20:55
av STINGRAY454
Postat: mån jan 23, 2006 21:12
av 2QIK4U
Ett litet tips innan Du börjar härja i fortsättningen:
När vi nu har ett så bra forum....FRÅGA nästa gång INNAN Du börjar härja....*blink*
Postat: mån jan 23, 2006 21:13
av 2QIK4U
Snygga bilder på ett snygt underede,,,,men usch!! vilka klena drivaxlar!!...*s*
Postat: mån jan 23, 2006 22:45
av ornet
Frisk.
Du råkar inte ha en liten Digitalkamera och en liten hemsida på internet liggandes

Postat: mån jan 23, 2006 22:52
av Peter
Postat: mån jan 23, 2006 23:01
av frisk
loOol Peter hehe
Jo det har jag ornet. Trodde alla här visste vad jag sysslade med hehe
Tusen tack STINGRAY454!! ok då e jag på rätt väg men varför finns det inte en orginallösning må tro? Varför dessa jättebrickor? Ingen hade ju svaret på hur man fick bort dom gamla så det verkar som om jag har gjort rätt för en gång skull.
Och Robban? Du har haft all tid i världen med att hjälpa mig men man kanske inte vet allt här i världen trots allt
Har bara hört en som tidigare gjort detta ingrepp och han eldade upp sina för att få loss dom, jag borrade eftersom garaget redan fått sin dos av rök hehe
Postat: tis jan 24, 2006 0:48
av 2QIK4U
Just ask......det besparar Dig framtida probs/extra timmar,,,,,javisst ja!! detta gjorde vi alla för det är så kul att vara i garaget,,,,*s*
Postat: tis jan 24, 2006 8:03
av frisk
hmm du pratar precis som om jag kunde löst det hela på annat sätt men vill du vara så snäll att berätta hur isf.

Postat: tis jan 24, 2006 16:23
av STINGRAY454
Han menar säkert att de var onödigt att byta ut dem till nya om man iaf, låser deras funktion senare
Men du kanske inte skall ha Alu-brickorna sen iof,

Postat: tis jan 24, 2006 16:27
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:
Snygga bilder på ett snygt underede,,,,men usch!! vilka klena drivaxlar!!...*s*
Javisst

-Rena tändstickorna...

Men han har ju en AUTOSHOP 572":a i den å dom har då hållt än iaf,
Det är Gävlebon som hade "Monzan" förr det där, har ju kört S-O tidigare åxå bla, du vet säkert vem det är Robban

Postat: tis jan 24, 2006 16:50
av 2QIK4U
Frisk/ 454 har redan svarat ovan här...genom att bara bult dit alupuckarna direkt.
454/ Jaha! det är Mickes!!
Såg den på Tullinge och visste det var hans långt innan jag såg han då jag visste den var på G...Få bilar i landet är snyggare!!!
Dock körde han alltför snällt....men det blir väl ändring på det när han kört in sig....
mvh R
Postat: tis jan 24, 2006 18:32
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:Frisk/ 454 har redan svarat ovan här...genom att bara bult dit alupuckarna direkt.
454/ Jaha! det är Mickes!!
Såg den på Tullinge och visste det var hans långt innan jag såg han då jag visste den var på G...Få bilar i landet är snyggare!!!
Dock körde han alltför snällt....men det blir väl ändring på det när han kört in sig....
mvh R
Jo bilen är fin som attan den

, men jag tycker det verkar saknas lite prestanda där, iaf med en sån jättepuffra i maskinrummet, Den lär ju ge vrid som 2st normala maskiner den

,
Men han skall väl sätta på gas nu till sommarn är det tänkt så då kanske det blir lite ordning...

Postat: tis jan 24, 2006 19:29
av 2QIK4U
Innan han sätter på gas kan han trampa fullt....den har (bör) mos så det räcker utan....
Vänta bara tills han blir stresad så...*s*
Postat: tis jan 24, 2006 20:14
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:Innan han sätter på gas kan han trampa fullt....den har (bör) mos så det räcker utan....
Vänta bara tills han blir stresad så...*s*
Tja, Jag har då sett han på diverse racetävlingar med den nu, å den gick nog inte bättre än det han fick till i sommras, så nog hade han full gas allt

man åker ju inte å "mörkar" när man kör flera tävlingar inte...
målet som jag uppfattade det var väl att försöka åka en 10:a, men det gick inte det, blev väl "bara" låga 11:or vad jag vet iaf. Dessutom så lät det som du säger som om att han inte gav full gas heller, men jag gissar att han har satsat på att åka på vridet istället, dvs slangbelle-effekten, därav det till synes slöa start-uppträdandet, har för mig han sa han hade 3,31 i axeln bla, samt PG på det & en lite mildare turbin då kanske som drar lite tidigare än normalt, blev väl kanske lite för mycket för att maskin skall orka revva upp allt detta "tunga" direkt kanske, sen är det väl ingen högvarvspuffra heller kan man tänka.
Bra fäste får man ju iaf, om man kör denna linje, (Good for the streets bla

), & han har ju inte så otroligt med plats för feeting däck heller så tanken kanske var att han vill "hålla ner" startvarvet påG av detta etc.
Mina tankar / antaganden iaf, (men jag är ju blott en gräsrot jag så vad vet jag).
Men som sagt, han har säkert löst detta till sommarn som kommer på ett eller annat sätt, (GAS) så det blir säkert lite mer fjong på den då.
