Sida 1 av 1

Insugsproblem 2

Postat: mån jan 02, 2006 19:16
av Fredriksson
Jag behöver tips om ett bra lågt aluinsug (så jag slipper såga i huven)..... finns det ovalport för spreadbore?... sitter ju med en flång ny Rochester och en Holley 800, så det känns dumt att inte använda nån utav dom om det inte är katastrof vill säga....

Re: Insugsproblem 2

Postat: mån jan 02, 2006 21:52
av STINGRAY454
Fredriksson skrev:Jag behöver tips om ett bra lågt aluinsug (så jag slipper såga i huven)..... finns det ovalport för spreadbore?... sitter ju med en flång ny Rochester och en Holley 800, så det känns dumt att inte använda nån utav dom om det inte är katastrof vill säga....
Under en orginalhuv så kanske ett Weiand X-celerator passar, detta är ju ett lite rejsigare insug av enplans-typ, men endå ett av de lägre HP-insug jag känner till iaf, Passar din Holley isf, Har enligt Weiand ett tilltänkt varvtalsband mellan ca:1,500-6800varv. Chevy 454 Oval Port.

Samma sak med Edelbrock's Torker II som med ovanstående Weiand sug -lite rejsigare & av enplanstyp alltså, Edelbrock uppger varvtalsband på 2,500-6,500varv på sitt, & säger att det skall passa under orginalhuv på Vetten. Jag gissar att du kan få lite bättre vrid med detta än det ovanstående Weiand suget åxå pg,av de till synes längre kanalerna, men kanske får ge bort nån hk i toppeffekt istället osv.

Vill du ha ett 2-plansinsug så passar troligen ett Weiand Action plus under orginalhuven, Drar mellan tomgång & upp till ca: 5500 rpm. Passar din Spreadbore fugge / Chevy Big Block Oval Port .


& om du har tex, en L-88:a huv eller liknande på bilen så passar väl även dessa 2-plans insug nedan:

Edelbrock Performer drar från tomgång till ca:5,500 RPM, Passande Spread Bore fuggen, Chevy 454 Oval Port.

Sen har du ju Performer RPM & Performer RPM/Airgap åxå, då passande Holleyn fuggen, avsedda för lite mer varv/effekt +1000varv än vanliga Performer, (1500-6500varv), men dessa bygger väl ännu lite till på höjden gemtemot det vanliga Performer.
Chevy 454 Oval Port.

Samt Weiand Stealth 2-plansinsug för Holleyn, drar enligt Weiand från tomgång till ca:6500 RPM, Chevy 454 Oval Port.

Vill du kolla in dessa sug så kan du ju kopiera namnen på dem & klistra in dem på Summits sökmotor "Keyword or Partnumber" så skall du kunna se dem. Men vet att RPM angivelserna verkar lite tokiga på vissa insug på siten deras.

http://www.summitracing.com/

Re: Insugsproblem 2

Postat: mån jan 02, 2006 23:01
av Fredriksson
STINGRAY454 skrev:
Fredriksson skrev:Jag behöver tips om ett bra lågt aluinsug (så jag slipper såga i huven)..... finns det ovalport för spreadbore?... sitter ju med en flång ny Rochester och en Holley 800, så det känns dumt att inte använda nån utav dom om det inte är katastrof vill säga....
Under en orginalhuv så kanske ett Weiand X-celerator passar, detta är ju ett lite rejsigare insug av enplans-typ, men endå ett av de lägre HP-insug jag känner till iaf, Passar din Holley isf, Har enligt Weiand ett tilltänkt varvtalsband mellan ca:1,500-6800varv. Chevy 454 Oval Port.

Samma sak med Edelbrock's Torker II som med ovanstående Weiand sug -lite rejsigare & av enplanstyp alltså, Edelbrock uppger varvtalsband på 2,500-6,500varv på sitt, & säger att det skall passa under orginalhuv på Vetten. Jag gissar att du kan få lite bättre vrid med detta än det ovanstående Weiand suget åxå pg,av de till synes längre kanalerna, men kanske får ge bort nån hk i toppeffekt istället osv.

Vill du ha ett 2-plansinsug så passar troligen ett Weiand Action plus under orginalhuven, Drar mellan tomgång & upp till ca: 5500 rpm. Passar din Spreadbore fugge / Chevy Big Block Oval Port .


& om du har tex, en L-88:a huv eller liknande på bilen så passar väl även dessa 2-plans insug nedan:

Edelbrock Performer drar från tomgång till ca:5,500 RPM, Passande Spread Bore fuggen, Chevy 454 Oval Port.

Sen har du ju Performer RPM & Performer RPM/Airgap åxå, då passande Holleyn fuggen, avsedda för lite mer varv/effekt +1000varv än vanliga Performer, (1500-6500varv), men dessa bygger väl ännu lite till på höjden gemtemot det vanliga Performer.
Chevy 454 Oval Port.

Samt Weiand Stealth 2-plansinsug för Holleyn, drar enligt Weiand från tomgång till ca:6500 RPM, Chevy 454 Oval Port.

Vill du kolla in dessa sug så kan du ju kopiera namnen på dem & klistra in dem på Summits sökmotor "Keyword or Partnumber" så skall du kunna se dem. Men vet att RPM angivelserna verkar lite tokiga på vissa insug på siten deras.

http://www.summitracing.com/
tackar så mycket... är det svårt att beställa själv eller hur går man tillväga.... jag behöver ju en kam också.... :lol: .... lite lagom vass.... lite svårt å veta vilken man ska ha.... :oops:

Postat: tis jan 03, 2006 4:45
av STINGRAY454
Ja jisses det beror ju på en massa saker det, Hur du vill andvända bilen, hur drivlinan är uppsatt nu, tex, motortrim / komp / Låda / Utväxling osv, osv.

Men vill du så kan ju "To kvik får jos" (Hmm, svårstavat det där :wink: )här på forumet råda dig på denna fronten, han kan ju även fixa delarna åt dig genom sin shop, han är duktig så han vet att ge dig korrekta råd, han är gammal åxå så han har vart med ett tag :wink: .

Men visst går det att beställa sakerna direkt åxå, finns säkert många här som gör det ideligen som har färska råd att ge dig isf,

Sen finns det ju några "Privata importörer" som kan ta hem dina delar åxå då till ett litet påslag på priset.

Postat: tis jan 03, 2006 17:43
av Fredriksson
jag gör det jag är bra på.... därför köper jag lokalt, även om det kostar lite extra... så jag tar hjärna hjälp av kunnigt folk så det blir rätt från början...... jag är ju inte ute efter att köra stripp med bilen, men lite mer effekt vill jag ha.... Std 454 LS5, 8,5 i komp, original rakt igenom.. M20 manuell med centerforce dualfriction... utvx. vet ej, skulle tippa på 3,73

mina planer är:
MSD kit har jag
ny vass kam vill jag ha, men dock kunna ha tomgång kvar.. :lol:
nytt insug
detta bör väl kunna ge lite mer effekt...

senare planer är:
nya kolvar runt 10-11 i komp
headers

men att få ett bra råd om kam och insug till min spis, utan att karva i huven vore kanon, kanskenån sitter på en speedshop här inne....? :lol:

Postat: tis jan 03, 2006 17:59
av STINGRAY454
Jo just han då med forumnamnet : "To kick for you" eller dyl, här på forumet har ju en speedshop som säkert kan fixa dina delar om du vill gynna de svenska företagen, samt kan säkert ge dig goda råd.

Du & jag har ju i princip lika bil från början, enda skillnade jag kan se då isf, är att jag hade en M-21 växellåda i min tidigare då. :idea:

Min bakaxelutväxling var då orginal med 3,08, Tycker 3,70 låter väl högt för att vara orginal på en LS-5 -71 iof, är väl mer för performance maskinerna som varvade lite mer, men den kanske är ybytt till en 3,70 senare... Iaf, har du en 3,70 i den så skulle då jag vara helnöjd, är säkert en bra kompromiss mellan bra drag å slö-åkning. 8)

Vässar du på maskinen lite så du får upp varvtalet på den sen åxå då så kommer den väl ändå mer till sin rätt. :D

Tror inte att du skall ha så vass kam till 8,5 i komp, blir lätt för slö i botten då, men visst lite skojjigare än orginal finns det ju, :D

Sen om du byter kolvar till 10-11 i komp så går det ju att ha en betydligt roligare kam. :twisted:

Postat: tis jan 03, 2006 18:34
av STINGRAY454
Min bil skulle tidigare vart utrustad med :

LS-5 & M-21 / 3,08.

K&N filter,
Holley 750DP,
Edelbrock RPM insug,
Comp Cams Extreme energy hydralcam XE274H.helt kit,
Comp Cams rullvippor,
Lätt puttsade toppar med 1,88avgasventiler å riktigt sätesjobb,
Smidda kolvar med 10,5 i komp,
Total seal ringar,
ren, orginalstakar med sps bultar,
Helbalanserad motor byggd av Custom Racing,
Mallory brytarlös fördel, Mallory *440 spole, MSD6AL box, NGK 6:er, Taylorkablar 8mm, osv.

Headders 2"primärpipor 3"collectorer Å 2,5" avgassystem med 2st rakt igenom slutdämpare på 3".

Minmaskin gick skitbra lär jag säga, skulle gissa på ca:400HK, drog lite bensin/bra ax/mycket vrid/fantastiskt mellanregister.

Det JAG saknade var väl lite mer varv & toppeffekt, men detta är ju helt individuellt så de flesta andra kanske skulle vara mer än nöjda.

Kanske skulle passa dig åxå, ev, men en lite slöare kam då om du vill ha riktig panchonärstomgång. :wink:

Insuget skulle ju kunna bytas mot ett Edelbrock Torker 2 då åxå för att komma in under en org, huv kanske.

Postat: tis jan 03, 2006 18:49
av Fredriksson
jag är ju inte säker på att jag har runt 3,70.... den gör väl hundra på ettan ungefär... :lol: ...nä, ska kolla upp detta..... men att få 400 hästar borde väl inte vara så svårt?..... det är ju ändå 290 DIN original nu...(365 SAE).... hör gärna med din vän som du kallar en massa roliga saker :lol: om han vill kolla ut nåt lämpligt...

mvh Magnus

Postat: tis jan 03, 2006 19:49
av STINGRAY454
Fredriksson skrev:jag är ju inte säker på att jag har runt 3,70.... den gör väl hundra på ettan ungefär... :lol: ...nä, ska kolla upp detta..... men att få 400 hästar borde väl inte vara så svårt?..... det är ju ändå 290 DIN original nu...(365 SAE).... hör gärna med din vän som du kallar en massa roliga saker :lol: om han vill kolla ut nåt lämpligt...

mvh Magnus
Gör den nästan 100 på ettan så har du säkert 3,08.

To Qick (Robban) med det svåra nicket hittar du själv här på forumet.

400hk svårt å svårt.. Det beror väl lite på, vissa tror säkert att de redan har 400+ fast de bara har bytt lite krims-krams etc, :wink:
har du en HELT orginal -71 vette Ls-5 så är det ju lite att pyssla med :!: Men det är ju det roliga sen då när man får prova med allt nytt/bytt, men visst ett Cheater gassystem så har du ju 500+, men troligen inte så länge då... :wink:
Man kan alltid ta genvägar osv, men vill man ha en genomtänkt harmonisk bil där delarna lirar ihop med varandra så skall man nog göra upp ett recept å sen följa det slaviskt fullt ut,
Men tänk efter noga innan så att du får de egenskaper du ville ha i slutändan bara.

Postat: tis jan 03, 2006 20:04
av Fredriksson
STINGRAY454 skrev:
Fredriksson skrev:jag är ju inte säker på att jag har runt 3,70.... den gör väl hundra på ettan ungefär... :lol: ...nä, ska kolla upp detta..... men att få 400 hästar borde väl inte vara så svårt?..... det är ju ändå 290 DIN original nu...(365 SAE).... hör gärna med din vän som du kallar en massa roliga saker :lol: om han vill kolla ut nåt lämpligt...

mvh Magnus
Gör den nästan 100 på ettan så har du säkert 3,08.

To Qick (Robban) med det svåra nicket hittar du själv här på forumet.

400hk svårt å svårt.. Det beror väl lite på, vissa tror säkert att de redan har 400+ fast de bara har bytt lite krims-krams etc, :wink:
har du en HELT orginal -71 vette Ls-5 så är det ju lite att pyssla med :!: Men det är ju det roliga sen då när man får prova med allt nytt/bytt, men visst ett Cheater gassystem så har du ju 500+, men troligen inte så länge då... :wink:
Man kan alltid ta genvägar osv, men vill man ha en genomtänkt harmonisk bil där delarna lirar ihop med varandra så skall man nog göra upp ett recept å sen följa det slaviskt fullt ut,
Men tänk efter noga innan så att du får de egenskaper du ville ha i slutändan bara.
självklart vill jag ha ett koncept som lirar ihop... men jag kanske avvaktar med kolvar och resten av bottendelen tills mitt hus är klart... tiden räcker inte till just nu...