Sida 1 av 1
kuggstångsstyrning?
Postat: tor dec 29, 2005 22:46
av Vette 69
Är det någon som har satt dit kuggstångsstyrning på sin vette,?
är det svårt att få till det? har hört att det ska vara bättre en vanlig servo!
mvh Joel

Postat: tor dec 29, 2005 23:48
av ornet
På klubbens startsida, under Corvettefakta och Tekniska artiklar
har du bla Björn Leidelöfs föredömliga tekniska artiklar
Postat: fre dec 30, 2005 0:27
av vett74
nu minns ja inte vem här på forumet som postade den här länken till hans bygge till kuggstångstyrning:
http://www.geocities.com/svdlng/mypage.html
men här den iaf,nån som känner sig skyldig?

Postat: fre dec 30, 2005 9:32
av StingrayRacing
Tjena,
Här är Speeddirects byggbeskrivnig:
http://www.speeddirect.com/downloads/in ... %20web.pdf
Det behövs väl en omregistrering om man bygger om detta?
//Lasse
Postat: fre dec 30, 2005 9:39
av 2QIK4U
fördelen med en kuggstång är att Du i första hand spar vikt och får bort en massa onödiga grejor som sitter ivägen.
vissa påstår Du även får en mer direkt vägkänsla.
sen är det även ballt vid fikabordet att ha en ombyggd och modifierad bil..Nackdelen är att din bil vid framtida försäljning ,i "vanliga människors" ögon,kommer anses som en omgjord bastard och kommer hos 90% av de tänkte köparna att tappa i värde(något som ivriga anhängaare av"bygga-om-sin-bil"-folet kommer förneka.
En bra,ny,modern styrsnäcka med nya styrleder och centerlink ger samma känsla utan allt krångel en ombyggnation.
mvh R
Postat: fre dec 30, 2005 10:08
av StingrayRacing
2QIK4U skrev:En bra,ny,modern styrsnäcka med nya styrleder och centerlink ger samma känsla utan allt krångel en ombyggnation.
Finns det någon modern styrnäcka som är 'bolt-on' utan en massa ändringar?!
//Lasse
Postat: fre dec 30, 2005 11:49
av 2QIK4U
Javisst!! det finns minst 3 fabrikat
mvh R
Postat: fre dec 30, 2005 11:59
av StingrayRacing
Jaha, va bra!!
Postat: fre dec 30, 2005 14:20
av 4speed
Du kan alltid bygga ett själv. jag håller på att färdigställa mitt eget "kit" som till största delen består av SAAB (GM) delar. Det är en del att tänka på men gillar man utmaningar så är det att rekommendera. Själv fick jag kontakt med "Börje" (bor i Tullinge) genom detta forum, som visade hur han byggt med SAAB delar (Tack Börje). SAAB delarna köper du på skroten, länkknutar köpte jag från Borgeson i Connecticut USA, styrarmar svarvade och gängade en mek verkstad som även bockade järn. Som sagt det kräver en del pyssel samt studier om bl a "bumpsteer".
Postat: fre dec 30, 2005 17:36
av Vette 69
tack alla för alla bra tipps och länkar, kul att det är så mycket bra folk som
sysslar med corvetter,

.
4speed spar man mycket på att ordan allt skälv eller blir det lika dyrt att beställa en hel sats från usa?
mvh joel
Postat: fre dec 30, 2005 18:11
av 4speed
Ett kit kostar inköp/frakt/tull) säkert 14 000 -17 000 kr. Att bygga själv - troligtvis sparar du halva kostnaden (totalt 6 000 - 8 000 kr. Det går att bygga ännu billigare men jag har inte snålat på kvaliteten på delarna. Det som kostade mest är knutarna och skaftet från Borgesson.Räknar du in eget arbete försvinner vinsten. Det här med att det skall vara orginal är säkert roligt om nu någon har en orginal Vette. Tyvärr är dom flesta på något sätt "lagade" under årens lopp med annat än orginal.
Postat: mån okt 02, 2006 12:24
av R32
2QIK4U skrev:Javisst!! det finns minst 3 fabrikat
mvh R
Jag tar upp denna lite äldre tråd. Kan du berätta vilka fabrikat som finns i marknaden? Har hört om GM's egen nyare styrsnäcka men det är kanske aftermarket grejer du menar?
Edit: Flaming River?
-71 LS5/M21
Postat: mån okt 02, 2006 17:16
av Hagge
Jag monterade in en renoverad original styrsnäcka (inköpt från ebay för 2 000 SEK), bytte alla styrleder samt monterade in en ny servocylinder och styrningen är mycket bättre än tidigare.
Servoventilen renoverade jag (nya tätningar och "stone shield") men den kommer jag att byta till en ny pga att lagringen för kulan som sitter i denna är sliten. Detta gör att man fortfarande har ett visst glapp i centreringen av styrningen, dvs lite dödgång på ratten innan det tar för vä-hö vrid.
Så med nya eller bra renoverade detaljer så blir en sladdrig Vettestyrning mycket bättre än innan.
Om jag får bort det resterande lilla spelet/dödgången så tror jag inte skillnaden blir så stor jämfört med en kuggstångstyrning.
Lycka till !
//Hagge
Postat: mån okt 02, 2006 17:41
av vett74
Hagge vars nånstans på ebay köpte du?
skulle haft en ny jag med och 2000 lät billigt

Postat: tis okt 03, 2006 14:39
av Hagge
På amerikanska ebay. Tyvärr har jag tappat bort vad säljaren heter. Men som jag uppfattade det så sysslade denna säljare med bla renovering av styrsnäckor till Corvetter.
Testa och sök på "corvette steering gear" eller "corvette sterring box" under avdelningen för bildelar på ebay.
Du får säkert många napp !!
mvh/Hagge
Postat: tis okt 03, 2006 18:19
av gbak
Postat: tis okt 03, 2006 18:47
av vett74
mjo jag hade tänkt å snacka lite med han också undrar va han tar för en renovering
skickar ett mail å frågar nu
Postat: tis okt 03, 2006 19:02
av gbak
300:- tar posten för att skicka ett paket på 2 kg.
Måste bli billigare att renovera bef än att köpa ny.
Jag kanske skulle skruva loss min och skicka till GTR1999 när jag ändå åker över....
Du kan väl tala om vad du får för svar!
hmm
Postat: sön okt 08, 2006 8:35
av Stingray-75
Jag har monterat kuggstångsstyrning på min 75a kan bara säga att jag är nöjd med hur det ser ut då jag ej testat o kört med alla nya prylar men rent optiskt ser det j*****t ballt ut

har startat o kört in 330hk maskinen o den spinner som en katt,min ny inköpta alukylare passade efter lite mods men verkar kyla bra är nu på jakt efter vä fram ok då det gamla vart deformerat efter ett tappert lossa nippel försök

så har någon ett friskt liggande är intresserad mvh t
Postat: mån okt 09, 2006 15:11
av gbak
Mailade GTR1999, här är svaret:
"The cost for a std rebuild is $175 Blueprinted is $275, these prices are
less gears if needed. Gears, if needed, I would have to order and they were $245 the last time.
I have a couple of blueprinted boxes here ready to go, they are $275 with a good core or $325 direct.
Std job uses the same kit as all the vendors. It has bushings for the pitman shaft but they are not as tight as I like.
Blueprinted jobs have custom fit bushings to dial in the side play to .002-.003"
Choice of finish- blasted bare iron oiled with spindle oil for factory finish or blasted, POr15'd and top coated.
The boxes I have here are all POR15 and top coated.
The std job finish is blasted and spray painted black or cast blast.
Regardless of either job, the internal settings are all custom fit and
better then stock and many of the boxes I've seen on the market.
The biggest thing is the condition of the gears."