Sida 1 av 1
Svängdämpare
Postat: fre dec 23, 2005 13:37
av Hånta
Vilken roll spelar storleken på svängdämparen.Det är väl 6" och nånting som är orginal på Corvettens 350 motor.Kan man ha en 6 3/4" dämpare eller blir det helt fel då?
Lars
PS GOD JUL OCH GOTT NYTT PÅ ER ALLA
Postat: fre dec 23, 2005 13:42
av Jonathan
Hur märker man om man har större/mindre svängningsdämpare!
Hur beter sig bilen annorlunda?
Postat: fre dec 23, 2005 13:59
av Hånta
Jag beställde en dämpare på 6" nånting,men fick en 6 3/4" (tror att det var det),så jag undrar om man kan använda den eller om det blir fel på något vis.
Lars
Postat: fre dec 23, 2005 15:26
av Peter
Ju större desto bättre på en gatmaskin.
Postat: fre dec 23, 2005 17:41
av 2QIK4U
Hånta/ Chevrolet har haft 6,7 och 8" dampers på 350 maskinerna.
mvh R
Postat: lör dec 24, 2005 12:30
av Hånta
Robert
Okej,då ska det alltså ej vara några problem.
GOD JUL
Lars
Postat: tis jan 24, 2006 21:17
av Red Corvette -76
Eftersom jag nu har en Vevaxel utan gängat centrumhål hur gör man för att få på en ny svängningsdämpare ? Lägga den i kokkande vatten borde ju hjälpa men kan man sedan sedan slå på den med ex en aluminiumbit som mellanlägg. Kan man lita på att den verkligen sitter på plats utan att kunna säkra med centrum bult. Är det möjligt att borra ett centrumhål o gänga detta utan att plocka bort veven?
Postat: tis jan 24, 2006 22:18
av 2QIK4U
Det går bra att borra/gänga med veven på plats.
Täpp för runt veven/packboxen bara så inget ovälkommet hittar in
mvh R
Postat: tis jan 24, 2006 22:42
av Red Corvette -76
2QIK4U , menar du med handborr eller krävs det att ställa upp den i gigantisk pelarborr??
Postat: tis jan 24, 2006 23:10
av KrilleN
Nu när ni ändå pratar svängningsdämpare. Är det nån mer än jag som har en 7" på sin Bigblock? För det verkar vara rätt ovanligt? För jag hittar inte nån timing tab till den.
MVH Krille
Postat: ons jan 25, 2006 8:05
av 2QIK4U
REd/
Det är inte det seriösaste tillvägagångssättet,,,,men ibland måste mn få jobbet gjort....å då finns det inga genvägar,
Handborr funkar bra....man börjar med en mkt liten borr och förborrar sig uppåt....dock är det ytterst viktigt att Du centrerar och även borrar rakt.
Är Du inte hundra på att Du grejar det bör man höra med nån firma....men det är enkelt och handlar bara om att man är nogrann
mvh R
Krille/
Timing tab kan vara svårt att finna men då är det bara att Du tillverkar en själv. 7" damper kör man gärna om Du vill minska vikten på vevpartiet.
Nackdelen är att den då inte dämpar svängningarna i veven lika effektivt men som sagt vill man vinna nåt får man offra nåt
mvh R
Postat: ons jan 25, 2006 13:07
av Red Corvette -76
Ok jag kommer att prova att borra hålet för hand, det knepigaste blir o få det rakt. Om det är en 327 Vev jag har är det samma svängdämpare som för 350 = samma diameter på axeln ?
Postat: ons jan 25, 2006 18:00
av 2QIK4U
Samma diameter -ja
Postat: tor jan 26, 2006 9:19
av M Nordin
Red och Robban: Visst är det olika lägen på TDC på dämpare före resp efter -68 eller ngt? Spelar väl mindre roll om man gör egen timing tab.
MVH
MN
Postat: tor jan 26, 2006 11:21
av 2QIK4U
Alltid kolla var man har TDC som slipper gissa om var tändningen står- med smälta kolvar som result