Sida 1 av 1

Det droppar olja både här och där....

Postat: fre dec 16, 2005 15:01
av gbak
Efter att min bil stått stilla i ca 10 år och jag börjat köra den så börjar det också att läcka lite överallt.

Det är ju alla packningar och tätningar som har hårdnat och inte är lika elastiska och mjuka som nya är.
Jag har bytt alla tätningar på styrningen och nu också bromsarna.
Även de flesta tätningarna på motorn är nu utbytta.

Men.......inte automatlådans eller diffens tätningar.
Och de läcker ju förstås också.
Hur svårt är det att byta packboxarna/tätningen bak på automatlådan (TH400) och ingående tätning på diffen?

Hur besvärligt är det att byta tätningarna med allt på plats, eller måste jag plocka bort allt?

Postat: fre dec 16, 2005 18:16
av Dav7812
Har också en vette som stått å vilat en massa år.. läcker som tusan lite varstans. funderar osså på å byta packningar till automaten. kan ju va bra å veta hur joxigt det är..

Postat: lör dec 17, 2005 11:31
av Lars J
Finns en del "undermedel" som faktiskt lär fungera att slå i oljorna som mjukar upp gamla packningar som därefter tätar bättre. Har själv provat på en renoverad powerglide låda som var helrenoverad men stått i ett antal år och det funkade. Säljs via ACCS eller titta i ett ex av Power brukar vara annonser där. Lycka till! :idea:

/Lars/

Postat: mån dec 19, 2005 13:58
av Björn Leidelöf
Båda packboxarna går att byta på plats i bilen. I båda fallen behöver kardanaxeln tas bort.

1. Lossa kardanen vid främre knutkorset (överfallen lossas från framre "yoken").

2. Tryck in yoken i växellådan så långt det går och släpp sedan ner kardanen. Nu kan kardanen även lossas bak vid diffklumpen och sedan tas bort från bilen.

3. För att byta bakre packboxen i växellådan så drar du först ut yoken ur växellådan (lite olja kommer att rinna ut). Med hjälp av t.ex. en stor skruvmejsel eller specialverktyg så kan du nu ta bort den gamla packboxen.

4. Knacka försiktigt dit den nya packboxen och trä in yoken igen. Klart.

Att byta packboxen för ingående axeln i diffklumpen är lite krångligare. Principen är att lossa den stora muttern i den bakre yoken och sedan dra ut yoken ur diffklumpen. Packboxen bytes sedan på samma sätt som för växellådan.

Nu är det dock så att åtdragningsmomentet av den stora centrummutterna tillsammans med en klämhylsa inne i diffen är viktigt när man bygger ihop en diff. för att få rätt inställning av rullagren till pinjongen. Därför ska man normalt inte demontera muttern etc. utan att mer eller mindre ta isär diffen och montera ny klämhylsa och momentdra muttern enligt instruktion.

Men, om du tydligt märker upp exakt läge på muttern i förhållande till axeln och även håller kolla exakt på i vilket läge yoken sitter på axeln så går det att demontera delarna och därmed byta packboxen. Låt bli att rotera på ingående axeln (eller hjulen!) när du byter packboxen och se sedan till att yoke och mutter monteras tillbaka i exakt samma läge som innan demonteringen så går det bra. Ingen momentdragning krävs av muttern. Se bara till att den hamnar i samma läge med hjälp av t.ex. en ristad linje eller liknande.

Mvh, Björn

Postat: mån dec 19, 2005 14:20
av gbak
Björn:
En utmärkt beskrivning, vem behöver en verkstads handbok när vi har vårt forum :D

Postat: mån dec 19, 2005 14:37
av M Nordin
Tappa inte lagerskålarna till knutkorsen! Dra ett varv tejp runt om så sitter de kvar.

MVH

MN

Postat: tor dec 22, 2005 20:23
av Terner
Lars J skrev:Finns en del "undermedel" som faktiskt lär fungera att slå i oljorna som mjukar upp gamla packningar som därefter tätar bättre. Har själv provat på en renoverad powerglide låda som var helrenoverad men stått i ett antal år och det funkade. Säljs via ACCS eller titta i ett ex av Power brukar vara annonser där. Lycka till! :idea:

/Lars/
Nej de tror jag inte....

/Terner