Sida 1 av 1

första titten under topparna idag!

Postat: ons dec 07, 2005 21:50
av Keller
äntligen lyftes topparna av, och jag är faktist nöjd med vad jag fick se, såpass nöjd att jag inte tänker byta kolvar.. (har ju som sagts i tidigare trådar beställt Edelbrock Performer RPM Power Package och därför övervägt nya kolvar)

http://photobucket.com/albums/a165/jako ... CT1185.jpg

http://photobucket.com/albums/a165/jako ... CT1177.jpg

någon som vet vad det kan vara för kolvar? har svårt att tro att det är orginal..

Postat: ons dec 07, 2005 22:54
av ornet
Kul att du är nöjd.
Ser ut som standardkolvar så det är väl troligt att det är orginal.
Byte av kolvar är väl endast nödvändigt om du vill förändra komp.
Men som 2QIK4U skrev så hänger väl det en del på topparnas utformning.
Går du vidare med att byta ringar och hona cylinderloppen nu?

Postat: tor dec 08, 2005 8:54
av M Nordin
Uhmm, vill inte måla fan på väggen men jag tycker att loppen ser blanka ut + att jag ser mkt av kolvringarna - i synnerhet för vara med gjutna kolvar. Låna en cylinderindikator och lyft ur en kolv för mätning.

MVH

MN

Postat: tor dec 08, 2005 9:14
av 2QIK4U
Jacob/
det är orginalkolvar( eller en kopia)....troligen org dock...
Nu när Ni ändå har kommit så där långt,,,fuska inte nu,,, bara för grannen tycker han ska slippa lite extra jobb....

löp linan ut och gör det rätt det är VÄL värt slutresultatet.
Annars blir Du som alla andra drömmare här inne,,,

-"jomen jag köpte ju ett sånt kit så jag har ju så och så många hk-minst"

Tjena! ka det bli bra måste man göra som tillverkaren rekomenderar - all the way !!

hoppas Du inte ser detta som hårda ord utan mer mitt sätt att uttrycka det
Go for it och Du blir nöjd...

mvh R

ps glöm inte heller att balansera

Postat: tor dec 08, 2005 20:08
av gbak
Mina kolvar ser ju likadana ut men det är inte orginal eftersom min motor är uppborrad 0.030"!
Bild

Postat: tor dec 08, 2005 21:24
av 2QIK4U
Gbak/
Tittar Du på diuna kolvar så ser de inte likadana ut,,,dina ser tex ut att vara smidda...är de?
mvh R

Postat: tor dec 08, 2005 21:43
av frisk
kvalificerad gissning på TRW-kolvar :)

Postat: fre dec 09, 2005 8:56
av gbak
Öhhhhh!

Jag tycker att de ser likadana ut, men ni som vet bättre kan säkert se små detaljer som jag inte lägger märke till.
Hur kan jag avgöra om de är smidda eller inte?
Nu är ju allt också ihopplockat och det är försent att spana efter ev partdelningar mm.

Postat: fre dec 09, 2005 9:43
av M Nordin
gbak: om du kollar på kellers bilder så ser du att är en rå gjutyta på kolvtoppen. Mina smidda TRW har plansvarvad topp och urfräst ventiluttag.

MVH

MN

Postat: fre dec 09, 2005 12:29
av 2QIK4U
Ögat!!..*blink*

Postat: fre dec 09, 2005 16:25
av Keller
klart att jag helst av allt skulle byta allting, men det finns en ekonomisk faktor som påverkar..

motorn får snart en mer ingående kontroll, men eftersom jag förväntat mig att det skulle se ut som skit när vi öppnade den och såg att så inte var fallet så var jag lättad och nöjd.. klart att man funderar lite mer nu när man fick höra era tankar..

men som med allt annat är det pengar som styr, och jag har haft 3 lediga dagar på 3 månader, och även om jag trivs med mitt jobb så finns det gränser.. träffar ju knappt polarna :(

så det blir till att avakta och se.. mekarn har andra ungen på gång, beräknad nedkomst 24/12 så då blir det ju inte mkt gjort..


förresten så har jag lärt mig mer om motorer på ett par timmar än min tidigare livstid, lätt att förstå när man har grejerna i händerna och någon att fråga :D

Postat: lör dec 10, 2005 10:14
av Keller
nej, du kan tolka det som att jag avvaktar till jag fått mina grejor, samt fått motorn igenomgången ordentligt..

ja du måste förmodligen ha reglar, men det finns i flera dimmensioner.. och så finns det ju plåtreglar också, du får ju ta vilket som passar dig bäst :P

Postat: lör dec 10, 2005 16:11
av 2QIK4U
...*ler*...det var ungefär dit jag ville komma...Du kan oxo välja hur mkt komp Du vill ha i maskin,,,,slutresultatet är alltid beroende på om man gör allt rätt *blink*
Det är ändå långt till sommaren så Du hinner ordna fram några kronor till och göra allt rätt när Du ändå har maskin urlyft,,,
Dessutom kommer grannen drömma om att få slippa blöjbyten om ett tag och få komma ut och hjälpa Ding med den fina maskin

mvh R

Postat: lör dec 10, 2005 16:49
av Keller
heh.. e ju iyf inte grannen som mekar, det va tjejens systers sambo.. det va grannen som levererade edelbrock kittet.. =)

som det är nu lutar det åt att horna och byta ringar.. men det beror som sagt på hur det verkar när man tittat närmare..

många andra saker som ska fixas innan sommaren, rostlagning av balken mellan taket och vindrutan tex.. sen ny lack.. så det är mycket som ska hinnas med :D

Postat: tor jan 05, 2006 17:24
av Keller
nu har jag bytat inrikting igen.. tänker inte vara dumsnål, så på måndag får jag hem mina grejer, och nästa lördag körs både motor & växellåda till RPM racing i habo där det blir total genomgång och nya smidda kolvar med högre kompression..

växellådan skall renoveras till en "street/strip TH50" som ska hålla upp till ca 600 häst :D

lika bra att köra ekonomin i botten när man ändå håller på :)