Sida 1 av 1

Är det någon som tillverkat ett värmeskydd till startmotorn?

Postat: mån okt 31, 2005 0:11
av gbak
Nu när jag sätter dit headers så finns ju alltid risken att startmotorn blir överhettad.
Jag tänkte försöka åtgärda det med någon plåt eller liknande.
Är det någon på forumet som har gjort det?

Postat: mån okt 31, 2005 0:33
av Hånta
Hejsan

Jag har samma fundering som Gbak.Själv så har jag haft detta problem i sommar,när motorn har blivit varm så har start motorn knappt gått runt,trodde först att det var batteriet som var kast men insåg ganska snart att det var selenoiden som det berodde på.Ska bli intressant och se om det finns någon som har en lösning på problemet.

Lars

Postat: mån okt 31, 2005 7:41
av Jonathan
Jag har extremt lite avstånd mellan min startmotor och headersen.. typ 1 mm.. så jag vet inte hur jag ska lösa det!

Postat: mån okt 31, 2005 8:25
av frisk
Hade också detta problem med min gamla startmotor. Men jag lättade bilen och köpte en ny och nu e problemet borta. :wink:

Jag har......

Postat: mån okt 31, 2005 11:32
av R0ffe
Jag har provat plåtskydd men det var krångligt att montera och man gör sig ofta illa när man ska jobba i närheten.... :x
Sen provade jag värmeisoleringsmatta, den med aluminiumfolie på utsidan, fungerade helt klart perfekt, lindade först soleoniden, sen även ett varv runt hela startmotorn, "limmade" med ett värmebeständigt silikon (använde sen buntband av metall) och körde så länge utan några som helst problem! Billigt och smidigt! :D
Men sen började jag jaga vikt och skaffade en ministarter från X-parts (clubben har visst nån rabatt där!) och nu vevar den som en jappsare och behöver tydligen ingen isolering enligt tillverkaren, men jag har lindat ett varv med min isolering, bara för säkerhets skull, och dessutom blir den inte smutsig! :wink:

Postat: mån okt 31, 2005 23:22
av gbak
Jag bockade ihop ett värmeskydd av 1mm aluminium plåt, vilket väl inte är det mest optimala när det gäller värmeledningsförmåga.
Ev skulle man kunna limma fast nån tunn isolermatta om det inte räcker.
High performance lösningen är en liten CPU fläkt 8) 8)

Bild
Bild[/list]

Postat: mån okt 31, 2005 23:53
av vett74
Jädrar det där såg ju riktigt avancerat ut 8)

Postat: tis nov 01, 2005 7:33
av pappi
Såg high tech ut men klarar verkligen den lille fläkten värmen från dina headers? Jag har just bytt ut min fläkt till mitt grafikkort för den hade pajat av värmeutvecklingen av för mycket HL2 spel. En ylande 327 borde ju utveckla mer värme än en datorburk gör, eller..... :shock:

MVH Pappi

Postat: tis nov 01, 2005 10:42
av gbak
Den smälter nog bort efter första rödljuset!

Postat: tis nov 01, 2005 14:36
av Ralph
Glöm inte KISS principen (keep it simple stupid)!

Byt till en riktig startmotor istället!!
Efter massor av strul med svårstartad varm motor trots ny dyr "Ministarter" gav jag upp. Vi isärplockning hittade jag en patetisk gummibit som "lagring" för hävstången mellan solenoid och drev. Det var felet, solenoiden drog som den skulle men inget hände då drevet inte gick fram pga av att gummit mjuknade. Rservdelar fanns inte att få heller.

Då köpte jag istället en Powermaster XS. Där solenoiden sitter direkt bakom bendixdrevet, under själva startmotorn och trycker fram det hela mycket enkel konstruktion!!

Tål allt hittills efter 2 år med mycket "heta" körningar. Utan värmskyddsplåtar och annat jox fungerar den perfekt, dessutom till 1/2 priset från Summit jämfört med ministratern från min lokala Speed shop.


Mvh
701 Ralph

Postat: tis nov 01, 2005 18:24
av vett74
Har aldrig haft problem me min vanliga trots headers men det kommer väl :roll:

Postat: sön nov 06, 2005 15:34
av 2QIK4U
Köp en riktig starmotor istället!!


*klart imponerad över Gbaks konstruktion dock*

Postat: tis nov 08, 2005 23:16
av Terner
Sen är det ju inte bara starmotorn man ska skylla på. Het motor med hög tändning ger ett naturligt motstånd mot att gå runt.

men visst mycke våld och lite förståelse löser de flesta problem och med en ministart av god kvalitet så vrider man ju runt motorn ändå och är av med problemet.

Dessutom så slipper man det tråkiga problemet med at schimsa in starten och så ser det ju läckert ut.

Räknade ut att det skulle kunna få plats 137,5 CPU fläktar framför bigblockkylen. man skulle ju kunna datorstyra dom till att kyla motorn optimalt kanske?

/Terner

Postat: ons nov 09, 2005 8:45
av M Nordin
terner: varför behöver man inte shimsa en ministarter?

MVH

MN

Postat: ons nov 09, 2005 9:45
av Terner
M Nordin skrev:terner: varför behöver man inte shimsa en ministarter?

MVH

MN
Hmm vet ej men så står det i reklamen för dom....

Postat: ons nov 09, 2005 11:42
av 2QIK4U
jag som har monterat ett 10 -tal ministarters på alla mina bilar VET att det står i brukhandvisningar ATT man SKA schimsa dem....*blink*


Det står även uttryckligen HUR man gör.
mvh R

Postat: ons nov 09, 2005 20:36
av Terner
OK förlåt då