Sida 1 av 1

Smörjning av kam?

Postat: sön okt 30, 2005 23:58
av gbak
Jag håller som bäst på att montera tillbaka min rullkam och lyftare mm.
Jag har inte köpt någon speciell gucka att smörja in kammen med, utan jag smorde in den med vanlig motorolja när jag stoppade in den.
Rullkamar kräver ju inte lika mycket smörjning från första stund som "flat tappet" kamar.
Jag inser så här i efterhand att det mesta av oljan antagligen kommer att "rinna bort" eftersom mitt motor bygge tar mycket längre tid än jag räknat med.
Är det någon risk att jag kör ner kamen eller t.ex kamlagrena när jag inte har använt det speciella guckan som kamföretagen rekomenderar?

Postat: mån okt 31, 2005 7:43
av Jonathan
innan du startar motorn till våren tar bdu bort fördelaren och kör runt oljepumpen med tex en borrmaskin!
på så sätt får du olja överallt utan att kolvarna rört sig!

Postat: mån okt 31, 2005 8:33
av M Nordin
Och när du gör det så se till att du har en primer som sluter någorlunda tätt där fördelaren sitter i BLOCKET. Annars pissar all olja ut där. och du får ingen olja ngn annanstans.

MVH

MN

Postat: mån okt 31, 2005 9:14
av KrilleN
Du behöver inte ha kamfett när du kör rullkam. Klena på lite motorolja bara, och kör upp oljetrycket med en borrmaskin som de andra säger.

MVH Krille

Postat: sön nov 06, 2005 15:38
av 2QIK4U
och ett sådant verktyg Du sätter på borrmaskinen typ det Nordin(och även jag rekomenderar) kostar några hundringar,,,klart smidigt att VETA att Du har olja hela vägen fram redan från start
mvh R

Postat: sön nov 06, 2005 18:09
av KrilleN
Eller så gör du ett sånt verktyg själv, en rundstav men en hylsa påsvetsad i änden. Gör ett jack mitt över i hylasn och svetsa dit en liten "pinne", så du får 2 halvmånar i hylsan. Då passar det i skåran på oljepumpen :)

Postat: sön nov 06, 2005 20:48
av gbak
Att köra runt oljepumpen utan att starta motorn verkar ju vara precis vad jag behöver!
Vi får se vad det blir, göra nåt själv eller köpa, alt kanske man kan använda gamla fördelaren också.

Postat: mån nov 07, 2005 0:48
av Stefan
gbak skrev:Att köra runt oljepumpen utan att starta motorn verkar ju vara precis vad jag behöver!
Vi får se vad det blir, göra nåt själv eller köpa, alt kanske man kan använda gamla fördelaren också.
Så här ser min ut...av märket ARP

http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... 1120082432

Postat: mån nov 07, 2005 8:24
av 2QIK4U
Precis så ska den se ut!!!!

Gör man som Krillle skriver får Du aldrig upp olja n till kammmen då den läcker vid bakersta lagringen.
Gör Du som Du är inne på och skrotar en gammal fördelare kan Du låta huset från den tät vilket funkar....
fast jag ser inte logiken...
Den Stefan visar kostar ungefär lika mkt som Du borde tjäna med en timmas arbete,,,,ska Du bygga en som tar mer tid i anspråk och funkar sämre enl. Krilles linje är det waste of time .
och ska Du göra om en fördelare som Du kan sölja för 500:- eller mer är det waste of money istället ....*s*
mvh R

Postat: mån nov 07, 2005 9:16
av gbak
När vi ändå är inne på smörjning ......
.......så köpte jag en ny härdad "stötstång" till bränslepumpen, killen jag pratade med på Comp Cams tyckte att jag borde ha en sådan eftersom rullkamen har en hårdare yta än std kamen.
De plana ändarna på "stötstången" ser lite olika ut, ena sidan är lite gul/orange och den andra sidan mer metallfärgad.
Eftersom ändarna är olika så borde det ha betydelse hur "stötstången" monteras.
Vilken ände skall ligga an mot kamen?

Postat: mån nov 07, 2005 11:51
av 2QIK4U
gula motkammen...OM det är en billetkam

Postat: tis nov 08, 2005 22:45
av Terner
Visst pinnen i fördelarhålet är jättebra men det duger också alldeles utmärkt att innan stiften monteras köra runt den på startmotorn tills oljetrycket är uppe och sen köra en stund till. Det kan ju inte bli mer olja runt kammen än det ryms eller hur?

Också ett bra recept om motorn stått en vinter utan uppstart !

/Terner